Libertate tuteme ex inferis

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 26 ( iulie, 2012 )

Când mă gândesc la Event Horizon poziţionat, în spaţiul filmelor SF, îl văd strălucind undeva departe. Ca o stea lipsită de galaxie, la milioane de ani-lumină faţă de restul. Filmul are ceva aparte care-l detaşează de filmele anilor ’90, atât prin efecte speciale, cât şi prin tematică. Este exact genul de film la care ar putea sta împreună pe canapea un fan Alien, un fan Solaris şi un fan Hellraiser.

Event Horizon, spre deosebire de alte filme din gama „space opera”, face abstracţie de extratereştri, arme laser, lupte cu nave stelare ori planete ciudate. Acţiunea ar putea la fel de bine să se petreacă pe Pământ, de n-ar fi la mijloc motorul neconvenţional pe care o navă pierdută îl foloseşte. Este vorba chiar de Event Horizon, nava stelară misterioasă pierdută în 2040 şi regăsită de un echipaj în 2047. Motorul este un alt element atipic filmelor SF. Cel de pe Event Horizon nu foloseşte nici combustibili naturali, nici energia solară pentru a se deplasa. În schimb, pliază spaţiul folosindu-se de o gaură neagră artificială care poate transporta materie din punctul A în punctul B instant. Efectele secundare ale acestei tehnologii fac obiectul filmului.

Dacă aţi văzut Sunshine veţi recunoaşte şi Event Horizon în pelicula mai recentă. Acelaşi mit al conducătorului nebun, futuristic prezentat într-un mediu cosmic. În plus avem elemente clare din Solaris al lui Stanislaw Lem, fantome din trecut care vin să chinuie membrii echipajului prin intermediul găurii negre artificiale. Filmul are şi tente religioase tratând teoria existenţei Iadului şi reuşind să o prezinte într-un mod cât se poate de ştiinţific. Este un film despre haos, durere, chin; un film despre încercările umanităţii de a-şi evita soarta.

Event Horizon îmbină absurdul şi incertitudinea cu imagini grafice ale groazei, aproape la fel cum a reuşit s-o facă seria Hellraiser. Întâlnim aici aceeaşi temă a pedepsei fizice supranaturale presărată cu scene de automutilare şi sadomasochism.

Atmosfera filmului o poţi asemui cu cea din Alien. Coridoare întunecate şi un nivel tehnologic similar, un echipaj mixt parcă mulat pe cel din filmul lui Ridley: medicul, căpitanul, expertul – fiecare cu atribuţiile lui. Lipseşte doar androidul şi extraterestrul însetat de sânge.

Din Hellraiser este preluată şi tema porţii către Iad, prezentată aici ca o cale spre un univers haotic în care domneşte durerea. Ceva din acest univers răzbate în lumea noastră şi de aici încolo încep peripeţiile personajelor principale care sunt pe rând vizitate de greşelile din trecut şi sunt nevoiţi să asiste la reproşurile acestor greşeli.

Filmul ştie să echilibreze bine tensiunea şi o face fără să cadă în patetic, scoţând Event Horizon în afara filmelor de categoria B. E surprinzător că nu se discută mai des online despre Event Horizon şi că am întâlnit prea puţine persoane care să-l fi văzut. Sam Neill, Laurence Fishburne şi Jason Isaacs sunt doar câteva dintre numele actorilor care apar în peliculă. Sunt genul de actori care n-au jucat în blockbustere, dar pe care-i recunoşti din prima. De menţionat faptul că Sam Neill este potrivit în rolul său de om de ştiinţă devenit nebun şi că prestaţia actorului e la înălţime.

Pe scurt, Event Horizon este unul din filmele bune. Unul din filmele de recomandat, pe care le urmăreşti cu sufletul la gură şi care te zgârie pe suflet pe la jumătate; genul de film care-ţi influenţează visele şi pe care-l poţi revedea de vreo trei-patru ori fără să te plictiseşti.

Event Horizon(UK, USA 1997), R: Paul W.S. Anderson, Scenariu: Philip Eisner Cu: Laurence Fishburne, Sam Neill şi Kathleen Quinlan