Love Object

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 26 ( iulie, 2012 )

Este unul din acele filme independente care reuşeşte să se impună printr-un scenariu bun, în ciuda calităţii slabe a camerelor de filmat. Încă din primele scene realizezi că e un proiect cu buget redus, mai ales după ce pe ecran apare Udo Kier în toată splendoarea lui. Kier simbolul filmelor de categoria B şi îl aseamăn unui Bela Lugosi bătrân şi căzut în dizgraţie.

Love Object are o listă scurtă de actori, cu Desmond Harrington şi o oarecare Melissa Sagemiller în rolurile principale. Povestea este apăsătoare şi reuşeşte să menţină interesul, chiar dacă subiectul a mai fost discutat şi-n alte producţii. Un tânăr angajat al unei companii care se ocupă cu realizarea manualelor tehnice o ia razna din cauza stresului şi dezvoltă o pasiune nesănătoasă pentru o păpuşă. Este genul acela de păpuşă dedicată amatorilor de senzaţii tari, făcută să imite corpul uman în cele mai mici detalii ale lui. În scenă intră o nouă colegă de serviciu, iar eroul principal începe să trateze păpuşa ca şi cum aceasta ar fi colega cu pricina, saturându-şi zilele cu prezenţa ei şi umplând golul singurătăţii din apartament.

Filmul alternează scenele de halucinaţii cu situaţii la graniţa cu bizarul, Udo Kier jucându-şi perfect rolul de vecin băgăreţ.

La început, Desmond Harrington o tratează cu răceală pe noua lui colegă, dedicându-şi timpul liber păpuşii, această iubită-surogat care pare să prindă viaţă atunci când el nu e atent. Apoi, treptat, pe măsură ce începe să se simtă atras de persoana după care a modelat aspectul fizic al iubitei lui inerte, amanta imaginară devine geloasă şi ameninţătoare. Personajul principal ar putea fi la fel de bine schizofrenic sau doar un visător. Cert e că păpuşa începe să-i modeleze viaţa până în punctul în care bărbatul simte nevoia să se răzbune pe ea pentru chinul la care l-a supus. Şi ce ţintă mai bună decât chiar colega lui care seamănă perfect cu amanta lui imaginară? Sau păpuşa seamănă cu ea? Până la sfârşitul filmului deja nu mai ştim cine e cine, cât a fost vis şi cât realitate, iar finalul e deopotrivă amuzant şi atipic.

Să nu vă aşteptaţi la o performanţă actoricească de top când vă uitaţi la Love Object. Pe alocuri, până şi actorii mai experimentaţi din film lasă de dorit, iar derularea acţiunii poate părea simplistă. Însă per ansamblu, ideea filmului nu e deloc rea, iar finalul compensează eventualele momente de plictiseală pe care le-aţi putea întâlni.

Alături de The Machinist, Fight Club, One Point-O şi alte câteva titluri, Love Object tratează tema singurătăţii şi efectele ei asupra psihicului uman. Totul peste un substrat al vieţii sociale impuse de ritmul monoton al locului de muncă, relaţia cu vecinii şi colegii.

Atmosfera din film este aproape sinistră, presărată de vecini ciudaţi şi curioşi, colegi iritanţi, de uniformitatea zilelor de lucru şi un decor care se repetă obsesiv. De aici şi până la crimă este doar un pas, iar personajul principal îl face fără să clipească.

Este interesant de observat în special cum evoluează relaţia lui cu păpuşa şi – în paralel – cu colega lui timidă şi plăcută. Întocmai precum tabloul lui Dorian Gray, fiinţa umană şi simulacrul ei trec prin stări psihice diametral opuse până ce păpuşa devine tăcută, iar colega de servici se mulează oarecum stării ei iniţiale.

Poate cu decoruri mai bogate şi un buget substanţial Love Object ar fi mai des discutat printre cinefili. Pe IMDB.com are un scor de 6.3 şi încă n-am întâlnit discuţii online legate de el. Şi totuşi, acest film are ceva ce nu te lasă să-l uiţi, ceva ce m-a făcut să-l vizionez pentru a treia sau a patra oară zilele trecute. Eu vă sfătuiesc să-i acordaţi o şansă.

Love Object (SUA, 2003); R: Robert Parigi; Scenariu: Robert Parigi; Cu: Desmond Harrington, Melissa Sagemiller şi Udo Kier