Despre iele

Articol publicat in:Opinii | Aparut in:Nr. 4 ( septembrie, 2010 )
Autor:

Ielele reprezintă, fără îndoială, unele din cele mai fascinante creaturi din mitologia românească. Presupuse fiinţe supranaturale, similare unor sirene de pădure, ele sunt descrise de obicei ca frumoase fete ce dansează goale în nopţile cu lună plină, cu lumânări în mâini şi clopoţei la glezne, atrăgând şi sugrumând călătorii inocenţi. Uneori îi aduc la nebunie, alteori îi sufocă cu îmbrăţişările lor, sau îi îneacă în mlaştini. Pe locurile unde dansează, pământul rămâne carbonizat şi nu mai creşte iarba. Acestea sunt aşa-numitele cercuri ale ielelor. În funcţie de regiunea sau ţara în care ielele sunt menţionate, descrierea şi obiceiurile lor diferă, de aceea ne vom concentra asupra trăsăturilor întâlnite cu o oarecare regularitate, sau menţionate de cei care pretind că au fost martori oculari la apariţiile lor.

În ceea ce priveşte etimologia numelui, aceasta este extrem de controversată. Cea mai răspândită accepţiune propune pronumele personal (persoana a treia feminin) ele, pronunţat cu i ca în Ardeal. În sprijinul acestei ipoteze se menţionează, printre alte argumente, denumirea de dânsele sub care mai sunt cunoscute, precum şi traducerea în engleză cu apelativul they, care de altfel le distruge trăsătura esenţială – feminitatea. Pentru denumirea de sânziene, preluarea Sanctei Diana este explicaţia cea mai probabilă.

După alte teorii, provenienţa denumirii iele este cuvântul yel (vânt, în limba cumană; vântoasele – o altă denumire a lor), sau vela (moarte năpraznică, maladie). Personal, aş propune luarea în considerare a eleionomaelor, naiadele mlaştinilor în Grecia Antică, pentru originea mitului, având în vedere evidentele similitudini cu legenda românească. Cum nu am mai întâlnit însă nicăieri această teorie, rămâne să o menţionez doar ca pe o simplă speculaţie.

În alte ţări, întâmplări şi referiri care ar putea fi cu uşurinţă atribuite ielelor sunt însă făcute cu privire la fiinţe specifice folclorului respectiv, probabil datorită necunoaşterii mitului. Astfel, fairies, pixies şi chiar succubus ajung să se comporte şi să arate total necorespunzător propriei legende; însă la o analiză atentă a fenomenului, caracteristicile ielelor se pot recunoaşte cu uşurinţă în spatele consemnărilor…

Dar ce sunt, în fond, ielele?… Nici aici miturile nu concordă. Suflete de femei vrăjite, fete frumoase blestemate a se transforma în cotoroanţe oribile sau invers, bătrâne ce primesc înfăşişarea de fecioare seducătoare, străvechi şi păgâne fiinţe erotice ale aerului, fiicele lui Rusalini Împărat care îi urăsc pe creştini pentru că prin creştinare le-au trădat tatăl, sau chiar fiicele lui Alexandru Macedon, care au băut apă vie. Precum şi multe alte explicaţii au fost oferite, toate rămânând la nivelul de teorii.

Cum se explică, însă, fascinaţia pentru aceste făpturi mitice, regăsite peste tot în cultura românească modernă şi contemporană, de la cărţile unor titani ca Eliade (Nopţile de Sânziene), Agârbiceanu (Arhanghelii) sau Voiculescu (Lostriţa), până la melodiile unor formaţii celebre, melodii true to the lore atât în atmosferă cât şi în versuri, adevărate redări ale mitului pe cale muzicală?… (Compact – Jocul ielelor pe versuri de Goethe, Cargo – Ielele, Tiarra – Ielele etc.)

Poate motivul îl reprezintă caracterele specific româneşti ale mitului, poate însă frecvenţa cu care ielele apar în menţiuni despre întâmplări pe care unii le consideră reale, întâmplări care se perpetuează de veacuri până în zilele noastre.

Astfel, luminatul Dimitrie Cantemir vorbeşte despre ele în Descriptio Moldaviae, S. Marian le pomeneşte în daimonologia funerară (Înmormântarea la români, 1892), T. Pamfile în Duşmanii şi prietenii omului (1915), A. Gorovei le enumeră ca făcând parte dintre cele douăzeci şi două de făpturi demonice din Descântecele românilor (1931), iar M. Ioniţă relatează mai multe întâmplări stranii, în special unele de la Baia de Aramă (Oltenia), în foarte bine documentata Carte a Vâlvelor (1982). Nu mai vorbim de legende şi basme, cum ar fi Cei trei fraţi de cruce, în care ielele scot ochii unuia din protagonişti. În Transilvania circulă mai multe poveşti conform cărora ciobani adormiţi pe un cerc al ielelor au paralizat, cei care au băut apă din fântânile din care au băut şi ielele “se pocesc” sau flăcările lor conduc la comori ascunse în mlaştini.

O întâmplare recentă o constituie cea de la Hoghiz, din 2006, în care unii investigatori ai fenomenelor oculte au văzut apariţia unui OZN, în timp ce alţii s-au întors către explicaţia ancestrală, deoarece apariţia peste noapte a şase inele suspecte a fost întovărăşită de urletele cumplite şi tânguitoare ale câinilor din zonă, şi de lumini stranii sub lună plină… şi asta într-o noapte care coincidea cu Sărbătoarea Sânzienelor.

Legat de luminile stranii, trebuie să precizăm că deseori aceste flăcări în noapte se explică prin asocierea ielelor cu fenomenul ignis fatuus sau will-’o-the-whisp (ori, uneori, corpse candle, luz mala şi jack-o’-lantern), atribuit de ştiinţă în general straniilor şi controversatelor fulgere globulare, iar de adepţii supranaturalului fiinţelor răului.

Privitor la menţiunile din străinătate, există raportări ale misterioaselor creaturi în toate ţările şi în toate timpurile, de la tragica legendă a lui Hylas Argonautul, atras şi ucis de frumoasele nimfe, şi de la serioasa consemnare a lui Tacitus în Istorii, conform căruia soldaţii înnebuniţi de întrezărirea unei nimfe într-un izvor şi-au măcelărit centurionul, până la straniile inele ale ielelor din 1678 din Hartfordshire, care se considera în epocă că erau făcute de diavol.

Ar mai fi de amintit că în 1579, în Sicilia, controversata instituţie a Sfintei Inchiziţii a declanşat o investigaţie în legătură cu rapoartele legate de fiinţe asemănătoare în înfăţişare şi obiceiuri unor iele; 65 de oameni au fost arestaţi pentru că participaseră benevol la dansurile acestora. În Evul Mediu, cercurile de mătrăgună apărute sub spânzurători erau atribuite în unele cazuri unor spirite erotice feminine, venite să danseze la execuţie şi să ridice sufletele morţilor. În 1791, cunoscutul om de ştiinţă Erasmus Darwin a investigat personal problema inelelor vrăjite, pe care le considera asociate cu fenomenele electrice. Până şi scriitorul Karl May, preocupat de această problemă, a oferit o explicaţie inelelor întâlnite în America, considerând că erau făcute de grupuri de ierbivore mari, strânse la un loc pentru a se apăra de prădători.

Nu pot încheia fără a atrage atenţia asupra unui ritual fascinant în legătură cu fenomenul. Mă refer la spectaculosul dans ritualic al căluşarilor, menit a îndepărta ielele şi a-i vindeca pe cei pociţi de acestea. Un episod destul de interesant din Dosarele X a preluat ideea, înlocuind însă jocul ielelor cu posesiunea demonică, probabil datorită lipsei familiarităţii publicului american cu fenomenul în cauză. O popularizare în străinătate a acestui mit specific românesc în detaliile sale ar fi poate binevenită, ca un adaos de valoare în mitologia universală. De altfel, cele trei strigoaice care îi asediază pe Van Helsing şi Mina în Dracula lui Bram Stoker sunt, fără îndoială, nimic altceva decât ielele noastre, aşa cum scriitorul le-a înţeles.

Abonați-vă la newsletterul Suspans.ro pentru a fi la curent cu cele mai interesante ştiri, articole, concursuri şi materiale video publicate de scriitorii de suspans. Introduceți adresa dvs. de e-mail în pagina de abonare newsletter.

16 comentarii »

  • mia said:

    DOCUMENTAT,INTERESANT,FASCINANT ca si romanul care nu intamplator s-a situat pe locul I in top.Felicitari lui Mircea Pricajan pentru continutul revistei!

  • dan said:

    Da, excelent articol! Foarte interesant.Am de gand sa caut toate lucrarile mentionate. Sper sa gasesc macar cateva…

  • romeo said:

    Un articol bine scris,ce imi aduce in minte lucruri demult uitate…Din fericire sunt oameni ce isi mai amintesc, si amintesc si altora…

  • Flav said:

    Intotdeauna am fost pasionat de mitologie si supranatural. De mult nu mai citisem un documentar cu privire la astfel de manifestari, ale supranaturalului, in plan real. Intotdeauna am fost un visator si am sparat ca macar o singura astfel de intamplare sa contina si un eveniment real, sa nu fie doar un rod al imaginatiei. Imi aduc aminte de noptile in care stateam pana tarziu, in jurul unui foc de tabara, cu prieteni, parinti, bunici iar printre alte lucruri pe care le discutam aduceam in discutie si fenomene stranii, povesti de mult uitate, auzite sau chiar traite de cei prezenti.
    Felicitari Oliviu C.!
    Sper sa reusesc sa pun mana si pe cartea ta si sa o citesc.

  • oliviu craznic (author) said:

    multumesc tuturor pt interesul aratat si pt vorbele frumoase!

  • dan said:

    @Oliviu: Am gasit Malleus Maleficarum in romaneste!
    @Flav: Daca ti-a placut eseul, chiar trebuie sa citesti cartea, are la sfarsit vreo suta de pagini postfata, numai cu relatari medievale despre fiinte supranaturale, varcolaci, zburatori, strigoi.

  • dora said:

    ESEUL e la fel de interesant ca si romanul SI LA SFARSIT A MAI RAMAS COSMARUL

  • robert said:

    Sal,
    dan, ai fi facut bine sa spui si tu te rog unde ai gasit Malleus maleficarum in romaneste..mersi frumos rebelfire2@yahoo.com

  • Sorin said:

    Buna,eu am auzit de ”iele” de la mama care a auzit de la strabunicul meu care a intalnit aceste fapturi , ce dansau pe un stalp noaptea iar daca le deranjezi sau razi de ele si nu le zici sa le sporeasca dansul te lasa nenorocit pe viata , din cate stiu acestea apar pe 24 iunie.Sunt ca niste papusi in jur de pana in 30 cm. Acum daca ma credeti sau nu ramane la aprecierea voastra. Numai bine.

  • oliviu craznic (author) said:

    @sorin: iti multumim pt aceasta marturie, e f interesant ce spui. dimensiunea redusa sugereaza insa ca ar fi vorba de altceva, nu de iele. cat de reala e intamplarea desigur ca nu putem sti cu siguranta si ramane la latitudinea fiecaruia sa creada sau nu – eu personal spun ca, atunci cand apar astfel de marturii, trebuie analizate nu respinse, si o neincredere exagerata ii poate face pe cei care au trait experiente neobisnuite sa fie reticenti in a le povesti.
    chiar rog pe cei care stiu ceva concret legat de manifestari de genul acesta sa isi scrie parerile – cu cat datele furnizate vor fi mai exacte, cu atat va spori credibilitatea relatarii (unde s-a intamplat? cand? cum se numea martorul? au existat si alte dovezi pe langa marturie, poate alte marturii sau dovezi fizice? etc.)
    universul in care traim e misterios si inca asunde multe, asta e sigur.

  • iele – Romanian Nymphs Of The Air « said:

    […] Suspans […]

  • Guest Author Oliviu Craznic – All Things Dark! « said:

    […] The Arising Bleeding Moon, a gothic story where mythical creatures called the Iele attract and kill people from a Transylvanian isolated camp Then The Arising Bleeding […]

  • apollo said:

    Si mie mi a povestit bunica despre aceste fiinte.Acest fenomen sa intamplat undeva in anul 1945 in Dobrogea, ielele apareau in fata unei curti si dansau in hora, strigau pe nume persoanele din casa, iar daca acestea raspundeau la strigatul ielelor ramaneau nenorociti pe viata,o cunostinta dea bunici chiar ramanand surd dupa o asemenea intalnire.

  • Sorin said:

    Nu stiu cat e de adevarat sau nu, dar matusa mea imi zicea de aceste fete care danseaza in hora pe care le a vazut si ea cand era fata deasupra unui lan de grau.

  • alex said:

    am un prieten care mi a povestit acum cateva zile ca in timp ce mergea la o discoteca traversa o padure cu mai multzi prieteni si a vazut ielele in hora. au rupt o la fuga si nu s au oprit pana acasa. de atunci le viseaza jn fiecare noapte ca l cheama la ele.in vis apar ca fiind foarte urate cu dintzii mari

  • GABI said:

    cine nu crede in existenta ielelor ii doresc sa treaca prin ce am trecut eu! .O asemenea experienta iti schimba existenta. Deci…credeti!!!

Tu ce zici?

Adauga un comentariu in casuta de mai jos, sau publica un link de legatura de pe situl tau. Poti de asemeni sa te abonezi la aceasta discutie via RSS.

Ai la dispozitie urmatoarele taguri de cod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Daca doresti o imagine asociata utilizatorului tau, foloseste sau creaza-ti un cont la Gravatar.