Apocalipse, războaie, religie, produse cosmetice distructive

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 25 ( iunie, 2012 )

Galileo nr. 4/2012
Millennium Books, Satu Mare

… cam aşa aş rezuma, în câteva cuvinte, noul număr al revistei Galileo, achiziţionat la târgul de carte Final Frontier din martie.

Sunt însă mult mai multe chestiuni de subliniat privind acest număr al revistei.

Îl regăsim pe Aron Biro cu un text original, atractiv, unde demonii, vrăjitoarele şi exorcizările sunt ceva devenit banal şi, deci, la ordinea zilei. Povestea debutează cu câteva paragrafe ce plasează şi descriu cadrul acţiunii. Încă de la primele rânduri te confrunţi cu un stil, aş spune eu, nemilos, dur şi totodată delicios de incitant. Finalul este absolut fabulos, deloc previzibil. „Apocalipsa după Aron Biro“ nu trădează deloc felul cum vor evolua faptele, ceea ce cred că îi oferă un plus, reuşind cu succes să ţină cititorul în suspans, ca mai apoi să îl lovească năucitor cu sfârşitul…

„Bulgărele din cer“, de Adrian Buzdugan, este un text pe care l-aş caracteriza drept „simpatic“. Stilul amuză din plin, iar limbajul mi-a amintit de Creangă. După apocalipsa lui Aron Biro, povestea lui Adrian Buzdugan reuşeşte să destindă prin tehnica hilară abordată, totodată reuşind să înfăţişeze într-un mod plauzibil felul de a acţiona al unor oameni simpli, de la ţară, în cazul căderii din cer al unui „bulgăre“ ce oferă posesorului puteri supraomeneşti.

„Transport periculos“, de Oliviu Crâznic, continuă „Ermengaarde Saga“. Mărturisesc că abia aşteptam să apară următorul text din această serie. După „Mascarada învinşilor“, apărută în „Cele 1001 de scorneli ale Moşului S.F“, eroina, Ermengaarde, m-a fermecat pur şi simplu. Uimitor este cum reuşeşte această terrană să scape din orice situaţie aparent imposibilă, probabil şi de aici rezultând fascinaţia pe care o stârneşte pentru cititor… indiferent de sex.

„Isabel în cădere“, cu titlu original „Isabel of the Fall“, de Ian R. MacLeod, te introduce într-o lume cu adevărat bizară. După cum este menţionat şi în revistă, această poveste este una extrem de sensibilă, genul acela de poveste care îţi rămâne în minte şi, aş forţa eu să spun, chiar şi în suflet. Nu ştiu dacă am această impresie datorită acţiunii, pentru că ea este liniară, dar perfect construită, ori pentru felul cum începe povestea, Isabel nefiind descrisă ca femeie perfectă, ca în cazul textului semnat de Oliviu Crâznic, ci ca una simplă, mediocră. Este posibil ca elementele ce ţin de religie să învăluie povestea de un farmec irezistibil; în acelaşi timp societatea prezentată indirect stârneşte reacţii negative prin faptul că tinde să fie ilogică, iraţională, coruptă. Toate aceste elemente fac ca povestea să nu fie doar una originală şi sensibilă, ci mai mult decât atât, pentru că este sigur o poveste care va rămâne în istorie. E magică.

Kim Stanley Robinson, prin „O istorie ilustrată a secolului XX“, scoate automat cititorul din starea de beatitudine în care se poate afla după „Isabel în cădere“. Un text realist de unde cititorul poate afla amănunte privind cele două războaie mondiale. Personal, aş împărţi textul în două: prima parte, unde se discută pe larg despre războaie, de la cauze până la numărul inimaginabil de morţi, cât 2000 de Memoriale ale Vietnamului; iar a doua, unde personajul descrie locurile din Marea Britanie pe care le vizitează. Abia la sfârşit reuşeşti să faci o oarecare legătură între aceste două părţi, şi tot la sfârşit reuşeşti să găseşti o descriere cu adevărat frumoasă.

Prin „Clona-mi-aş“, de Doru Stoica, pătrundem într-o lume rurală. Elementul ce colorează acţiunea este crearea de „clonăi“ de către un fel de profesoară nebună marginalizată de mai tot satul. O poveste picantă, savuroasă.

Narcisa Stoica uimeşte cu textul ei „Apocalipsă la super-ofertă“. Lumea imaginată este de-a dreptul ilogică, aşadar nu ar fi o prea mare diferenţă faţă de prezent. Însă, ideea de a intra în vigoare un fel de cod, pe numele lui „Directiva V“, în care nimănui nu îi este permis să folosească cuvinte mai lungi de zece litere, este fabuloasă. Mai fabuloasă este evoluţia acţiunii… cine ar fi crezut că din cauza acestei legi întreaga umanitate ar fi în pericol?! Şi mai ales, chiar la super-ofertă?! Narcisa Stoica dovedeşte pe lângă imaginaţie şi talent, o măiestrie mai rar întâlnită, de a le combina P-E-R-F-E-C-T! (şi-am spus-o în doar 7 litere, asta ca să rămânem în tonul poveştii).

Mircea Opriţă oferă publicului două bibilografii foarte bine documentate despre Felix Aderca – cu care mi-a stârnit curiozitatea, vreau musai să citesc romanul „Oraşele scufundate“ – şi a lui Adrian Rogoz, care nu ştiam că a scris şi poezie, influenţat fiind de Ion Barbu.

Interviul realizat de Florin Pîtea cu John Shirley este plăcut, interesant. Am rămas plăcut surprinsă de tinereţile acestui mare autor, care, până la urmă, l-au format ca persoană. Un interviu care trebuie citit.

Textul din final, semnat de John Shirley, „Isolation Point, California“ oferă publicului o imagine a unei lumi dezolante, în care nu mai există apropiere între oameni din cauza unei disfuncţii la nivelul creierului, numită „FacAg“. O poveste cutremurătoare în care omenirea este muribundă, indiferent de cât de mult ar încerca „umanul“ să controleze „animalicul“. Trecând peste povestea propriu-zisă, aceasta pare să aibă şi puternice accente filosofice privind natura umană. Rămâne ca, citind, să le descoperiţi voi înşivă.

Deşi ar fi trebuit să încep astfel, am ales să închiei prin a lăuda editura Millennium Books şi, deci, pe Horia Nicola Ursu, privind reuşita de a publica acest număr al revistei. Anunţat din 2011, cititorii l-au aşteptat cu sufletul la gură. Este de admirat că a apărut găzduind nume cunoscute, apreciate, dar şi o tânără scriitoare de un mare talent. De apreciat sunt şi traducerile bine realizate de Mircea Pricăjan, care au contribuit hotărâtor la calitatea revistei. Cât despre copertă… în mod sigur atrage o mulţime de cititori.