Ameninţarea Globalizării

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 27 ( august, 2012 )

Adrian Onciu – Templul Negru
Editura RAO, Bucureşti, 2012

Numele lui Adrian Onciu nu-mi era complet necunoscut atunci când am văzut pe net coperta Templului Negru, cel mai recent roman al său. Deşi nu citisem niciuna dintre celelalte două cărţi ale sale (nu întrebaţi de ce, că n-aş putea oferi un răspuns mulţumitor), citisem în presă cronici entuziaste la fiecare în parte. Despre Afacerea Alzira, de pildă, George Arion scria: „e o confirmare strălucită a talentului pe care ni l-a dezvăluit în precedenta sa carte, Cercul Kagan. O bucurie pentru cititorii împătimiţi de enigme şi suspans”. Ce altă recomandare de lectură îi mai trebuie unui cititor împătimit de enigme şi suspans ca mine? Şi totuşi, iată că neîntâmplatul s-a întâmplat şi Adrian Onciu a ajuns sub ochii mei abia cu acest al treilea roman.

Dacă isprava lui Dan Brown numită Codul lui da Vinci m-a lăsat rece, nu acelaşi lucru îl pot spune despre Templul Negru de Adrian Onciu.

De aceea, recunoscându-mi greşeala şi mai ales dimensiunea ei în urma acestei lecturi, mă grăbesc să-mi aduc şi eu prinosul de ziceri, sper, memorabile: Dacă isprava lui Dan Brown numită Codul lui da Vinci m-a lăsat rece, nu acelaşi lucru îl pot spune despre Templul Negru de Adrian Onciu. Căci aceste două cărţi folosesc în mod vădit acelaşi calapod al poveştii cu societăţi secrete, cu mistere oculte dezgropate din negura timpului de descendenţi care n-au cerut asta şi totuşi se ridică la înălţimea provocării. Numai că, dacă la Dan Brown totul părea factice, forţat hollywoodian, romanul lui Adrian Onciu are o naturaleţe proprie – fără-ndoială, bine studiată, însă poate tocmai de aceea foarte bine pusă în aplicare. Astfel, pe autorul român socotesc că l-a ajutat un mai bine strunit simţ al măsurii, ceea ce a făcut ca intriga sa să dea măsura unui grandios bine temperat.

Acţiunea se desfăşoară în prima jumătate a cărţii pe mai multe planuri. Autorul deschide fronturi, ţese fire care, într-un final, ajung să ţeasă adevărata miză a poveştii. În Londra zilelor noastre trăieşte detectivul Ben Sharabi, cel care locuieşte într-un bloc de apartamente şi e deranjat întruna de vecinii gălăgioşi. Tot în Londra trăieşte şi Maya Mandel, o profesoară de fizică tânără şi atrăgătoare, şicanată mereu de avansurile agresive ale unui coleg de catedră. Tatăl ei e-un influent şef de bancă al cărui ajutor financiar fiica îl refuză cu îndârjire. Maya locuieşte singură, având drept companie un motan. Shamira este sora ei geamănă mai realizată pe plan familial cu care Maya se înţelege de minune. Până să se căsătorească ea şi să aducă pe lume un băieţel, cele două surori împreună cu Sheila Berman, cea mai bună prietenă a Mayei, formaseră „un trio de nedespărţit”. Al treilea plan îi aparţine lui Andrew Taylor, un excelent doctor din Viena, divorţat de ceva vreme şi ducând mereu dorul fetiţei lor.

Ceea ce îi aduce laolaltă pe aceşti trei oameni este o poveste din trecută, prezentată şi ea pe îndelete. În orăşelul Guildford din Anglia anului 1899, Eidel Mandel, străbunica Mayei, proaspătă mămică, suferă cumplit căci odorul ei, Moses, e chinuit de dureri nerostite. Întrucât soţul ei nu se arată impresionat, decide să caute singură ajutorul unui doctor. Astfel ajunge să îl cunoască pe tânărul Albert Taylor, străbunicul lui Andrew din planul prezent. Cei doi se îndrăgostesc şi încep o tainică relaţie de amor. Până într-o zi, când Eidel dispare fără urmă.

Misterul dispariţiei ei e cercetat din generaţie în generaţie de familia Mandel, de străbunicul şi bunicul Mayei, care bunic, murind, îi lasă această sarcină nepoatei sale. Şi o sumă mare de bani.

Numai că de aici lucrurile încep să se complice. Documentul transmis de Moses nepoatei sale stârneşte interesul unor indivizi care nu se dau înlături de la crimă şi victimă nevinovată cade chiar Shamira, sora geamănă. Pe fir intră astfel detectivul Ben Sharabi, împreună cu care Maya începe să dezgroape taina acelor ani de la începutul secolului XX şi ajung să afle că totul se leagă de Protocoale Înţelepţilor Sionului şi de o suspectă agenţie de consultanţă politică numită Mol Consulta AG, cu sediul într-o localitate anodină din Elveţia. Membru în consiliul de conducere al acestei agenţii se trezeşte pe nepusă masă, la moartea tatălui său, însuşi doctorul Andrew Taylor. Aparent, în spatele acestei antreprize se află ocultul Guvern Mondial, aşa-numitul Templu Negru, cel responsabil în decursul timpului cu apariţia Cavalerilor Templieri, a Masoneriei şi cu trasarea Protocoalelor, cele care „reprezintă practic un mic ghid pentru instaurarea Noii Ordini Mondiale”. Şi care ar fi această Nouă Ordine Mondială? „Orientul Mijlociu va fi o oază de linişte atunci când Israelul şi Iranul vor fi parte a Uniunii Europene. Ştiu că acum sună SF. […] O lume fără graniţe, cu un singur guvern, o singură Biserică, un singur conducător.” Vorbim astfel despre nimic altceva decât despre Globalizarea atât de prezentă în discursul public al „elitei mondiale”.

Cum se leagă vieţile celor trei protagonişti cu toate aceste teorii şi cum reuşesc ei să rezolve situaţia am să vă las vouă plăcerea să descoperiţi. Dacă primele trei sferturi din carte accentul cade pe dezvoltarea personajelor, a poveştii lor, în sfertul final asistăm la un real asalt informatic, bine strunit şi articulat şi perfect justificat de evoluţia de până aici a acţiunii. Vă asigur că, citind această parte, nu vă veţi putea opri să nu ridicaţi din sprâncene la fiecare nouă pagină. Şi acesta este marele merit al cărţii lui Adrian Onciu. Aceasta este reacţia pe care n-am avut-o nicio clipă citind mult-prea-lăudatul Cod al lui da Vinci. Şi tot asta mă face acum să fiu sigur că nu voi mai rata nicio altă carte a autorului român.

*

Citiţi un interviu cu Adrian Onciu în acest număr al revistei noastre.