Felii de suspans

Articol publicat in:Editorial | Aparut in:Nr. 3 ( august, 2010 )
Autor:

Vreme de o lună, pe site-ul revistei noastre am avut un sondaj. Întrebarea săptămânii (sic!) a fost următoarea: Care este genul vostru preferat de suspans? Iar variantele de răspuns au fost cele evidente: horror, poliţist/noir, thriller şi aventură.

Sigur, genul acesta de sondaj nu are o prea mare relevanţă, prin simplul fapt că se adresează doar celor care vin la adresa noastră şi, mai mult, celor care au disponibilitatea de-a răspunde. În cazul de faţă, 75 de cititori. Voi lua, însă, acest eşantion cu titlu de test şi voi încerca să trag câteva concluzii.

Am urmărit prin aceasta să-mi satisfac, în primul rând, o curiozitate personală.

Din capul locului spun că rezultatul arată aşa cum m-am aşteptat. Deşi la noi în ţară se traduce destul de mult în materie de literatură de suspans, nu cred că alegerile pe care le fac editorii se bazează pe o atentă prospectare a pieţii. Şi tocmai de aceea ne trezim cu unele serii începute şi rămase neterminate după ani buni. Sau cu unii autori abandonaţi pe drum. Sondarea gusturilor publicului cititor, la noi, se face direct în librărie, în urma analizei comparative a cifrelor de vânzare. Lucru riscant şi costisitor.

Ne bazăm astfel pe fler, pe intuiţie. Şi această intuiţie, dublată de semnale primite personal de la cititori, mi-a adus convingerea că pe primul loc în clasamentul preferinţelor se va afla literatura horror. Şi aşa a şi fost. 38 de votanţi, adică 51%, au ales horrorul.

Categoric, aceasta se datorează în principal cărţilor lui Stephen King. Cititorul român a avut şansa de-a se întâlni cu scrieri horror de cea mai bună calitate la scurt timp după liberalizarea pieţii de carte, iar ritmul apariţiilor a fost unul destul de susţinut. Şi totuşi, o analiză a ofertei din ultimii ani ne arată că genul acesta de literatură nu e foarte bine reprezentat. Nu se urmăreşte un program, o direcţie clară, se aleg titluri la voia întâmplării, autori la fel. De multe ori, se evită etichetarea din start a unei cărţi ca fiind horror, ca şi când acest lucru ar declasa opera cu pricina. Unde sunt autorii solizi ca Peter Straub, Robert McCammon, John Farris, Brian Lumley, Michael Marshall, Shirley Jackson, Jack Ketchum, Richard Laymon etc.? Sau cei care au inovat horrorul pur şi dur: Brian Keene, Douglas Clegg, Sarah Langan, Sarah Pinborough, Bryan Smith, Bentley Little etc. etc.?

Altfel stau lucrurile cu literatura poliţistă/noir. Oferta e cât se poate de bogată. Aproape toată lumea atunci când se aminteşte de suspans, la roman poliţist se gândeşte. Confundându-l, probabil, cu thriller-ul. Motiv pentru care şi-n sondajul nostru rezultatele sunt apropiate: 28% pentru poliţist/noir, 21% pentru thriller. E drept că de cele mai multe ori acestea două îşi încalcă reciproc teritoriul, că împrumută artificii, tehnici, intrigi. Totuşi, e un lucru bun că literatura poliţistă începe să revină în atenţia cititorilor români. Observaţi, poate, acest lucru inclusiv din paginile revistei noastre.

Locul trei pentru thriller poate părea surprizăntor, dar (cel puţin pentru mine) nu este. E urmarea firească a suprasaturaţiei. Şi a deserviciului pe care Dan Brown l-a adus  genului. De multe ori nu e nevoie decât de o astfel de gogoaşă umflată ca să distrugi o generaţie întreagă de romancieri cu talent.

În coada listei este povestea de aventură. Mărturisesc că era şi eu să o uit, să o las pe dinafară la întocmirea listei de răspunsuri propuse. 12 voturi, reprezentând 16%. Surprinzător de bine. Incredibil de bine, dacă ne gândim că genul acesta de suspans este aproape inexistent pe piaţa românească de carte. Şi nici pe alte meleaguri lucrurile nu stau mai bine. Aventura pură, fără amestec din partea altor genuri, şi-a cam mâncat mălaiul. Cam de la Indiana Jones încoace. De când nu mai există multe locuri necunoscute pentru om pe pământ, nici literaturizarea aventurii în sensul ei adevărat nu mai are adresanţi.

Concluzia personală, cum ziceam, este că, în paralel cu promovarea literaturii poliţiste, trebuie să urmărim şi dezvoltarea ofertei de horror. De adevărate scrieri horror. Prezentate ca atare. Cu program, cu logică, cu conştiinciozitate. Ar fi păcat să ratăm nevoia pe care au creat-o câţiva dintre „greii” genului.

Abonați-vă la newsletterul Suspans.ro pentru a fi la curent cu cele mai interesante ştiri, articole, concursuri şi materiale video publicate de scriitorii de suspans. Introduceți adresa dvs. de e-mail în pagina de abonare newsletter.

Un comentariu »

Tu ce zici?

Adauga un comentariu in casuta de mai jos, sau publica un link de legatura de pe situl tau. Poti de asemeni sa te abonezi la aceasta discutie via RSS.

Ai la dispozitie urmatoarele taguri de cod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Daca doresti o imagine asociata utilizatorului tau, foloseste sau creaza-ti un cont la Gravatar.