Red State

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 18 ( noiembrie, 2011 )

Un orăşel de provincie, trei adolescenţi disperaţi să facă sex, o grupare de creştini fundamentalişti, un şerif laş şi o echipă de agenţi guvernamentali pierdută între politică şi dreptate. Melissa Leo şi John Goodman într-un film de Kevin Smith, care te amăgeşte mereu cu piste false, posibili eroi şi speranţa unui happy-end. Apoi le demolează pe toate, pe rând.

Abin Cooper (Michael Parks) păstoreşte o comunitate restrânsă de fanatici care îl adoră – rude şi prieteni, cu toţii convinşi de iminenţa Apocalipsei într-o lume pervertită de tehnologie, prea multă libertate şi îndepărtarea de la cuvântul strict al Scripturii. Discursul lui Cooper e plin de ură, dar surprinzător de bine articulat, interpretând Biblia de o aşa manieră încât să justifice orice. Retorica lui belicoasă se transformă curând în crime comise cu sânge rece, un soi de sacrificii umane pe altarul unui Dumnezeu neiertător, chitit să elimine păcătoşii de pe acest pământ (prin păcătoşi înţelegând cam orice fiinţă cu gânduri impure şi înclinaţie către sexul extra-marital, fie el gay sau hetero). Şi Apocalipsa nu întârzie să vină, pentru Cooper şi adepţii lui, înconjuraţi de trupe federale de asalt care dezlănţuie un iad în miniatură, ascunzându-şi incompetenţa sub umbrela generoasă a luptei anti-teroriste, asumându-şi abuzul de putere în numele ordinelor care trebuie executate, nu discutate.

Singurul cu zvâcniri de decenţă umană e Joseph Keenan (John Goodman într-un rol impecabil), agentul care conduce operaţiunea şi căruia conştiinţa nu-i dă pace până în ultima clipă – e portavocea lui Smith în această diatribă împotrivă ipocriziei, a intoleranţei şi stupidităţii care macină societatea. O societate în care, crede Keenan, „oamenii fac cele mai bizare lucruri atunci când cred că sunt îndreptăţiţi. Şi fac lucruri şi mai ciudate atunci când cred, pur şi simplu”. O viziune realistă asupra naturii umane, pe care Smith o livrează împachetată în horror amestecat cu satiră, în mult sânge şi mult zgomot, într-un haos care, pe alocuri, acoperă performanţa actoricească, gravitatea dramatică şi discursul indignat, alminteri convingător.

Red State – S.U.A., 2011, 88 minute. Regia Kevin Smith