Cronică de film: The Day – Lumea după apocalipsă

Articol publicat in:Cronica de film | 14 noiembrie 2012

Mania filmelor cu tentă postapocaliptică n-a încetat. ”The Day” este doar ultimul film care exploatează această temă şi care urmează îndeaproape ideea din ”The Road”, ecranizarea după romanul cu acelaşi nume al lui Cormac McCarthy. În ”The Day” urmărim povestea a cinci companioni de drum care încearcă să ajungă într-un punct anume. Nu ni se spune de unde vin şi încotro se îndreaptă, filmul prezentând povestea lor într-o lume devastată în care mâncarea este preţioasă iar bolile fac ravagii. Atmosfera este aproape identică celei din ”The Road”, cu peisaje gri, dezolante, chipuri goale şi slabe, teamă la tot pasul. Prezentă este şi ameninţarea canibalismului, cei cinci amici fugind de haite de vânători a căror îndeletnicire este capturarea şi consumarea pradei umane.

Deşi lipsit de suspansul pe care l-ar fi meritat ”The Day” are meritele lui, suplinind tensiunea cu scene de luptă şi filosofii subtile dintre care se remarcă întrebarea ”ce ai fi dispus să faci pentru a supravieţui?”

Filmul pune şi problema continuităţii iubirii, prieteniei şi relaţiilor familiale într-o lume fără prea multe şanse de viitor. O lume în care taţii încearcă să ofere o şansă la viaţă copiilor educându-i în ale vânătorii umane, o lume în care deşi omul s-a reîntors la starea de sălbatic domină totuşi anumite principii precum cel al camaraderiei ori respectul faţă de cei căzuţi în luptă.

Ce e îndeosebi de plăcut în ”The Day” este faptul că filmul nu-ţi oferă răspunsuri pe tavă ci te lasă să umpli singur golurile din poveste. Eşti aruncat în mijloc de lume moartă, fără explicaţii, fără introduceri, fapt care sporeşte gradul de interes al privitorului. Povestea este simplistă, fără răsturnări de situaţie senzaţionale, dar asta e cumva de înţeles dat fiind subiectul filmului şi atmosfera dezolantă. Într-o lume aflată pe moarte e cam greu să dai naştere la intrigi complexe.

Ce mai putem învăţa din pelicula americană e faptul că ingenuitatea umană sporeşte atunci când suntem confruntaţi cu situaţii de criză. Că un număr de patru-cinci oameni pot supravieţui dacă lucrează împreună. Că singuri suntem sortiţi pieirii. Că oamenii se pot schimba uneori în bine.

Amatorii de apocalipse fanteziste vor savura cu siguranţă ”The Day”, deşi scenariul ar mai fi avut loc de îmbunătăţiri pe ici şi colo.