Luis Miguel Rocha

Articol publicat in:Pipa lui Arion | Aparut in:Nr. 10 ( martie, 2011 )
Autor:

Nu v-aţi săturat de poveştile care s-au scris despre Vatican în ultimii ani? Nu v-aţi plictisit să citiţi despre secretele pe care, chipurile, le ascunde cu străşnicie Cetatea Sfântului Scaun? Nu v-a fost destul câte cărţi au apărut după modelul brevetat de către Dan Brown în Codul lui Da Vinci şi Îngeri şi demoni?

Reţeta e simplă: se ia o teorie şi se întoarce pe dos, ca pe o mănuşă, astfel încât adevăruri unanim acceptate până acum să fie puse într-o altă lumină. Iisus a avut un copil, Maria Magdalena a fondat dinastia merovingienilor, între Vatican şi ştiinţă este, de veacuri, o incompatibilitate care a provocat multe orori, care trebuie demascate. Eroii sunt purtaţi prin diverse întâmplări uimitoare, cu multă tensiune, trebuie să spargă coduri ca să afle adevăruri teribile, se confruntă cu o sumedenie de forţe ostile. La sfârşitul tuturor acestor peripeţii, totul pluteşte, însă, din nou sub semnul vagului, demonstraţiile respective neavând nici un suport credibil. Uneori, ai senzaţia că astfel de cărţi apar chiar la comanda Vaticanului, pentru a-i preamări puterea de deţinător al unor taine ferite de ochii marelui public, devenind astfel de temut.

Aceste cărţi beneficiază de o scriitură deosebit de atractivă, de prozator cu har, de vrăjitor al cuvintelor folosite cu discernământ.

Printre cei care s-au încumetat să intre în siajul cărţilor de mare succes ale lui Dan Brown se numără şi scriitorul portughez Luis Miguel Rocha. Beneficiind de informaţii de primă mână, el a creat o trilogie care a stârnit interes şi în SUA, unde a vândut sute de mii de exemplare. Ultimul Papă, Papa trebuie să moară, Asasinul Papei se citesc pe nerăsuflate şi nu creează nici un moment impresia de pastişă. În aceste romane se ţes intrigi în jurul Papei Ioan Paul I, sfârşit misterios după numai 33 de zile de pontificat, în jurul Papei Ioan Paul al II-lea, ţintă a unui asasinat, în jurul Papei Benedict al XVI-lea, păstrătorul unui secret înfricoşător. Dar, în cazul lui Rocha, nu numai aventurile prin care trec eroii săi sunt captivante. Astfel de peripeţii poate imagina şi cineva cu mai puţin talent. Însă aceste cărţi beneficiază de o scriitură deosebit de atractivă, de prozator cu har, de vrăjitor al cuvintelor folosite cu discernământ. Parcurgându-le paginile, îţi revine în memorie stilul unor mari clasici ai literaturii engleze, ca şfichiuitorul Defoe, batjocoritorul Swift, scăpărătorul Oscar Wilde, Virginia Woolf, ca şi cel al unor maeştri ai literaturii de suspans ca Graham Greene şi John LeCarre. Ele sunt impregnate de o ironie fină, de un sarcasm bine temperat. În permanenţă, autorul păstrează o distanţă faţă de materialul investigat şi faţă de eroii săi. El nu uită nicio clipă distincţia care există între autor şi creaţia lui, şi, uneori, ne face complice cu ochiul.

Aproape fiecare capitol din aceste proze are o introducere ca o învăţătură morală, din care poţi trage concluzii edificatoare despre natura umană. Este principalul atu al lui Rocha – ca orice scriitor veritabil, el nu pierde din vedere omul şi întreprinde o investigaţie laborioasă pentru a-l descifra. Pentru aceasta, el se foloseşte de thriller, dar oricând ar putea aborda, cu acelaşi succes, un alt gen de naraţiune. Ceea ce lui Dan Brown nu cred că i-ar fi la îndemână.

Abonați-vă la newsletterul Suspans.ro pentru a fi la curent cu cele mai interesante ştiri, articole, concursuri şi materiale video publicate de scriitorii de suspans. Introduceți adresa dvs. de e-mail în pagina de abonare newsletter.

Un comentariu »

Tu ce zici?

Adauga un comentariu in casuta de mai jos, sau publica un link de legatura de pe situl tau. Poti de asemeni sa te abonezi la aceasta discutie via RSS.

Ai la dispozitie urmatoarele taguri de cod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Daca doresti o imagine asociata utilizatorului tau, foloseste sau creaza-ti un cont la Gravatar.