Teroare şi libertate absolută

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 27 ( august, 2012 )
Autor:

The Dark Knight Rises, partea a treia şi ultima din noua trilogie Batman, regizată de Christopher Nolan (Memento, Prestige, Inception) îmi aminteşte, ca dimensiune şi lentoare de Return of the King. Lentoarea din debutul filmului este explicabilă, adăugând tensiune şi suspans peste drama eroului (Christian Bale), care suferă o criză de identitate. „Cine sunt eu? Eroul sau anti-structura care resoarbe tot răul creat de Joker şi de Bane?”

Să observăm că trilogia Batman este îmbibată cu moarte, rivalizând probabil cu punerea în scenă a lui Macbeth. Heath Ledger, interpretul charismaticului Joker, a murit puţin după ce a terminat filmările la Dark Knight (22 ianuarie 2008) iar James Eagan Holmes a împuşcat 12 oameni şi a rănit alţi 58 la premiera lui Dark Knight Rises în Aurora, Colorado (20 iulie 2012). O posibilă explicaţie parapsihologică ar fi că trilogia Batman este un rezervor de magie neagră şi că Nolan & Co., încercând să exploreze subconştientul, au dat peste inevitabilul filon al demonicului.

Începutul din Dark Knight Rises este incomparabil mai slab decât sfârşitul lui Dark Knight. În Dark Knight era sugerată o idee măreaţă, cea a complexităţii (anti)eroului, idee ce este banalizată în partea finală a trilogiei. Batman, ca Hamlet, este un prinţ al întunericului înainte de a fi unul al luminii. Eroul este tenebros, pentru că răsare în gaura neagră a unei nopţi eterne. Ne amintim de Hyperion, de pildă. „The blaze, the splendour, and the symmetry,/ I cannot see – but darkness, death and darkness” (John Keats). Această supremaţie a eroului care este în acelaşi timp monstru (al zeului luciferic, al creatorului Distrugător) este inhibată de cei care vor să-i fie recunoscute meritele lui Batman (de pildă de comisarul James Gordon, jucat de Gary Oldman). Se ajunge ca Batman să fie vânat de întreg efectivul poliţiei, fiind declarat într-o întorsătură de situaţie, ce aminteşte de Marele Inchizitor (dacă Isus s-ar reîncarna, ar fi vânat şi lapidat înainte de a scoate o vorbă), inamicul public numărul 1.

După cum am spus, înainte de a intra eroul în scenă, filmul este lent – atunci când îşi face cu adevărat intrarea, personajul lui Bale este oarecum parodiat. Prima confruntare Batman–Bane (excelent jucat de Tom Hardy) arată un Batman ce eşuează ca un novice (un clişeul al filmelor Good vs. Evil: ne amintim cum Van Damme lua bătaie în prima scenă pentru a străluci în final). Jungian, trebuie ca eroul să călătorească în iad, pentru a redeveni erou. Cu toate că respectă această legitate jungiană, partea legată de Batman este schematică, parodică, fără viaţă, fără suflet. Ca o contrapondere, am revăzut recent Equilibrium tot cu Bale, de un regizor mult mai slab cotat ca Nolan (Kurt Wimmer). Superfilm! Nu contează finalul optimist, care rupe cu tradiţia sumbră din 1984, Noi şi Întuneric la amiază. Punctul culminant, când clericul atinge starea de concentrare supremă, anihilând cu forţa minţii şi a trupului întreg guvernul corupt, este genial! Aşa ceva lipseşte în Batman, dovadă că Nolan, care a co-semnat scenariul, n-a reuşit să scrie un rol complex pe măsura lui Bale, care poate fi efectiv orice (ne amintim de rolurile din Maşinistul şi American Psycho). Aici cade filmul: cavalerul negru este schematic, previzibil: este un deus ex machina, nu un deus absconditus.

La fel ca Fight Club, filmul este spart în două compartimente şi punctul de cumpănă este excelenta şi bine-vânduta scenă a stadionului. Partea când Batman este în iad şi se înfruntă cu umbra lui Ra’s al Ghul, înainte de a reveni în forţă coincide cu victoria revoluţiei, moment în care Bane conduce oraşul Gotham, izolat de America, sub ameninţarea unei bombe atomice, care l-ar putea rade de pe planetă ca Dresda sau Hiroshima. Cel mai mult mi-au plăcut aceste Saturnalii, când Bane eliberează deţinuţii de la închisoarea de maximă securitate, ţine poliţiştii ostatici în subteran şi îl împuterniceşte pe Crane să parodieze (?) sistemul juridic din America, amintind de umorul negru al stalinismului, care recunoaşte doar prezumţia de vinovăţie. Dacă filmul cade prin portretul slab al lui Batman şi prin finalul siropos (de ce nimeni nu are curajul lui Lars von Trier din Melancholia?), această odă oarecum pastişată a revoluţiei îl salvează.

The Dark Knight Rises (USA, UK, 2012), R: Christopher Nolan, Scenariu: Jonathan NolanChristopher Nolan, Cu:  Christian BaleTom Hardy şi Anne Hathaway

Abonați-vă la newsletterul Suspans.ro pentru a fi la curent cu cele mai interesante ştiri, articole, concursuri şi materiale video publicate de scriitorii de suspans. Introduceți adresa dvs. de e-mail în pagina de abonare newsletter.

3 comentarii »

  • Razvan said:

    Cred ca a fost cu usurinta cel mai bun film pe care l-am vazut anul acesta si am vazut destul de multe. Iar in legatura cu faptul ca The Dark Knight a avut cateva atuuri in plus nu sunt de acord. Nu ma pricep prea mult la critica, dar TDKR mi-a placut mai mult decat TDK din mai multe puncte de vedere (printre ele si faptul ca – total contrar opiniei generale – Bane mi s-a parut un antagonist mult mai potrivit si interesant decat Joker). Oricum, ca in mai toate problemele, depinde de fiecare ce gandeste.

  • Stefan (author) said:

    Filme recente mult mai bune ca Batman 3:

    http://www.imdb.com/title/tt1736633/
    http://www.imdb.com/title/tt1034314/
    http://www.imdb.com/title/tt1859446/.

    Sincer sa fiu, chiar si filmul asta l-as plasa peste Batman pentru ca trateaza o problema filosofica acuta & actuala:
    http://www.imdb.com/title/tt1194173/.

    Altfel, iti multumesc pentru comentariu.

    La Bane v. Jocker e o questiune de gust, I guess. Duelul dintre virus si antivirus (sau erou si antierou) mi s-a parut schematic in primul rand pentru ca eroul era schitat aiurea, nu avea contur. Batman trebuia sa fie un SuperGod si Bane un Super(D)evil – Jocker mi se parea mai apropiat de o asemenea cerinta.

    Moreover, de la Nolan astept mai mult. Dupa mine, TDKR e cam cel mai slab film al sau.

  • Razvan said:

    Multumesc pentru recomandari. Am vazut deja Iron Sky si Bourne (care dupa al treilea film mi s-a parut slabut). Descarc acum si celelalte doua filme.

Tu ce zici?

Adauga un comentariu in casuta de mai jos, sau publica un link de legatura de pe situl tau. Poti de asemeni sa te abonezi la aceasta discutie via RSS.

Ai la dispozitie urmatoarele taguri de cod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Daca doresti o imagine asociata utilizatorului tau, foloseste sau creaza-ti un cont la Gravatar.