Armata moliilor

Articol publicat in:Recenzii | 04 ianuarie 2013

Am început să citesc ”Armata moliilor” de Liviu Radu după un maraton de lecturi heroic fantasy anglo-saxon (toate cele trei volume ale trilogiei ”Night Angel” de Brent Weeks – ”Beyond the Shadows”, ”Shadows Edge” și ”The Way of Shadows” și prima parte din trilogia ”Broken Empire” de Mark Lawrence – ”Prince of Thorns”), puțin cam sătulă de poveștile însângerate ale unor eroi puși pe ucis (Kylar, din Night Angel este chiar asasin plătit, wet boy, cum îi place lui să-și spună), violat și distrus (mai ales Prince of Thorns) tot ce le iese în cale.

Din fericire, peripețiile curierului independent și caftangiu contractual calificat Taravik și a pegasului său cu o singură aripă Kostik, care fusese, de fapt, inorog prin naștere, așa cum au fost ele povestite de Liviu Radu, m-au făcut să uit de încrâncenarea, haosul și distrugerile din romanele anglo-saxone menționate, și să mă bucur de o lectură plăcută, lejeră, ce mi-a adus zâmbetul pe buze de la început până la sfârșitul aventurii.

Liviu Radu are un dar rar de a povesti, de a te cuceri cu o lume surprinzătoare (unde ne plimbăm prin bazare, dăm bacșișuri, întâlnim mușterii iubitori de leneveală și băutură în cârciumi cu firme care mai de care mai hazlii – precum cea care reprezenta un catâr zîmbitor, cu o ulcică în copita din față -, trecem pe lângă case cu balcoane din care locuitorii conversează prin strigăte cu vecinii din apropiere sau din celălalt capăt al străzii ș.a.), populată cu eroi mai mult inimoși decât viteji (doar se caftesc, nu se luptă, se cotonogesc unii pe alții în loc să se rănească mortal), pe care nu ai cum să nu-i simpatizezi de la prima pagină a romanului.

Povestea începe într-o dimineață în care țiitoarei lui Taravik, Marieța, îi cășună pe nevinovatul nostru curier terestru că ”nu are pic de maniere„ și este ”un pârlit și un zgârie-brânză”, care n-a fost capabil, de când se cunosc, să-i ofere în dar măcar un ineluș de bronz. Aruncat în stradă de femeia furioasă, Taravik își ia pegasul după el și pleacă în deșert să-i caute cadou (la indicațiile date de Kathor cel Negru, ”un zeu rău și puternic”) și culmea, chiar se întoarce cu un inel mic, cu piatră verde (și zece monede de aur), găsit în cripta unui puternic rege vrăjitor. În plus, ulterior îi va cumpăra Marieței și unul din inelușele ieftine, din bronz, cu o bucată de sticlă colorată în loc de piatră prețioasă, ce se găsesc din belșug în bazar, pe care femeia să-l poată purta în văzul lumii fără teama că va fi jefuită sau întrebată pe cine-a omorât ca să facă rost de un inel atât de scump (ca primul – cel găsit de Taravik în mormântul din pustie).

Dar până atunci mai e cale lungă și zbuciumată, căci, după ce Taravik lasă mormântul regelui vrăjitor descoperit în deșert se iscă urgia. Morții se ridică din morminte, deșertul de cutremură sub aripile moliilor chemate la o crâncenă luptă, vrăjitorii își încep incantațiile lor năpraznice…

Acțiunea se precipită, suspansul crește, iar pericolele pândesc la tot pasul, atât în deșertul arzător (unde se înalță, implacabilă, armata moliilor), cât și înăuntrul zidurilor cetății în care Taravik și pegasul Kostik încearcă să intre (și să rămână) în grațiile vajnicei Marieța. Iar pentru asta, cei doi eroi sunt nevoiți să treacă prin mai multe încercări fantastice, menite să le pună eroismul la încercare, toate povestite cu mult haz de Liviu Radu.

Armata moliilor” este un roman pe care a fost o plăcere să îl citesc, căci m-a deconectat, m-a cucerit prin limbajul naratorului, ineditul lumii în care se derulează acțiunea și farmecul personajelor. Mi-a amintit de poveștile din ”Cele 1001 de nopți”, de hazul din romanele lui Terry Pratchett și, în plus, este un roman heroic fantasy (sword-and-sorcery, dacă vreți) original, scris de un autor român.

Abia aștept continuarea!