Geneza Terminatorului

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 26 ( iulie, 2012 )

Întunecat, inovator şi tensionat

Unul dintre cele mai cunoscute filme ale tuturor timpurilor, rămas celebru atât prin ideea inovatoare pentru genul science-fiction, cât şi prin replicile, devenite în scurt timp cult, ale lui Arnold Schwarzenegger, aflat la rolul carierei sale. De regie s-a ocupat James Cameron (Titanic, Avatar), pe atunci un novice în breasla cinematografiei, aflat la al doilea film al său, cel dintâi fiind un adevărat eşec de casă. În acel moment, Cameron se afla pe muchia cuţitului, cariera lui depinzând în exclusivitate de succesul acestuia. Pelicula a devenit un hit încă din primele săptămâni de la lansarea în cinematografe, publicul fiind mai mult decât încântat de povestea sumbră şi de efectele speciale incredibil de realiste.

Viziunea unui viitor întunecat şi apocaliptic era foarte la modă pe vremea respectivă, aşa cum o dovedesc atât de multe producţii de atunci, dintre care voi aminti numai foarte cunoscutele Mad Max II (1981), aflat sub bagheta lui George Miller, şi Escape from New York (1981), în regia inegalabilului John Carpenter. Povestea din The Terminator descrie, în fond, încercarea viitorului de a schimba trecutul şi de a obţine controlul deplina supra lui. Această idee nu este deloc străină scriitorilor de gen, cum ar fi Philip K. Dick. Scenariul filmului a fost scris de James Cameron şi Gale Ann Hurd şi este inspirat din alte două scenarii ale lui Harlan Ellison, Soldier şi Demon with a Glass Hand. Pentru cei puţini şi necunoscători ai legendei Terminatorului, în această peliculă, Pământul este în plin război planetar între oameni şi roboţi. Cauza acestuia este, aşa cum se află din filmele viitoare ale seriei, dorinţa oamenilor de a lua controlul total asupra tehnologiei de orice fel. Revenind însă la sinopsis, maşinăriile decid să trimită un cyborg în trecut pentru a o ucide pe mama conducătorului rezistenţei oamenilor, John Connor. Acest robot futurist este un Terminator, adică o maşinărie cu aspect şi ţesut uman condusă de gândul singular al eliminării, cu orice cost, a ţintei fixate de creator. În trecut mai este trimis şi Kyle Reese (Michael Biehn), un soldat al rezistenţei, de care depinde soarta umanităţii. Terminatorul porneşte în căutarea lui Sarah Connor (Linda Hamilton), dar în ajutorul ei vine tânărul Kyle Reese. De aici, urmărirea dintre cele două forţe opuse şi acţiunea care atinge cote impresionante, alături de suspansul aflat pretutindeni. Nici fanii poveştilor de dragoste nu sunt uitaţi, o idilă amoroasă spumoasă regăsindu-se printre elementele centrale ale tabloului de ansamblu.

Eroul unei generaţii

The Terminator impresionează, în primul rând, prin decorul sumbru, asemănător cu cel al unui film de Hitchcock, şi datorită efectelor speciale extraordinare. Coloana sonoră compusă de Brad Fiedel este legendară, reuşind să seducă cu un strop din esenţa dramatismului de cea mai bună calitate. Chiar şi Arnold Schwarzenegger este un beneficiu adus peliculei, acesta executând rolul aproape perfect. Privirea rece, batjocoritoare şi replicile „spirituale” pronunţate mecanic şi cu un accent profund austriac – aproape melodios – sunt memorabile. Oricine a văzut filmul îşi aminteşte măcar una dintre ele, cu tot cu accentul lor ciudat. De asemenea, imobilitatea corpului şi inexpresivitatea feţei, lucru destul de greu de executat pentru un actor obişnuit, sunt realizate cu uşurinţă de Schwarzenegger.

Avantajul principal al acestui film, devenit în timp un clasic al genului, este îmbinarea, ingenios realizată de James Cameron, a elementelor tradiţionale science-fiction-ului, aducând un aer de prospeţime şi fascinaţie lăuntrică privitorului.

Cu siguranţă, The Terminator a rămas în mintea celor care l-au vizionat ca un film memorabil şi incitant. Pentru mine este unul dintre filmele de referinţă ale genurilor science-fiction şi action, presărate cu un parfum subtil specific genului Horror. Dacă vreuna dintre categoriile menţionate anterior au reuşit să treacă de gradul personal al severităţii voastre – lucru de care sunt aproape convins având în vedere specificul revistei – şi în cazul în care, printr-un eveniment absolut fabulos, aţi ratat o asemenea capodoperă a cinematografiei universale, vă recomand cu cel mai mare drag să acordaţi o şansă seriei The Terminator.

The Terminator (SUA, 1984); R: James Cameron; Scenariu: James Cameron, Gale Ann Hurd; Cu: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton şi Michael Biehn.