24 de ore în taigaua siberiană

Articol publicat in:Recenzii | 20 februarie 2013

Recunosc cu seninătate că nu m-au atras niciodată cărţile scrise de ruşi. E ceva întunecat în literatura rusă, ceva apăsător care a rămas impregnat în mine de când am lecturat Dostoievski prin liceu. De atunci mă cam feresc de nume cu rezonanţă slavă şi marginalizez tot ceea ce m-ar putea duce cu gândul spre mama Rusie. Însă zilele trecute mi-au căzut ochii pe coperta nuvelei ”O zi din viata lui Ivan Denisovici” scrisă de Aleksandr Soljeniţîn. ”E scurtă” mi-am zis, n-am să mor dintr-atât.

Nuvela descrie 24 de ore din viaţa unui deţinut sovietic prins într-unul din infamele lagăre siberiene împreună cu alte câteva sute de deţinuţi clasaţi drept ”speciali”. Prin ”speciali” înţeleg aici deţinuţi politici, trădători de ţară, dezertori, foşti funcţionari în aparatul de stat şi alţi indezirabili de care steaua roşie din Moscova vrea să uite.

Încă de la început aflăm că majoritatea au de ispăşit pedepse între 10 şi 25 de ani. Aşa e regula: primeşti ori 10 ani de puşcărie (după ritul vechi), ori 25 (după ritul nou), indiferent de greşeala care te-a adus în lagăr. E frig, e ger, e gheaţă peste tot iar deţinuţii trebuie să subexiste cu raţii minuscule de 300 de grame şi încălţări care de-abia de-abia îi menţin la limita degerăturilor.

Nuvela este o adevărată incursiune în viaţa lagărelor sovietice, aşa cum erau ele concepute după cel de-al Doilea Război Mondial. Ivan Denisovici (sau ”Şuhov” cum este numit el în carte) se scoală la ora cinci dimineaţa şi începe să-şi planifice ziua în cele mai mici amănunte. Se duce o luptă acerbă pentru blidul de mâncare, acelaşi blid pentru care se înghesuie sute de alţi puşcăriaşi şi care reprezintă sursa lord e energie pentru orele de muncă forţată care urmează. Viaţa lui Şuhov este grea pe plan fizic dar este şi mai grea pe plan psihologic. Învăţăm că trebuie să evite anumiţi deţinuţi şi anumiţi gardieni, că una din temerile lui este carcera, că e în stare să facă aproape orice pentru o sută de grame în plus la masă ori un fum de ţigară. Ca personaj nu atinge extraordinarul, dar îl observăm ca fiind unic prin prisma autorului.

”O zi din viata lui Ivan Denisovici” pictează imaginea unei microsocietăţi izolate de lumea reală, una în care regulile oamenilor liberi nu se aplică şi în care fiecare dimineaţă este o nouă încercare. Pagină cu pagină descoperim şi celelalte personaje, aflăm cine e privilegiat şi de ce, cine are relaţii aparte cu cei din-afară şi reprezentanţii puterii şi cine e dispus să renunţe la ultimele fire de demnitate umană pentru a mai prinde soarele şi-a doua zi.

Mă aşteptam ca nuvela să fie mai des presărată de incursiuni în trecutul personajului principal, ca un fel de contrast care să accentueze situaţia prezentului. În ceea ce-l priveşte pe Şuhov însă acestea sunt rare, poate şi ca dovadă a faptului că viaţa deţinutului sovietic e atât de plină şi istovitoare încât nu mai rămâne loc pentru ceea ce a fost cândva. Mă aşteptam la mai multă violenţă, dar spre final începi să înţelegi că soarta puşcăriaşilor din regimul comunist al fostei URSS, chiar lipsită de bătaie, e cu mult mai înfiorătoare decât ar putea părea la prima vedere. Frigul, foamea, traumele psihologice – toate acestea ţin loc de vânătăi cu vârf şi-ndesat.

Ca să fiu pe deplin sincer cu voi, cât am citit nuvela am ajuns să apreciez gustul pâinii şi m-am furişat de câteva ori în bucătărie ca să îmbuc câte o gură de pâine învelită în pungă. Scriitura tinde să aibă efectul ăsta asupra ta. Descrierile lui Soljeniţîn sunt atât de vii încât ajungi la un moment dat să trăieşti acolo, să simţi gerul, să speri împreună cu celelalte numere din lagăr. Şi vorbind de speranţă, Soljeniţîn o ascunde atât de bine încât chiar şi tu, ca cititor, ajungi să accepţi realitatea Siberiei ca pe ceva normal.

Stilul lui Soljeniţîn este milimetric, pe alocuri haotic chiar, dar se mulează destul de bine pe substratul poveştii şi atmosfera generală imprimată de aceasta. E o cărticică pe care o puteţi termina într-o zi şi care cu siguranţă vă va smulge temporar din anul 2013.