Unknown

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 19 ( decembrie, 2011 )

Neplauzibil, zic criticii de film cârcotaşi. Convingător, îi combat eu, o spectatoare în general năzuroasă, dar şi cei deloc puţini la număr care au dat bani să vadă filmul, transformându-l repede într-un mare succes de casă.

Succesul acesta de casă i se datorează lui Liam (William John) Neeson, a cărui interpretare te face să uiţi că ideea de bază a filmului – ai un accident de maşină, nu-ţi mai bate inima câteva minute şi, când îţi revii, juri că eşti o fiinţă total opusă celei care eşti în realitate – nu-i prea uşor de crezut. Eu, cu antecedentele mele de a suspecta realitatea că minte şi neplauzibilul că spune adevărul, nu am nicio îndoială că e foarte posibil să ţi se întâmple aşa ceva. Parcă aud însă replica „I’m not buying this”, (adică „nu-nghit io chestia asta, hâc!”) de la americanii de tip „couch potato” care se îndoiesc de asemenea filme, dar jură că nu-şi mai aduc aminte unde locuiesc pentru că tocmai i-au răpit extratereştrii. În cazul lor, extratereştrii au formă lichidă şi li se insinuează în creier în cantităţi variabile şi sub diverse denumiri, ca bourbon, whisky, Budweisser etc.

Cum s-ar explica un film considerat ba foarte bun, ba neverosimil, ba nominalizat la categoria „Cel mai bun film” pentru European Film Awards, ba cu un scor de numai 55% pe site-ul Rotten Tomatoes?

În primul rând, prin numărul poate prea mare de „mirodenii”: spionaj, furt de identitate şi furt intelectual, un pic de terorism, un prinţ arab cu idei progresiste, eradicarea foametei, un savant mărinimos care-şi cedează lumii descoperirea epocală fără să ceară un ban, un erou-fugar hăituit şi nedreptăţit, o emigrantă bosniacă. Eu vi le-am înşirat aşa cum mi le-am amintit, însă ele au fost introduse în film în ordinea care trebuie, de către un regizor priceput.

În al doilea rând, prin distribuţie, în special prin talentul lui Liam Neeson. Irlandezul aproape mă obligă să mă uit la filmele în care joacă el rolul principal. E convingător şi reuşeşte să te facă să simţi ceea ce vrea el să simţi. Amalgamul de mai sus s-a dres cu mult mister şi nuanţe de noir, şi, în acest mod simplu, cum zicea odată Toma Caragiu, s-a obţinut Necunoscutul, titlul sub care, conform statisticilor de pe IMDB, filmul s-ar fi lansat în România pe 18 februarie anul acesta. Unknown e bazat pe un roman franţuzesc de Didier van Cauwelaert, Hors de moi, cu titlul englezesc Out of My Head. Am să-l urmăresc pe acest scriitor, pentru că m-a stârnit o remarcă făcută de Brad Thor pe Amazon.com: „Dacă Albert Camus ar fi fost antrenat de CIA, aşa o carte ar fi vrut să scrie.”

Mai multe despre distribuţie. Ca mulţi alţi actori britanici talentaţi, Neeson a jucat mai întâi teatru; l-a interpretat pe Hamlet, de exemplu. Dar, înainte de teatru, a fost boxer. I se iartă rătăcirea, pentru că Dumnezeu l-a luminat, făcându-l să leşine în ring, aşa scrie pe IMDB, şi uite-aşa a ajuns Liam al nostru actor. Unul singular, graţie expresiei de om nevinovat care parcă aşteaptă să mai primească un necaz de la soartă şi să-l îndese şi pe el, resemnat, în sacul cu belele personalizate. Aşa mi se pare că arată, în ciuda staturii impozante şi-a moştenirii lui irlandeze, mai aspre la pipăit, în teorie.

Urmează două blonde. Una bună, alta, semibună – în film, evident. Blonda unu: nemţoaica Diane Kruger. În viaţa de toate zilele, e fostă balerină şcolită la Londra. (De-asta mi se părea prea subţirică până şi în ţoalele grosolane de emigrantă bosniacă în Berlin.) Rănită în timp ce ţopăia pe-o scenă, a renunţat la balet şi s-a întors în Germania, ca să devină fotomodel. Luc Besson a îndemnat-o să plece la Paris şi să joace în filme. Şi ştiţi ceva? E iubita lui Joshua Jackson, frumuşelul de Peter Bishop din Fringe, serialul pe care vi l-am lăudat cu câteva luni în urmă. Diane a jucat şi în Troia (2004), film la care eu am încercat să mă uit fără succes. Credeţi că sunt în mare pierdere intelectuală din cauza asta?

Blonda doi: americanca January Jones. Drăguţă, posesoare de ochi albaştri cu nuanţă polară. Mulţumită lor, rolul de nevestică-nevăstuică i se potriveşte ca o mănuşă şi s-ar putea să-i dea un brânci mai zdravăn în carieră, pentru că, până acum, nu s-a remarcat în mod deosebit. E prezentă în serialul de televiziune american Mad Men, lansat în 2007 (cică e faimos.) Despre Unknown, January spune că e un thriller psihologic inteligent, desfăşurat într-un ritm foarte rapid, şi asta îl face un film de acţiune perfect. Mai mult, e rapid, complicat şi distractiv. „Fun”, spune ea, dar eu nu pricep ce i s-o fi părând aşa „funny” să pipăie cu mâna, printr-o gaură din perete, după butoanele unei bombe care face tic-tac şi, dacă fătuca nu nimereşte butonul potrivit, va face buuum! – mai multe nu zic, că nu-i frumos să vă stric plăcerea.

Pentru Liam Neeson, Unknown e un thriller exploziv, cu scene multe de condus sălbatic, cu final neaşteptat, axat pe acţiune şi personaje, cu un scenariu excelent. Scenariul chiar e jos pălăria. Mi-a plăcut în mod special personajul numit Herr Jürgen, interpretat de Bruno Ganz, actor elveţian care l-a jucat şi pe Hitler. Herr Jürgen a trăit cum i s-a cerut, s-a mândrit cu cariera lui în Stasi şi a ştiut când să moară.

Regizorul Jaume Collet-Serra e de părere că a creat un thriller clasic, cu distribuţie bună şi actori care arată bine. Omul a citit multe scenarii la viaţa lui, deşi nu-i bătrân. De obicei, când ajunge cu cititul la pagina 50, deja ştie cum se va termina orice scenariu. Când dă peste unul al cărui final nu-l bănuieşte, se hotărăşte să-l regizeze. Vrea să fie luat prin surprindere, deci consideră că şi spectatorii trebuie să fie luaţi prin surprindere. Îi plac filmele în care se vorbeşte despre ce anume ne face să fim ceea ce suntem. Iată de ce personajul principal încearcă să demonstreze că este cine crede el că este.

Şi producătorul (Joel Silver), şi protagonistul şi regizorul folosesc aceeaşi expresie când caracterizează Necunoscutul: te ţine cu sufletul la gură, „on the edge of your seat”. Personal, când am bănuit că filmul se va termina peste câteva secunde, tot am aşteptat să mai apară un personaj nou, care să dea iarăşi situaţiunea peste cap. Din fericire, n-a apărut, altfel n-aş fi avut parte de un film excelent de la cap la coadă, ci de unul cu sfârşit mai degrabă enervant, nemulţumitor, ca orice lucru lăsat în coadă de peşte. Părerea mea – LOL.

Unknown este un film la fel de bun ca o carte pe care n-o mai laşi din mână. Urmăriţi-l în noaptea de Anul Nou, de exemplu, în loc să vă rupeţi în figuri pe muzica maladivă a mileniului al treilea. Are destulă adrenalină ca să vă consume caloriile înghiţite sub formă de piftie sau jumări şi licorile aferente. Mai aveţi şi varianta să-l faceţi cadou de Crăciun. Nu vă sfiiţi să împrăştiaţi Necunoscutul în lume, o merită din plin.

Altfel, eu vă doresc un Crăciun blând şi-un An Nou plin de suspans de calitate.

Lansat în 2011, Regia: Jaume Collet Serr, Cu: Liam Neeson, Diane Kruger