The Town

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 7 ( decembrie, 2010 )

Charlestown-Boston, aflăm de pe genericul de la „The Town”, e un cartier al crimei. Unde arta de a jefui o bancă se transmite, ca un dar preţios, din generaţie în generaţie. Aşa s-a întâmplat şi în familia MacRay, în care fiul, Doug (Ben Affleck) continuă „meșteșugul” părintelui său, aflat de ani buni în închisoare. Şi pentru că Affleck, care este şi regizor şi co-scenarist al producţiei, nu vrea să se rezume la lupta clasică între bine şi rău, îşi colorează personajele în tot soiul de nuanţe de gri, aşa încât avem un infractor sensibil (acelaşi Doug), care ar vrea să se retragă din meserie – parţial pentru că i s-a urât de atâtea jafuri, parţial pentru că şi-a găsit iubirea vieţii într-una din victimele unei operaţiuni recente; îl avem şi pe Jim (Jeremy Renner), un criminal sărit de pe fix  care ucide cu plăcere, are degetul nervos pe trăgaci şi în genere manifestă o lipsă acută de scrupule; avem o femeie amorezată, care trădează din orgoliu rănit (Blake Lively) şi un agent FBI care apelează la metode uşor neortodoxe pentru a-şi prinde prada în plasă (Jon Hamm, ceva mai nebărbierit aici decât în „Mad Men”, dar la fel de convingător).

Avem şi niţică dramă, izvorâtă din fricţiunile în cadrul găştii de spărgători şi din povestea romantică dintre Doug şi Claire, directoarea de bancă răpită în cursul unei spargeri (Rebecca Hall într-un rol destul de mono-color). Poveste care îi poate aduce mântuirea eroului nostru, însă cu siguranţă nu e de natură să calmeze nervii întinşi ai bandei lui de hoţi în straie de călugăriţă (o deghizare inedită, trebuie să recunoaştem). Doug vrea să fugă dincolo de graniţele acestei lumi sufocante, hăt până în Florida, însă actele lui se traduc în trădare – faţă de colegi şi prieteni; faţă de fosta iubită, cu care mai face din când în când sex vinovat, lipsit de chef; faţă de boss-ul local, care coordonează operaţiunile criminale din spatele tarabei sale cu flori.

Avem, desigur, şi urmăriri de maşini pe străduţe înguste –  un accesoriu aparent banal pe care însă Affleck reuşeşte să-l filmeze atât de bine încât îi da un suflu proaspăt. Dealtfel asta face cu toate elementele din film: le preia din supa primordială a thriller-elor cu poliţişti şi încearcă să le dea o viaţă nouă. De cele mai multe ori îi reuşeşte, însă pelicula are de suferit la capitolul construcţiei de personaje şi a relaţiilor dintre ele: nu ştim nici de unde vine legătura love-hate între Doug şi Jim Coughlin, amicul lui nevrotic (e posibil ca acesta să fi încasat 9 ani de închisoare din pricina lui Doug, lucru care să fi condimentat amărui o prietenie ce durează din copilărie), nici cum se poate închega peste noapte o istorie de amor între o tânără manager care conduce o mașină hibrid şi un muncitor ce îşi câştigă existenţa spărgând pietre și umblă într-un camion. Dar trecând peste asta, „The Town” rămâne un film plăcut de urmărit, cu doze bune de suspans şi actori care fac o treabă excelentă.

The Town – S.U.A., 2010, 125 min. Regia: Ben Affleck.