Naked Lunch

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 21 ( februarie, 2012 )

E greu să scrii despre Naked Lunch fără să scapi de teama că poate nu vei reuşi să descrii exact cât de reuşit e filmul. Şi asta din cauză că absurdul e la el acasă între scenele peliculei. Teama e parţial justificată de faptul că filmul e o ecranizare a romanului cu acelaşi nume de William S. Burroughs, roman definitoriu pentru curentul Generaţiei Beat. Ori să rişti să faci terci aşa ceva e o încercare.

Privit detaşat, filmul este o reprezentare a minţii lui William S. Burroughs, a părerilor lui legate de droguri, homosexualism şi societate, totul într-o aură politică dibaci ascunsă în metafore vizuale.

Regizat de faimosul David Cronenberg în 1991, Naked Lunch nici că s-ar fi putut bucura de atenţia unui nume mai important. Poate doar David Lynch ar mai fi fost capabil să scoată ceva similar în domeniul abstractului cinematografic, dar nu bag mâna în foc nici pentru el.

În termeni simpli, Naked Lunch este povestea unui exterminator prins într-o lume suprarealistă în care gângăniile transmit mesaje venite de la o societate secretă, iar prietenii se transformă în inamici din motive puerile. Cu Peter Weller în rolul principal, filmul face loc şi altor nume importante de pe ecranele anilor ’90, şi anume Ian Holm şi Roy Sheider. Adaptarea romanului nu este exactă, Cronenberg preluând scene şi din alte lucrări ale lui Burroughs, precum şi elemente din viaţa personală a autorului. De exemplu, personajul Hank este bazat pe Jack Kerouac, un alt autor important al curentului Beat, prieten cu Burroughs. La fel, Martin e reprezentarea poetului Allen Ginsberg. Anumite scene din film sunt şi ele inspirate din viaţa reală, precum modul în care Joan Lee moare împuşcată în cap într-un joc tembel á la Wilhelm Tell. Soţia lui Burroughs, Joan Vollmer, a murit în acelaşi mod, chiar de mâna autorului.

Naked Lunch atinge limitele esteticii dezgustului într-un fel în care puţine filme reuşesc să o facă. Atmosfera incertă şi apăsătoare, combinată cu dialogul absurd şi secvenţele ca de vis te ţin în priză până la sfârşit. Filmul e cu atât mai şocant cu cât are referinţe homoerotice prezentate într-un mod care cochetează cu grotescul. Privit detaşat, filmul este o reprezentare a minţii lui William S. Burroughs, a părerilor lui legate de droguri, homosexualism şi societate, totul într-o aură politică dibaci ascunsă în metafore vizuale.

Naked Lunch merită vizualizat fie şi pentru a vedea ce altceva mai poate scoate cinematografia Statelor Unite ori pentru a privi scurt în bizareria a ceea ce este o coproducţie americano-japoneză. Este un vis lung, transpus în scenete, este ceea ce mintea unui drogat ar putea să scuipe dacă este stimulată corespunzător. Merge într-atât de departe încât, la un moment dat, absurdul devine greu interpretabil şi cedezi în faţa acţiunii. E genul de film pe care trebuie să-l vezi şi revezi pentru a putea percepe jumătate din simbolistica lui – un deliciu pentru orice cinefil serios.

Maşini de scris care se transformă în gândaci imenşi care pasează mesaje secrete, extratereştri ale căror organe salivează substanţe narcotice, insecticide folosite pe post de droguri – filmul le are pe toate. Rămâne la latitudinea minţii privitorului să le prelucreze la nivel subconştient.

Naked Lunch (SUA, 1991), R: David Cronenberg, Scenariu: William S. Burroughs (roman), David Cronenberg, Cu: Peter WellerJudy Davis şi Ian Holm