Afară-i vopsit gardu’…

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 12 ( mai, 2011 )

Mihail Grămescu (ed.) – Balaurul şi Mioriţa
Antologie de proză fantastică
Eagle Publishing House, 2011

Am primit această primă antologie editată de tânăra editură Eagle cu reală încredere. Aflasem câteva nume de scriitori cuprinse în ea, aveam garanţia calităţii prin prezenţa lui Mihail Grămescu în calitate de “îngrijitor de ediţie” (oare de ce nu editor?), îmi plăcea ilustraţia aleasă pentru copertă… Şi totuşi, Balaurul şi mioriţa, cu doar câteva excepţii, m-a dezamăgit profund.

Unde s-a greşit? Păi, în mai multe locuri.

Primul şi cel mai important aspect negativ este acela că promisiunea de pe copertă – Antologie de proză fantastică – s-a dovedit a fi niţel mincinoasă. Ba chiar dublu mincinoasă. Explic degrabă. 1. Destul de multe dintre textele antologate nu sunt proze. Cea care deschide volumul, de pildă: Despre un drum cu sens unic, de Simona Şerbănescu. Putem considera isprava eseu, o putem trece la categoria articol semi-academic, însă proză nu este nici în intenţie, nici în realizare. La fel stau lucrurile şi-n cazul celui de-al doilea text al autoarei, Castanul, dar şi-n al textelor lui Boris Marian (inginer chimie fină, redactor şef al publicaţiei Realitatea Evreiască din România, conform scurtei fişe biografice). Când nu avem eseuri în loc de proze, avem amintiri şi simple relatări ale unor credinţe locale – vezi Ana-Mariana Ionescu. Avem apoi exerciţii juvenile romanţioase şi gratuite (lucru explicabil, poate, dat fiind că majoritatea “autorilor” antologaţi provin din rândul elevilor). Aici aş pomeni-o pe Raluca Băceanu, despre care auzisem multe şi de la care aveam aşteptări mai mari. În aceeaşi categorie – a reveriilor romantice, doldora de interogaţii adolescentine – pot fi încadrate şi încercările Elenei Staicu şi ale Teodorei Creţu. Întâlnim însă şi alte ne-proze, poate cea mai flagrantă aparţinându-i chiar lui Mihail Grămescu, antologatorul, care, pe lângă că-şi alocă cel mai mare spaţiu tipografic (meteahnă, din păcate, larg răspândită la noi), mai comite şi un articol de gazetă – bătăios, abundând în mistificări gratuite – intitulat Specificul naţional. Totuşi, asta nu e tot. Antologia de proză fantastică mai cuprinde şi o piesă de teatru, intitulată – mănuşă – Mioriţa şi semnată de Emil Lungeanu. În fine, a doua minciunică din definiţia antologiei ţine chiar de atributul fantastic. O majoritate covârşitoare din textele strânse sub acest stindard n-au nici în clin, nici în mânecă, păcatele mele!, cu fantasticul literar ori altminteri.

Balaurul şi Mioriţa mi-a prilejuit, nu ocolesc mărturia, câteva lecturi foarte interesante. Încep cu singura tânără prezentă cu o compunere convingătoare stilistic şi conceptual, Cristina Manta. Născută în 1992, juna elevă a colegiului Sf. Sava, în Scrisori către alter-ego sau Despre mecanica Visului, demonstrează că are vână de prozatoare, că stăpâneşte arta construirii de personaje şi ştiinţa de-a ţese atmosferă. Mă aştept să întâlnesc numele ei şi-n viitor. Mai departe, Dănuţ Ungureanu, scriitor cu experienţă, nu dezamăgeşte şi oferă, în Noi, zeii, un fel de Romanian Gods, surprinzând foarte bine călătoria prin Bucureşti a zeului Eros plecat cu misiune de îndrăgostire. Umor excelent, poveşti în poveste cu haz şi noimă (mi s-a fixat definitiv în amintire cea a nucului care, dorind să ajute un locatar năpăstuit din blocul în faţa căruia creşte, face nuci de aur) şi o doză potrivită de absurd. M-a bucurat apoi contribuţia lui Oliviu Crâznic: o poveste “de epocă războinică” în care ambele tabere beligerante cad pradă unei iele. Crâznic face şi aici un exerciţiu de virtuozitate în construirea atmosferei apăsătoare, gotice, cum ne-a obişnuit încă de la debutul de anul trecut, cu romanul … şi la sfârşit a mai rămas coşmarul. Totuşi, cea mai mare şi mai plăcută surpriză mi-a prilejuit-o Balin Feri, cu excelenta povestire Consolarea. N-am să vă rezum subiectul, v-aş strica plăcerea lecturii. Vă spun doar că oferă o explicaţie foarte bună a… existenţei lui Dumnezeu, nici mai mult, nici mai puţin. Un text credibil, bine orchestrat, cu miez şi personaje solide.

Ce mai rămâne de spus despre antologia de faţă? Că putea fi o apariţie de excepţie, dar că lipsa unui criteriu de selecţie minimală, lipsa unei, la fel, minimale redactări şi, într-un final, lipsa de onestitate faţă de cititori au făcut din Balaurul şi Mioriţa o antologie, în cea mai mare parte, ratată.