Män som hatar kvinnor

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 4 ( septembrie, 2010 )

Harriet Vanger a dispărut cu patruzeci de veri în urmă de la o întrunire de familie, iar trupul ei n-a fost găsit niciodată. Cu toate astea, unchiul Henrik e convins că nepoata lui preferată a fost victima unei crime, una cu atât mai odioasă cu cât a fost comisă de cineva dintre apropiaţi. Aşa încât îl angajează pe Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist), un jurnalist de investigaţie căzut în dizgraţie din pricina unor acuzaţii de calomnie, ca să afle adevărul din spatele întâmplărilor petrecute în ziua aceea însorită de demult. Condamnat la închisoare pentru pentru un articol ce demasca maşinaţiunile unui afacerist veros, Blomkvist e la rândul său subiectul unei cercetări amănunţite întreprinse de Lisbeth Salander (Noomi Rapace), o hackeriţă uşor autistă, cu aspect androgin accentuat de piercinguri şi tatuaje, angajată de acelaşi domn Vanger pentru a afla dacă ziaristul poate fi depozitarul de încredere al unor secrete de familie. Secrete care ţin laolaltă membrii acestui clan de bogătani uşor săriţi de pe fix, care cuprinde sub acelaşi nume nazişti, finanţişti, capitalişti lacomi, alcoolici şi bătrâni arţăgoşi, o adunătură pestriţă unită de interesele economice şi spiritul de haită.

Lisbeth şi Mikael fac un cuplu inedit – ea e tânără, energică, asprită de violenţele care i-au marcat copilăria şi care continuă până în prezent, orfană trecută prin experienţa cruntă a unor spitale de psihiatrie şi a unor tutori abuzivi; el e un tip obosit de viaţă şi apropiat binişor de midlife crisis, care tocmai şi-a văzut spulberate relaţia şi cariera. Însă ambii sunt cinici, inteligenţi, pasionaţi de rezolvarea enigmelor, aşa încât tandemul funcţionează – cel puţin la nivel detectivistic, pentru că altminteri chimia pe ecran e la cote minime. Niels Arden Oplev regizează un film cu scene de sex cărora le lipseşte erotismul, al cărui personaj central feminin nu e câtuşi de puţin seducător, iar cel masculin – deloc macho. E o alegere bună, care te ţine concentrat pe firul acţiunii, dezvăluind pas cu pas istoria unei serii de crime bizare petrecute în preajma familiei Vanger, jucându-se de-a indiciile printre texte biblice şi fotografii vechi (în scene care amintesc, când şi când, de un „Blow-Up” transpus în epoca imaginilor prelucrate digital).

Pe măsură ce investigaţia dezvăluie un tipar de violenţă împotriva femeilor (e vorba de „Bărbaţi care urăsc femeile”, am fost avertizaţi din titlu), revin la suprafaţă şi amintirile din trecutul lui Lisbeth, cu istoria lor de abuzuri repetate, iar Oplev prezintă crimele, violul, bătăile în scene greu de privit şi digerat. Care se potrivesc însă perfect cu atmosfera sobră, cu aerul mereu încruntat, amestecul de fragil şi agresiv, dur şi vulnerabil, al lui Noomi Rapace, cu soiul aparte de sensibilitate cyberpunk care învăluie acest thriller stilat, o transpunere cinematografică ambiţioasă dupa romanul omonim al lui Stieg Larsson, ce reuşeşte să cuprindă mai bine de 600 de pagini în 152 de minute, fără să piardă prea multe pe drum. E un film intens şi antrenant, pe care ar trebui să-l vedeţi în versiunea suedeză, până să iasă pe piaţă adaptarea „cuminte” realizată în studiourile de la Hollywood (cu Daniel Craig si Rooney Mara în rolurile principale), ce va avea grijă probabil să nu lezeze gustul publicului american (căruia şi cartea i s-a servit sub un titlu mai puţin supărător, „The Girl with the Dragon Tattoo”, care să nu alunge cumva clienţii de la raft).

Män som hatar kvinnor – Suedia-Danemarca-Norvegia-Germania, 2009, 152 minute. Regia Niels Arden Oplev