Hanna

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 14 ( iulie, 2011 )

Adolescentă cu chip eteric, păr blond şi piele palid-străvezie, Hanna (Saoirse Ronan) e ucigaşul perfect – omoară eficient, fără umbra mustrărilor de conştiinţă în ochii ei albaştri. Crescută în pădurile aspre ale nordului de către un tată sever (Erik – un Eric Bana de nerecunoscut sub o barbă imensă şi straie croite din piei de animale) care îi citea din dicţionar înainte de culcare, pregătind-o pentru viaţă în lupte corp la corp, Hanna şi-a făcut ucenicia vânând sălbăticiuni. La 16 ani e gata să vâneze oameni.

Filmul lui Joe Wright uzează de arsenalul tipic al filmelor de acţiune (agenţii secrete, trupe de asalt năvălind din elicoptere, urmăriri în viteză) întreţesând elemente de basm (subliniate în trimiteri repetate la fraţii Grimm) cu un iz pregnant de thriller european, mai mult decât binevenit, amintind de cursa nebună din „Run Lola Run„. Vrăjitoarea cea rea în povestea de faţă e Marissa Wiegler, o agentă CIA cu taioare strâmte şi zâmbet glacial (Cate Blanchett se potriveşte perfect în rol) care îşi trimite trupele de asasini pe urmele tinerei proaspăt evadate dintr-un buncăr high-tech (spaţiu de maximă securitate, pe care Hanna îl străbate cu o dezinvoltură demnă de James Bond ori Evelyn Salt, că să ne plasăm în contemporaneitate).

Wright se amuză surprinzându-ne cu treceri bruşte între spaţii (din zăpezile Finlandei în deşertul Marocului) şi culturi (călătoria Hannei e punctată de muzicile locurilor pe care le străbate, de la ritmurile arabe la flamenco, totul împletit cu Chemical Brothers pe fundal). Acţiunea e completată fericit de  miza estetică – close-up-uri impresionante, soundtrack quasi-hipnotic, decoruri de legendă decrepita – şi toate vin să sprijine o performanţă actoricească impecabilă: Saoirse Ronan oscilează mereu între inocenţă şi ferocitate, între neliniştile adolescenţei şi răceala asasinului cu o naturaleţe care ar merita, probabil, încă o nominalizare la Oscaruri.

Hanna – S.U.A.-Marea Britanie-Germania, 2011, 111 minute. Regia Joe Wright.