Adevăratul început

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 3 ( august, 2010 )

Mulţi dintre cititorii Pistolarului s-au declarat dezamăgiţi. Un tip care se plimbă prin deşert şi atât? Sper ca respectivii să nu fi renunţat totuşi la povestea lui Roland şi să fi cumpărat Alegerea celor trei.

Deşi o să încerc să păstrez spoilerele la minimum, trebuie să avertizez totuşi că voi dezvălui o parte a acţiunii. Recomandarea mea ar fi să citiţi întâi cartea şi apoi recenzia; ar fi păcat să vă stric surprizele.

Alegerea celor trei începe aproape imediat după sfârşitul Pistolarului, în stil tipic King: Roland se trezeşte pe o plajă, unde nişte homaroşenii, un fel de homari uriaşi, descoperă că le place gustul de carne de om şi îl despart pe pistolar de două degete de la mâini şi unul de la picior. (Dacă nu era clar până acum, în seria Turnului Întunecat nu există „personajul principal nu poate păţi nimic”.) Ceva mai încolo, pe moarte din cauza septicemiei, Roland dă peste prima uşă şi descoperă sensul cărţilor de tarot ale Omului in Negru.

Uşile se deschid către altă lume, către un New York (sau mai multe New Yorkuri) care s-ar putea sau nu să fie cel pe care îl cunoaştem. Prizonierul este Eddie Dean, dependent de heroină şi traficant ocazional de droguri. Doamna umbrelor este Odetta Holmes, o activistă educată, de culoare… dar şi Detta Walker, o femeie violentă care urăşte bărbaţii albi. Problema este că Odetta si Detta trăiesc în aceeaşi minte, fără să fie conştiente una de prezenţa celeilalte. Moartea („dar nu pentru tine”) este Jack Mort, un contabil care face rău din plăcere şi ale cărui acţiuni joacă un rol important în vieţile Odettei şi a lui Jake.

Saga Turnului Întunecat începe cu adevărat în Alegerea celor trei, deşi personajele nu progresează prea mult în drumul spre Turn. Caracterizarea e pe locul I aici. Până la sfârşitul volumului, Eddie şi Odetta nu mai par simple invenţii ale minţii unui scriitor, au un trecut (tulburat), un prezent şi un viitor. Un singur lucru i-aş reproşa autorului: povestea de dragoste evoluează mult prea repede. Este perfect explicabilă din cauza traumelor suferite de cei doi (sevraj, şocul unei alte lumi, „întâlnirea” cu o altă personalitate), dar de câte ori funcţionează o relaţie pornită în astfel de condiţii? Sau poate e ka – destinul, soarta, care îl conduce pe Roland către Turn şi care dictează cursul tuturor acţiunilor sale. Ţineţi minte conceptul, va mai fi vorba despre el. Indiferent de motiv, departe de prejudecăţile sociale, Eddie – un tânăr alb de 21 de ani, mereu pus pe bancuri, care trăia in 1987 – şi Odetta – o invalidă de culoare de 26 de ani, care vine din 1964 – se îndrăgostesc şi îşi încep împreună drumul prin Mid-World.

Unul dintre aspectele mele preferate din serie, care începe să se vadă aici, este talentul lui King de a „vedea” prin ochii unor străini situaţii obişnuite (pentru noi). Pentru Roland, avionul este o trăsură zburătoare, o librărie are mai multă hârtie decât a văzut în viaţa lui, un banal pahar de Coca Cola este şocant prin cantitatea de zahăr, antibioticele sunt aproape miraculoase, iar poliţiştii americani sunt doar nişte pistolari incompetenţi. Aşa cum Roland serveşte drept ghid al lumii sale dure, aşa şi Eddie îi explică pistolarului (şi, atunci când cei 23 de ani diferenţă se simt, Odettei) despre lumea din care vine.

În final, cei trei pe care îi alege Roland nu sunt exact cei care ar părea la început… şi totuşi ka spune că totul se întâmplă cu un motiv. Trei oameni pleacă de pe plajă şi se îndreaptă spre turn.