Donnie Darko sau viziuni ale existenţei

Donnie Darko este un film complex, fiecare scenã, fascinantã prin complexitatea sa, având o semnificaţie cheie în continuitatea poveştii de bazã. De regie s-a ocupat Richard Kelly, pe atunci un tînãr novice în tainele fabuloase ale acestei meserii extraordinare. A reuşit sã întreacã aşteptãrile privitorilor cu o producţie greu de vizionat, care pune numeroase întrebãri fundamentale – intrebãri interpretate de fiecare în felul propriu.

Donnie Darko (Jake Gyllenhaal) este un tânãr care suferã, la o primã vedere, de o formã uşoarã de schizofrenie şi paranoia. El se trezeşte, la începutul filmului, pe marginea unui drum înconjurat de un peisaj idilic, îmbrãcat în pijamale şi, în ciuda situației misterioase în care se aflã, nu pare deloc deranjat de strania întâmplare.

Urmãtoarea scenã are loc la masã, unde acesta se ceartã cu sora lui (Maggie Gyllenhall), reuşind sã o aducã la disperare pe mama lor. În urmãtoarea noapte, bãiatul se ridicã somnambul din pat, urmând vocea sinistrã a unui barbat îmbrãcat într-un costum înfricoşãtor de iepure, numit Frank (James Duval), care îi spune cã sfârșitul lumii va veni în 28 de zile, 6 ore, 42 de minute şi 12 secunde.

În continuare, pelicula prezintã încercarea tînãrului de a înţelege aceastã predicţie ciudatã şi influenţa pe care o are acest prieten, aparent imaginar, asupra vieţii lui complicate.

Stilul de filmare este absolut remarcabil, Kelly reuşind sã surprindã scene memorabile. De menţionat ar fi chiar şi numai prezentarea liceului, pe fundal cu piesa celor de la Tears for Fears, ”Head over Heels”.

Dintre toate personajele prezentate, ies în evidenţã bãtãuşul şcolii, nou-venita (Jena Malone), directorul şcolii şi unii profesori. Dintre aceştia, pe parcursul poveştii, se remarcã Karen Pomeroy (Drew Barrymore), o profesoarã de literaturã care este nevoitã sã rãmână blocatã în tiparul clasic de predare al şcolii şi profesorul Kenneth Monnitoff (Noah Wyle). Un alt personaj remarcabil este Jim Cunningham (Patrick Swayze) care a reuşit sã se îmbogãţeascã de pe urma sfaturilor despre îmbunãtãţirea propriei persoane, oferite chiar de el. Donnie este considerat un ciudat de cãtre majoritatea oamenilor, iar singura persoanã cu care acesta poate discuta sincer este psihologul sãu, care prin hipnozã regresivã reuşeşte sã aibã acces la gândurile lui. Frank îl convinge pe Donnie sã participe la numeroase fapte vandaliste, evenimente ce au o influenţã colosalã asupra sfârşitului lumii. Un alt subiect interesant explorat în film este cãlãtoria în timp. Acesta este şi singurul mod de a schimba viitorul, dupa cum crede şi Donnie Darko.

La graniţa dintre realitate şi ficţiune…

Pe parcursul peliculei, apar diferite concepte ştiinţifice, destul de dificil de asimilat, despre cãlãtoria în timp, lucru care face filmul şi mai greu de vizionat şi, la final,de explicat. Sentimentele primare sunt descrise excepţional cu ajutorul personajelor extrem de bine conturate. Scenariul este alcãtuit din diferite piese, în final constituindu-se o construcţie demnã de ţinut minte, aproape de perfecţiunea cinematograficã pe care o poate atinge un debutant.

Se mai poate menţiona cã Donnie Darko este un film despre oamenii care au simţit cu adevãrat viaţa şi toate emoţiile care o compun. Replicile extraordinare sunt şi ele un punct forte al filmului. Vã voi da un singur exemplu absolut revelator, dintr-o conversaţie pur şi simplu genialã dintre Donnie şi Frank:

“Donnie: Why do you wear that stupid bunny suit?

Frank: Why are you wearing that stupid man suit?”

Sfârşitul poveştii este unul dintre momentele memorabile ale acestei pelicule. Un final cu adevãrat terifiant. Donnie Darko este un film care trebuie urmãrit cu foarte mare atenţie, aceastã capodoperã nefiind o producţie adresatã publicului larg, ci unei anumit nişe .O experienţã unicã, fascinantã şi care va încânta prin povestea originalã, ciudatã şi superbã.

Donnie Darko (SUA, 2001); R: Richard Kelly; Scenariu: Richard Kelly; Cu: Jake Gyllenhaal, Maggie Gyllenhall, Jena Malone, Patrick Swayze, Drew Barrymore, Noah Wyle şi James Duval.