Apocalipsa cu colţi

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 9 ( februarie, 2011 )

Justin Cronin – The Passage
Random Books, 2010

Justin Cronin declară că s-a apucat să scrie „The Passage” instigat de fiica lui – pe atunci de nouă ani – care voia o poveste în care o fetiţă să salveze lumea. Cum s-a ajuns de-aici la o Apocalipsă cu vampiri, în care aceştia nu sunt nici pe departe creaturile romantice şi fermecătoare brevetate de Anne Rice, asta numai o minte sucită de scriitor poate să priceapă, dar, în tot cazul, aşa s-a născut mastodontul de 800 de pagini numit „The Passage”, care este doar prima parte dintr-o încă nefinalizată trilogie.

Comparabil ca ambiţii şi forţă narativă, ca amploare a construcţiei lumii şi nu în ultimul rând ca atmosferă cu „Apocalipsa” lui Stephen King, romanul lui Cronin are o voce a sa. Autorul se dovedeşte maestru atât în construcţia în detaliu a personajelor, cât şi în schimbările de ritm narativ şi în construirea de situaţii extrem de tensionate.

În versiunea sa, vampirii apar pe lume pentru că într-un viitor foarte apropiat de momentul actual, omenirea – sau, mai precis, americanii – s-au jucat cu un virus, într-o încercare de a crea soldatul indestructibil. Evident, fac încercări pe deţinuţi condamnaţi la moarte, fără familii, cărora nimeni nu le-ar fi simţit lipsa. Cronin nu se grăbeşte să distrugă lumea, cheamă la rampă diverse personaje – Brad Volgast, agentul responsabil cu adunarea deţinuţilor, Amy, primul şi ultimul copil devenit „cobai”al acestor experimente, gardieni, unul dintre criminali etc. Transformaţi de virus şi scăpaţi din laboratoare, cei doisprezece deţinuţi-„cobai” dezlănţuie dezastrul asupra lumii, mai ales că agentul patogen în cauză este extrem de contagios şi acţionează foarte rapid. Urmează un măcel de proporţii epice. În următorii 100 de ani, în timp ce civilizaţia se destramă sub asaltul vampirilor, omenirea va supravieţui în enclave izolate, piezând treptat cunoştinţe şi tehnologie, pierzând legătura unii cu alţii, regresând înspre un soi de orânduire cam ca a primilor colonişti americani, doar că adăpostită în spatele unor garduri electrificate şi al unor instalaţii de iluminat atât de puternice încât generaţii întregi nu vor mai şti cum arată stelele.

Omenirea fără stele

Cea mai mare parte a romanului se petrece în acest ev întunecat al omenirii, la 100 de ani de la declanşarea invaziei, şi autorul încetineşte pasul astfel încât să vedem cum arăta o asemenea viaţă, pe de o parte dependentă de nişte tehnologii muribunde, pe de altă parte redusă la primitivism.

Ajungem să-i cunoaştem pe Peter şi curiozitatea lui neostoită, pe Alicia cea dură, pe Michael zis Circuit, un computer freak silit să trăiască în ruinele tehnologiei pe care o iubeşte, pe Hollis care are mereu o glumă sau un cântec, pe Mausami care a nenorocit trei oameni dintr-un foc măritându-se cu cine nu trebuia. Şi pe mulţi alţii, personaje principale sau episodice, întrucât, zice Cronin, dacă tot te apuci să omori un personaj îi datorezi mai întâi o viaţă. Autorul inventează înjurături, expresii, obiceiuri, ne arată pe larg ce cunoştinţe s-au pierdut şi care au supravieţuit distorsionate. Sunt pasaje despre lipsa stelelor şi ce înseamnă să le vezi pentru prima dată, despre impactul romanelor siropoase asupra unei femei obişnuite cu viaţa dură din colonie, despre singurătatea a 100 de oameni care se cred singuri pe lume.

Reapariţia, în acest context, a micuţei Amy, care coincide cu modificarea îngrijorătoare a comportamentului vampirilor, îi va împinge pe câţiva dintre ei într-o expediţie plină de primejdii, dincolo de gardurile de siguranţă, printre ruinele civilizaţiei. Din acest moment romanul devine alert, cu surprize şi cu felurite răsturnări de situaţie, genul de tensiune care te face să tot dai pagină după pagină.

Dacă se poate reproşa ceva romanului, cam pe ultima parte i se pot face reproşuri, pentru că începe să facă exces de cliffhangere – procedeu pe care, până atunci, îl utilizase exact cât trebuie. Pe partea finală, aproape un capitol din două se termină cam în ideea „şi atunci se întâmplă ceva”, ceea ce devine cam enervant. O altă problemă ar fi că, dacă la final personajele mai află nişte răspunsuri, noi, cititorii, care am văzut de la început cum a pierit lumea, nu prea mai primim informaţii noi.

Vampiri SF şi nu prea

Vampirii sunt creaturi greu de ucis, foarte rapide, care transformă abia o victimă din zece, restul fiind papa bun. Nu mai păstrează o aparenţă umană. Majoritatea – dar nu toţi – sunt reduşi la stadiul de prădători, dând târcoale enclavelor umane. Cronin reuşeşte să-i facă în acelaşi timp respingători şi demni de compătimit, creaturi chinuite de sete şi bântuite de o singură întrebare obsesivă: „Cine sunt, cine sunt, cine sunt?”. Dar, în ciuda faptului că i-a creat dintr-un virus, nu poţi spune că vampirii lui Cronin sunt „ştiinţifici”. Nu ni se explică prin ce transformări anume virusul în cauză schimbă aspectul oamenilor infectaţi, nu explică nici telepatia (cine vrea vampiri plus explicaţie ştiinţifică găseşte la Peter Watts).

Mai mult, autorul sugerează că, deşi creaţi de om printr-un accident, vampirii reuşesc să acceseze un întuneric primordial, ceva de dincolo şi de dedesubtul lumii noastre. În loc să se menţină în premisele ştiinţifice pe care singur le-a stabilit, schiţează ideea unei soi de lupte între Bine şi Rău, insinuează existenţa unor elemente de supranatural, a unor forţe mai mari aflate în joc. Şi dacă de obicei nu am obiecţii faţă de aşa ceva, de data asta m-aş putea lipsi de ele. Dar în fine, să vedem dacă nu-i doar un joc al autorului cu cititorii, deşi pentru asta va trebui să aşteptăm până în 2012 când o să apară cel de-al doilea roman din serie.