The Debt

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 20 ( ianuarie, 2012 )

La finele anilor 60, trei agenți ai Mossad (Rachel – Jessica Chastain, Stephan – Marton Csokas și David – Sam Worthington) se infiltrează în Berlinul de Est, pe urmele unui nazist feroce (Vogel, „chirurgul de la Birkenau”), autorul unor experimente inumane în lagărele de concentrare, actualmente ginecolog respectabil, cu soție plinuță și cabinet particular. Criminalul e identificat fără urmă de tăgadă  iar cei trei pun la cale un plan elaborat menit să-l aducă în fața justiției din Israel – operația e meticuloasă și cere un timing perfect, realitatea e însă mereu mai complicată decât schițele de pe hârtie, și lucrurile nu ies tocmai așa cum ar fi trebuit. Eroii se întorc, însă, victorioși în patria-mamă, iar 30 de ani mai târziu fiica lui Rachel imortalizează povestea într-un volum (care va deveni, probabil, best-seller). Și-atunci de ce se aruncă David sub roțile unui camion, în loc să participe la lansarea cărții? Aflați dumneavoastră singuri dacă reușiți să treceți cu bine peste prima jumătate de oră, în care alternanța flash-forward / flash-backward e ușor aiuritoare, de nu mai știi care-i cine și ce se întâmplă pe ecran.

Ce-i drept avem parte de cea mai puțin credibilă scenă de capturare a unui criminal pe care am văzut-o în ultima vreme, însă atmosfera opresivă a capitalei germane e ilustrată convingător, tensiunea între justițiarii-răpitori și asasinul-victimă e aproape palpabilă, subliniată și de jocul psihologic tip vulpe-vânător, în care singura armă care mai stă la dispoziția lui Vogel sunt cuvintele, puterea lor de a dezbina și înfrânge o echipă relativ fragilă. Echipă în care Chastain are prestația cea mai reușită, Csokas exercită o anume doză de farmec masculin care se mulează bine pe rol, însă Worthington e inxepresiv și monocord, deși a nimerit în pielea unui spion chinuit de scrupule. Din fericire versiunea din 1997 a agenților secreți e cu mult mai interesantă decât originalul – Helen Mirren, Tom Wilkinson și Ciaran Hinds salvează situația cu joc nuanțat și personaje mai credibile, singura problemă fiind că e greu să-ți dai seama care tânăr s-a transformat în care bătrânel, fapt ce creează o anume senzație de inconsistență în puntea aceasta peste timp. Altiminteri „The Debt” rămâne un thriller bine executat, cu accente acute de dramă, amintind pe alocuri de „Munich”-ul lui Spielberg. Nu e o capodoperă, dar merită văzut.

The Debt – S.U.A., 2010, 113 minute. Regia John Madden.