The Killer Inside Me

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 6 ( noiembrie, 2010 )

Lou Ford (Casey Affleck) e un tip liniştit, fiul medicului dintr-un orăşel texan prăfuit, ajutor de şerif cu maniere impecabile şi cămăşi călcate cu grijă. Are o iubită respectabilă (Kate Hudson), ascultă operă, îşi petrece timpul liber citind cuminte în sufrageria pustie a casei părinteşti. Ah, da, şi mai are o pasiune: bate femeile. Cu palma, cu pumnul, cu ce mai găseşte la îndemână. Cu un zâmbet subţire, impasibil, şi o privire placidă. Şi pentru că „The Killer Inside Me” e o adaptare după un roman pulp apărut prin anii 50, femeilor pare să le şi placă bătaia administrată în loc de preludiu. Aflăm asta din gemetele încântate ale unei prostituate (Jessica Alba) pe care Lou a fost trimis s-o izgonească din oraş pentru că încurca socotelile mogulului local. Şi pe care tânărul cetăţean model se gândeşte să o combine într-o istorie de şantaj, pentru a-şi răzbuna fratele dispărut cu ani în urmă, apoi să o omoare ca să-şi acopere urmele. O ucide cu mâinile goale, din lovituri aplicate sistematic, însoţite de cuvinte tandre, într-una din scenele cele mai deranjante pe care le-am văzut în ultima vreme. Pumnii desfigurează rapid, pielea se sfâşie, carnea se umflă sfârşind într-o masă informă, iar Lou se odihneşte în sfârşit, cu sentimentul datoriei împlinite.

De unde această sete bizară de violenţă? Ce se ascunde în spatele zâmbetului astringent? Ce a determinat sfâşierea lăuntrică pe care Lou o mărturiseşte unei viitoare victime? Winterbottom nu ne explică. Nu par să-l intereseze motivele, psihologia, modul în care eroul său se raportează la semeni. Ne lasă doar să construim ipoteze pe baza unor flash-back-uri încâlcite, cu trimiteri la abuzuri sexuale din copilărie, pe care le combină apoi cu conflicte de clasă şi aluzii la o istorie tulbure de familie, în care jocurile sado-maso au fost transmise cu mândrie din generaţie în generaţie. Lou e genul de sociopat care savurează crima în sine, nu şi scenografia aferentă. E neglijent şi ca atare ajunge rapid pe lista suspecţilor, de unde încearcă să se extragă sub pretexte penibile – nu e nici măcar un mincinos priceput. E un sadic cam nesărat, lipsit de farmecul unor negativi din filmele fraţilor Coen, ale lui Tarantino ori David Lynch şi de magnetismul animal care ar fi putut explica atracţia nesănătoasă pe care o exercită asupra femeilor din viaţa lui. Iar ceea ce se anunţa a fi un thriller psihologic îndrăzneț eşuează într-un torture porn cu pretenţii.

The Killer Inside Me – S.U.A., 2010, 109 minute. Regia: Michael Winterbottom.