Sarah Langan: „Totul e un act de credinţă”

Articol publicat in:Interviuri | Aparut in:Nr. 6 ( noiembrie, 2010 )
Autor:

Mircea PRICĂJAN în dialog cu Sarah LANGAN

Sarah LANGAN şi-a luat masteratul în arta scrierii la Universitatea Columbia, unde i-a avut colegi, printre alţii, pe Michael Cunningham, Nicholas Christopher, Helen Schulman, Susan Kennedy şi Maureen Howard. A debutat în 2006 cu romanul The Keeper, care s-a bucurat de-un imens succes, fiind aclamat de greii genului, printre care şi Peter Straub, Jack Ketchum şi Ramsey Campbell. La scurt timp i-a urmat romanul The Missing (Virus, în ediţia britanică), care i-a adus şi primul premiul Bram Stoker. Acelaşi premiu pe care şi l-a adjuecat şi anul acesta, pentru romanul Audrey’s Door, apărut în 2009 la editura HarperCollins. Momentan, urmează cursurile masterale în medicină ambientală la Universitatea din New York şi locuieşte în Brooklyn, New York.

Mircea PRICĂJAN: Cum ai descrie romanele tale pentru cei care încă n-au avut ocazia să le citească?

Sarah LANGAN: Eu scriu cel mai adesea despre ororile născute din cruzimea oamenilor, dar şi despre mântuire. Fiecare dintre romanele şi povestirile mele are o altă perspectivă – The Keeper vorbeşte despre un orăşel aflat în plin declin economic, dar şi despre declinul moral al locuitorilor lui. Aceştia sunt bântuiţi de propriile lor greşeli şi regrete. Virus/The Missing tratează subiectul excesului în tot şi toate la reprezentanţii clasei medii superioare. Plictiseala i-a transformat pe aceştia în monştri. Audrey’s Door este despre o femeie bântuită de propriul ei trecut. Ea reprezintă o generaţie – generaţia mea – care refuză să-şi asume responsabilităţile vieţii şi să se maturizeze.

M.P.: Ce îţi pune imaginaţia în mişcare?

S.L.: Ideile mi le culeg din ziare, mai ales din paginile lor sociale şi despre ştiinţă. Acestora le aplic tratamentul experienţei şi-a credinţelor mele personale. Îmi place toxicologia, subiect pe care l-am studiat la doctorat. Mă mai inspiră şi arta de calitate. Deseori, popular este sinonim cu derizoriu. Când dau peste lucruri de calitate, cum ar fi Jocurile Foamei sau Turnelul Wall al lui Roger Waters, rămân impresionată. Asta îmi dă încredere în ceea ce încerc să fac. Şi-mi dă, în acelaşi timp, speranţă.

M.P.: Ţi-e uşor să scrii sau scrisul e un proces lung şi dureros pentru tine?

S.L.: Depinde de poveste şi de situaţia personală în care mă aflu. Unele zile abia se târăsc, altele zboară fără să le văd. Uneori îmi spun că am scris o mizerie, dar a doua zi când recitesc textul îmi place. Totul e un act de credinţă.

M.P.: Ai scris trei romane până acun şi două dintre ele au câştigat premiul Bram Stoker. Care este secretul?

S.L.: Muncă. Muncă. Muncă. Noroc. Noroc. Noroc. Şi mai multă muncă. Şi mai mult noroc.

M.P.: Cât de important a fost pentru tine cursul de scriere creativă pe care l-ai urmat la Universitatea California?

S.L.: Am urmat cursurile Universităţii California, iar masterul în arta scrisului m-a ajutat să-mi editez textele. Am învăţat totodată cum să accept criticile. Unele au fost pe drept. Altele pe nedrept. E important să înveţi de timpuriu că fiecare om are opinia lui.

M.P.: Cât de important este pentru un tânăr scriitor ajutorul şi susţinerea altor scriitori?

S.L.: Depinde de scriitor. Unii se dezvoltă în afara unei comunităţii; alţii au nevoie de structura unui program MFA. Cred că, dacă ai o voce puternică, acea comunitate este mai utilă pentru legăturile cu lumea editorială decât pentru opinii critice. Relaţionarea e o parte importantă a meseriei.

M.P.: Ţi-a fost greu să treci „testul celei de-a doua cărţi”, care se spune că este cel mai greu şi, totodată, proba definitorie a calităţilor unui scriitor de-a fi… ei bine, scriitor?

S.L.: La prima carte, The Keeper, am lucrat şapte ani. Aşa că m-a simţit uşurată să scriu ceva nou. The Missing/Virus a venit natural. Terminase deja două cărţi pe când The Keeper era lansat, lucru cu adevărat binevenit. Cum produsul muncii mele nu era încă pe piaţă, nu m-a deranjat nicio voce critică, nicio clipă, nu mi-a putut turna nimeni venin în ureche.

M.P.: Audrey’s Door este un roman complex, construit – cum spui în Prefaţă – „pe o bogată tradiţie”. Nu te-ai simţit încorsetată de această tradiţie?

S.L.: Nu. Cred că singura mea greşeală a fost să amintesc acele opere, deoarece oamenilor le place să descopere singuri legăturile. Mulţi fani ai horror-ului au crezut că aceea a fost o dovadă de grandomanie. Nu-i poţi însă mulţumi pe toţi! Cartea este bună, şi ăsta-i lucrul cel mai important.

M.P.: Când scrii, instriga o ghidezi tu sau personajele?

S.L.: Intriga şi personajele au tendinţa să intre în conflict. Eu arbitrez.

M.P.: Când simţi că un roman sau o povestire la care lucrezi merge în direcţia corectă?

S.L.: Atunci când totul sună bine, când mă încearcă un soi de anxietate, ca atunci când abia aştepţi să întorci pagina şi să afli ce se întâmplă.

M.P.: Care sunt scriitorii pe care îi admiri?

S.L.: Sunt mulţi! Amintesc doar câţiva: Tom Wolfe, Stephen King, Peter Straub, Patrick McGrath, Joyce Carole Oates, Lorrie Moore, Suzanne Collins, Kevin Brockmeier, Liz Hand, Edith Wharton, Somerset Maugham, Eudora Welty, Doris Lessing, Walter Tevis, Gabriel Garcia Marquez, Carson McCullers.

M.P.: Care e ultima carte care te-a ţinut trează până târziu în noapte?

S.L.: Revolta, ultima carte din trilogia Jocurile Foamei de Suzanne Collins.

M.P.: La ce ne putem aştepta din partea lui Sarah Langan?

S.L.: Am o piesă radiofonică intitulată „Is This Seat Taken?” care s-a lansat pe 9 noiembrie la Glass Eye Pix. O puteţi cumpăra cu 2 dolari sau puteţi achiziţiona tot sezonul cu 20. Eu am scris episodul acesta, iar soţul meu a făcut regia şi l-a editat. Interpretează Joe Swanberg, cunoscut ca membru al mişcării Mumblecore, şi Vonia Arslanian. La realizarea altor episoade vor fi cooptaţi actori, regizori şi scriitori celebri, atât din interiorul genului, cât şi din afara lui. Iată link-ul: http://www.talesfrombeyondthepale.com/

În acelaşi timp, s-a lansat şi prima mea povestire hard SF, “Hindsight” la Lightspeed Magazine. E disponibilă on-line gratuit sau în schimbul a 3 dolari, în cuprinsul întregului număr special de Halloween, downloadabil, care include povestiri de Stephen King şi Joe Lansdale.

Lucrez totodată la al patrulea roman, Empty Houses. Pentru mine, tot a doua carte este introspectivă şi sumbră. Pun lucrurile în ordine, iar acestea au tendinţa de-a fi cele care-i tulbură pe oameni şi le dau coşmaruri, însă le dau şi motiv de meditaţie. Empty Houses seamănă mai mult cu The Missing, prin aceea că are un ritm alert, antrenant. E despre o femilie din Long Island care trece prin dificultăţi şi despre ce se întâmplă când un meteorit cu origini misterioase se prăbuşeşte în curtea casei lor.

În sfârşit, mai lucrez acum la un scenariu, cu acţiunea plasată şi ea în Long Island. Şi e cu vrăjitoare!

M.P.: Ultimul cuvânt îţi aparţine. Îl poţi adresa viitorilor tăi cititori din România.

S.L.: Fac tot posibilul să ofer poveşti interesante care să-i ţină pe cititori în tensiune, dar şi să spun pe nume unor lucruri care deseori poate că sunt trecute sub tăcere, şi să-i fac să se gândească la lume în feluri diferite mult timp după ce au terminat de citit cartea. Asta voi încerca să fac şi în continuare. Sper că voi vei începe să mă citiţi.

M.P.: Îţi mulţumesc pentru acest interviu. Mult noroc cu viitoarele tale proiecte!

S.L.: Mulţumesc şi eu!

Interviu realizat în noiembrie 2010
Traducerea de Mircea PRICĂJAN

Abonați-vă la newsletterul Suspans.ro pentru a fi la curent cu cele mai interesante ştiri, articole, concursuri şi materiale video publicate de scriitorii de suspans. Introduceți adresa dvs. de e-mail în pagina de abonare newsletter.

3 comentarii »

Tu ce zici?

Adauga un comentariu in casuta de mai jos, sau publica un link de legatura de pe situl tau. Poti de asemeni sa te abonezi la aceasta discutie via RSS.

Ai la dispozitie urmatoarele taguri de cod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Daca doresti o imagine asociata utilizatorului tau, foloseste sau creaza-ti un cont la Gravatar.