Kontroll

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 21 ( februarie, 2012 )
Autor:

Recunosc că am o aversiune nesănătoasă faţă de filmele europene. O fi de vină îndoctrinarea Hollywood-ului sau faptul că engleza este limba universală a cinematografiei, dar am fost reticent în ceea ce priveşte Kontroll. Ca să fiu sincer, singurul impuls care m-a mişcat în direcţia filmului a fost faptul că doream să îmi exersez maghiara ca pe vremea comuniştilor, când la televizor, pe TVR mergea „Viaţa satului”, iar ungurii dădeau desene animate şi seriale din Germania comunistă, cu ceva mai atractive decât emisia de jumătate de oră a Bucureştiului.

Subiectul principal din Kontroll este lumea subpământeană a controlorilor din metroul din Budapesta, prezentată ca un purgatoriu al societăţii, un punct de trecere între momentul în care intri într-o staţie şi cel în care ieşi la suprafaţă prin alta.

Kontroll nu e ca alte filme maghiare. Umorul e negru, iar atmosfera apăsătoare. Judecând după construcţie şi filmare, ai jura că e făcut de un american. Chestia e că după un sfert de oră eşti deja băgat prea adânc în poveste ca să mai reuşeşti să ieşi, şi aici stă jumătate din frumuseţea filmului.

Subiectul principal din Kontroll este lumea subpământeană a controlorilor din metroul din Budapesta, prezentată ca un purgatoriu al societăţii, un punct de trecere între momentul în care intri într-o staţie şi cel în care ieşi la suprafaţă prin alta. Întreaga acţiune se petrece la lumina neoanelor nesănătoase ori în tunele slab luminate, cu protagoniştii profund afectaţi de meseria lor şi izolarea faţă de restul societăţii.

Kontroll e un Fight Club al Ungariei şi se apropie cel mai mult de ideea din filmul lui David Fincher. Şi aici avem clubul select cu obiceiurile lui ciudate, avem personaje care ies din tipar, violenţă, minţi distruse, lipsa unui viitor cert. Ca în Fight Club, avem un început de relaţie cu un personaj feminin care e departe de stereotipul feminin.

Eroul principal (Bulcsú) şi echipa lui de controlori prezintă o altă faţă a societăţii, diferită de cea pe care oamenii o afişează la suprafaţă. E ca şi cum subteranul scoate la iveală tot ceea ce-i mai rău din om, peroanele lungi şi mizere fiind câmp de bătălie între pasageri şi autoritatea metroului reprezentată aici de cei în putere să verifice biletele.

Un element reprezentativ pentru film e proba de bărbăţie pe care aproape fiecare dintre controlori trebuie să o treacă. Aceasta e remarcabil de similară cu scena din Fight Club când Tyler Durden şi acoliţii lui gonesc cu maşina pe autostradă şi rânjesc în faţa morţii. În Kontroll, Bulcsú e campion neînvins la cursa contra metroului – un joc care presupune ca doi controlori să sară pe şine şi să o ia la fugă prin tunelul îngust dintre două staţii înainte ca metroul să-i ajungă din urmă.

Filmul nu e lipsit nici de mister, eroul principal încercând să descopere cine este maniacul care împinge pasagerii în faţa metroului fără motive discriminatorii. Modul în care Sándor Csányi îşi joacă rolul e demn de performanţa actorilor de peste ocean, restul actorilor urmându-l îndeaproape.

Dacă Kontroll nu e unul din cele mai bune filme europene pe care l-am văzut vreodată, este cu siguranţă cel mai bun film maghiar pe care am apucat să-l vizionez. Atât de „bun”, încât a doua zi după ce l-am văzut prima oară, l-am pornit din nou şi m-am uitat până la sfârşit a doua oară.

Până în ziua de azi l-am revăzut cam de opt ori…

Kontroll (Ungaria, 2003), R: Nimród Antal, Scenariu: Jim AdlerNimród Antal, Cu: Sándor CsányiEszter Balla şi Zoltán Mucsi

Abonați-vă la newsletterul Suspans.ro pentru a fi la curent cu cele mai interesante ştiri, articole, concursuri şi materiale video publicate de scriitorii de suspans. Introduceți adresa dvs. de e-mail în pagina de abonare newsletter.

Tu ce zici?

Adauga un comentariu in casuta de mai jos, sau publica un link de legatura de pe situl tau. Poti de asemeni sa te abonezi la aceasta discutie via RSS.

Ai la dispozitie urmatoarele taguri de cod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Daca doresti o imagine asociata utilizatorului tau, foloseste sau creaza-ti un cont la Gravatar.