Primer. Oul sau găina?

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 23 ( aprilie, 2012 )

Primer este un film unic, care nu prea poate fi comparat cu nimic altceva, iar asta din mai multe motive. Pentru început este probabil filmul de succes cu cel mai mic buget înregistrat vreodată. Producţia lui a costat 7000 de dolari, dar Primer a câştigat premiul juriului la Festivalul Sundance. Mai mult, regizorul filmului e şi scenaristul acestuia, şi are unul dintre cele două roluri principale. Restul actorilor sunt fie membri ai familiei acestuia, fie prieteni sau colegi de facultate. Mai pe scurt, Primer are toate ingredientele unui film de categoria B, cu menţiunea că, spre deosebire de 99% dintre acestea, Primer e chiar interesant şi bine realizat.

Ca să continui ideea de mai sus, filmul este unic şi datorită limbajului tehnic folosit. Regizorul nu şi-a cruţat audienţa de termeni tehnici, metafizică, filosofie, teorii logice şi alte elemente deloc uşor de urmărit. Având în vedere că subiectul central din Primer este călătoria în timp şi implicaţiile ei, nu e de mirare că veţi avea nevoie de două-trei vizualizări ca să începeţi să-l pricepeţi pe jumătate.

Doi studenţi construiesc o maşinărie al cărui scop este să reducă greutatea obiectelor cu care intră în contact. Maşinăria – realizează ei – are un efect secundar ciudat, şi anume să călătorească în timp. De aici un fir epic care atinge subiectul moralei alterării liniei timpului, implicaţiile călătoriilor în timp şi aplicaţiile ei practice. De exemplu, cei doi studenţi se decid să meargă câteva ore în viitor, să îşi noteze cotaţiile la bursă, să călătorească înapoi în prezent şi să facă o groază de bani. Problema e că unul din cei doi studenţi a construit la rândul lui un alt dispozitiv care îl anulează pe primul, aşa că liniile de timp devin confuze şi o persoană îşi vede alter-ego-ul din trecut în acelaşi punct din timp.

O temă secundară a filmului este abuzul de putere. Ce anume pot face doi oameni cu o maşină a timpului şi ce se întâmplă când cei doi nu mai sunt de acord unul cu celălalt? Cum evoluează relaţia lor în două linii de timp diferite? Ce poate face lăcomia din om? Toate astea peste un substrat ştiinţific plauzibil.

Primer este poate cel mai dificil de înţeles film pe care l-am văzut vreodată, iar frumuseţea lui este că nu face uz de abstract sau misticism ca să îţi provoace confuzia.

Totodată, Primer este dovada că poţi realiza un hit cinematografic fără să dispui de sume ridicole de bani, efecte speciale sau actori cu priză pe ecran. O spune rating-ul de 6.9 de pe IMDB, rating care – suspectez eu – putea fi mai mare, dacă filmul n-ar fi bulversat până la extrem privitorii.

Primer (SUA, 2004); R: Shane Carruth; Scenariu: Shane Carruth; Cu: Shane CarruthDavid Sullivan şi Casey Gooden