În cãutarea nemuririi

Articol publicat in:Cronica de film | 01 aprilie 2013

holy mountainUnul dintre cele mai ambiţioase producţii ale cinematografiei mondiale, filmul lui Alejandro Jodorowski îndeamnã privitorul la o cãlãtorie spiritualã în cãutarea nemuririi. Deşi este greu de înţeles, poate cel mai mare merit al filmului este acela de a prezenta, prin diverse simboluri, legãtura omului cu divinitatea, cu spaţiul eteric şi degradarea accentuatã a societãţii în care trãieşte.

Pelicula încîntã, dezgustã sau uimeşte pe oricine se încumetã la vizionare, atît prin imaginile care trec cu uşurinţã de la grotesc la frumuseţe artisticã de cea mai înaltã calitate, cît şi prin replicile încãrcate de o alurã misticã foarte complexã. În primele zeci de minute ale filmului, se creazã o conexiune între privitor şi filmul în sine, dialogul fiind aproape absent, iar imaginile avînd fiecare semnificaţia ei personalã. Principalul atacat, pe tot parcursul derulãrii scenelor, este omul şi religiile pe care le-a creat pentru a-şi “controla” semenii în diferite moduri, de la rãzboaie odioase pînã la reducerea la material a divinitãţii.

hm2

Alchimistul, jucat de Jodorowsky, îi îndeamnã pe cîţiva oameni aleşi de el la o cãlãtorie existenţialã, spre Muntele Sfant, acolo unde vor putea gãsi secretul vieţii veşnice. Cei aleşi sunt fiecare prezentaţi pe rînd, primul fiind un Iisus straniu care reprezintã Pamantul, iar ceilalţi reprezentãri ale laturilor umane bolnave, avînd şi ei un corespondent cosmic, în cazul de faţã cîte o planetã, bazatã pe inţelegerea astrologicã şi cea a alchimiei clasice. Cãlãtoria presupune renunţarea la orice implicã materialul şi trecerea prin diferite ritualuri purificatoare. Finalul, însã, se poate sã dezamãgeascã prin simplul fapt cã nu existã, privitorul fiind îndreptat inapoi spre propria realitate. Dar ce înseamnã, în fond, sã pãşeşti într-o cãlãtorie spre nemurire alãturi de personajele din film, ca mai apoi, la sfîrşit, sã te reîntorci la realitatea de unde ai plecat.

hm3

O rearanjare a sacralitãţii

Imaginile sunt impresionante, Jodorowsky reuşind sã inducã stãri dintre cele mai misterioase privitorului. Ideile vizionare exprimate sunt ceva mai greu de înţeles, fiecare privitor avînd propriul fel de percepe realitatea înconjurãtoare. Stilul caracteristic regizorului se mai poate observa şi la alţi regizori, cum ar fi David Lynch sau David Cronenberg. Filmul este plin de violenţã, sexualitate şi imagini halucinante, care vor lãsa o urma de discomfort oricui îl priveste. Coloana sonorã este foarte potrivitã, ajutînd la crearea unei atmosfere onirice, extrem de ciudate.

hm4

The Holy Mountain este o peliculã greu de expus în cuvinte, lucru pe care Jodorowsky îl demonstreazã folosind tehnica imaginilor succesive. Este un film apreciat sau, în caz contrar, neînţeles, lucru care împiedicã vizionarea sa de cãtre marea majoritate a consumatorilor de filme comerciale. The Holy Mountain este numai o capodoperã în adevãratul send al cuvîntului, ci şi o experienţã unicã, iniţiaticã ce trebuie privitã cu sufletul.