Dream House

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 19 ( decembrie, 2011 )

M-am întrebat de ce Dream House (regie Jim Sheridan, scenariu David Loucka; cu Daniel Craig, Rachel Weisz şi Naomi Watts) a primit rating-uri atât de slabe, ba a fost chiar plasat într-un top al celor mai proaste filme ale lui 2011, alături de The Rite sau Transformers. Probabil publicul a crezut că e vorba de un horror, fiind apoi dezamăgiţi: într-adevăr, Dream House nu e un film horror, la fel cum nici Shutter Island n-a fost. Este însă evident că face parte din seria unor filme la graniţa dintre suspans şi horror cum sunt The Sixth Sense, The Others sau The Orphanage. La prima vedere, avem toate motivele să nu vizionăm filmul până la final: e clar că suntem în seria filmelor despre case bântuite, trailer-ul ne dezvăluie mai mult decât era nevoie, fiind un impediment serios în calea surprizei pe care se bazează genul. Şi totuşi, chiar dacă nu avem de-a face cu un suspans atât de cu grijă gestionat de construcţia narativă ca în filmele mai sus amintite, Dream House reuşeşte totuşi să menţină atenţia aproape până la final.

Dream House are principalul dezavantaj de a veni la zece ani după The Others cu o schemă narativă foarte similară, pe care refuză s-o deschidă spre alte orizonturi, rezolvând-o cu un final forţat, clişeizat şi nemotivat de desfăşurarea narativă.

Povestea filmului sună foarte similar cu The Others, cu mici variaţiuni: protagonistul, prezentat la început ca un editor de succes, decide să se retragă din New York la o casă izolată pentru a petrece mai mult timp împreună cu familia, iar această izolare constituie breşa prin care ieşim spre fantastic. Până la un punct, filmul reuşeşte cu brio să deplaseze secretul, pe măsură ce aflăm că nu avem de-a face cu o casă bântuită, că e vorba de o familie ucisă de un misterios personaj dispărut, Peter Ward. Apoi, pe la jumătatea filmului, e clar că Peter Ward nu e altcineva decât acelaşi Will Atenton şi toate dovezile îl indică drept ucigaşul întregii familii, ipoteză care la rândul ei va cădea spre final, dar între timp misterul se leagă de motivele pentru care Peter Ward şi-ar fi ucis familia. Ca şi în Shutter Island, după care filmul pare a se fi inspirat masiv, toate pistele false sunt generate prin intermediul amneziei protagonistului, iar filmul ne situează de la început la sfârşit în perspectiva lui. Toate efectele care ţin de fapt întregul eşafodaj narativ al filmului provin de aici, ca şi în The Sixth Sense sau The Others: filmul este povestea  acestei oscilări dintre adevăr şi iluzie, între memorie şi uitarea fericită a unui eveniment traumatic refulat între timp. Această oscilare este excelent redată în diverse scene de pe parcursul filmului prin metamorfozele casei. Foarte bine construită este scena în care protagonistul se întoarce după aflarea adevărului într-o casă  radical schimbată, părăsită, casă care se umple gradual de prezenţa familiei, pentru ca apoi totul să se destrame lent din nou, pe măsură ce protagonistul îşi conştientizează adevărata identitate şi încearcă să refacă noapte crimelor. Pe măsură ce amnezia dispare, iluzia „casei de vis” se destramă şi ea.