Winter’s Bone

Articol publicat in:Cronica de film | Aparut in:Nr. 9 ( februarie, 2011 )

Atât sunt de intoxicată de super-producţiile hollywoodiene care fac săli pline prin mall-urile de la noi, încât uitasem că se poate face un thriller fără explozii, urmăriri de maşini, conspiraţii mondiale şi actori care atrag publicul prin simpla prezenţa pe afiş, fără a se mai obosi să joace. Un thriller bun, vreau să spun, pentru că „Winter’s Bone”, în ciuda subiectului simpluț (o adolescentă care trebuie să dea de urma tatălui dispărut pentru a nu-şi pierde căminul, folosit drept garanţie a cauţiunii de părintele său iresponsabil), a ritmului lent şi a personajelor aparent banale (ţărănoi sudişti care duc o viaţă de semi-sălbăticie în munţi, preparând droguri şi, foarte probabil, cosangvinizând fără jenă) m-a ţinut lipită de ecran până la sfârşit, fără vreun moment în care să profit de butonul de „pauză” al playerului.

Ree Dolly (Jennifer Lawrence într-un rol de Oscar) nu e o super-eroină cu texte mobilizatoare, abilităţi deosebite într-ale supravieţuirii pe cont propriu ori sâni impunători, puşi în valoare de costume mulate. E doar o fată obişnuită din munţii Ozark care îşi creşte cu stoicism fraţii mai mici, acceptând mila vecinilor numai atunci când asta nu îi zgârie orgoliul, jupuind veveriţe pentru cină şi sângerând atunci când e lovită, ca orice om normal. Mă rog, pe cât de normal poate fi un copil maturizat prea devreme, nevoit să trăiască lângă o mamă dependentă de antidepresive şi un tată care, atunci când nu e la închisoare, „prăjește” metamfetamină prin şoproane părăginite. Un tată care a ales să-şi pună casa rămăşag contra libertăţii şi-apoi s-a volatilizat, un tată pe care va trebui să-l găsească – viu sau mort – pentru a nu-şi vedea complet date peste cap familia şi existenţa sărăcăcioasă.

Numai că urmele lui Jessup nu sunt uşor de adulmecat în ţinuturile astea duşmănoase, învăluite de izul pătrunzător al sărăciei, unde oamenii te întâmpină cu tăceri îngheţate şi căutături rele chiar dacă îţi sunt rude de sânge. Sau poate mai abitir atunci. Căutarea disperată a lui Ree o poartă printr-un peisaj dezolant, în care un soi de teroare nenumită se târăşte prin fuioarele de ceaţă ce învăluie pădurea, iar muntenii îşi fac singuri legea printre vechiturile coşcovite de rugină. O lege a lipsei de încredere, a supravieţuirii cu orice preţ, a păstrării unei distanţe respectabile faţă de tot ce înseamnă intrus – şeriful, nepoţii ori vecinii de peste deal.

Din fericire, Debra Granik are inteligenţa de a construi gradat, logic, suspansul situaţiilor, fără întorsături spectaculoase ori scamatorii de alt soi. Filmul înaintează tenace către punctul culminant, trecând prin momente de violenţă ori tensiune extremă, îmbibat într-o atmosferă de ameninţare genuină – marca unei pelicule ce poate sta liniştită în rând cu orice clasic al genului şi pe care v-o recomand din toată inima.

Winter’s Bone – S.U.A., 2010, 100 minute. Regia Debra Granik