Cavalerii Templieri versus Creștinătate

Articol publicat in:Recenzii | 27 ianuarie 2013

Raymond Khoury-Ultimul Templier (Sean Reilly and Tess Chaykin I: The Last Templar, 2005) 604p., Hardcover, Editura Nemira, București, 2012, Colecția Suspans, Trad. Maria Aurelia Cotfas, Stilizare Adriana Bădescu

Profitând de scandalul mediatic de care și ‚Codul lui Da Vinci’ a profitat la rândul său și de vânzările record (chiar și la noi în țară cred că este un best-seller absolut-Editura Rao declară că a vândut peste 100.000 de exemplare, dar se vehiculează 200.000 sau chiar 500.000 de exemplare vândute), au apărut (atunci când a apărut-sau a reapărut moda romanelor cu societăți secrete și secrete antice tăinuite de-a lungul timplului, care acum sunt scoase la iveală pentru a răsturna ordinea mondială,) o mulțime de imitatori mai mult sau mai puțin pricepuți ai lui Dan Brown, sperând să dea lovitura pe piață.

Raymond Khoury, prin seria dedicată lui Sean Reilly și Tess Chaykin, este unul din cei mai pricepuți chiar și decât Dan Brown (nu spun că acesta ar fi un geniu, dar a fost un precursor). A publicat ‚Ultimul Templier’ (The Last Templar) în 2005, apoi, datorită succesului instantaneu, cu traduceri multe și vânzări mari, a mai publicat încă două continuări, în 2010, respectiv 2011.

Povestea din volumul de față începe în anul 1209, anul când ultimii cruciați, Cavalerii Templieri, au fost înfrânți de către musulmani în bătălia de la Acra și alungați definitiv de pe locul actualului Israel. Plecați din Europa pentru a recuceri tărâmul sfânt și a-l apăra de necredincioși, Cavalerii Templieri juraseră să fie doar simpli apărători, fără interese pesonale, apărând Pământul Sfânt doar în numele lui Dumnezeu. Nu se știe cum, prin ce mijloace, se presupune că descoperiseră o comoară îngropată sau manuscrise de mult pierdute, de care nu mai știa nimeni nimic, lucru care le adusese o putere nemăsurată și bogății imense, șantajând papi și regi în Europa, fapt care le atrăseseră ura acestora și, în final, dispariția completă (fuseseră prigoniți, hăituiți, arestați, torturați și executați fără milă, până când dispăruseră cu toții, nu înainte ca unul dintre ei să reușească, trecând prin numeroase suferințe și aventuri, să ascundă un cufăr plin cu manuscrise vechi, de pe vremea când Iisus Hristos umbla printre oameni).

800 de ani mai târziu, în zilele noastre, are loc un jaf monstruos, ziua în amiaza mare, în inima New York-ului, chiar la Muzeul Metropolitan, cel mai mare muzeu din oraș și unl din cele mai mari din întreaga lume. Hoții: patru bărbați îmbrăcați în cavaleri templieri, călare pe cai, cu săbii, cu cruci roșii pe un fond alb, cu echipament complet. Obiectul principal al jafului: un decodor vechi de pe la începutul mileniului doi, cu ajutorul căruia se puteau descifra manuscrisele codate ale cavalerilor templieri și nu numai; pe lângă decodor, o mașinărie sofisticată, pe lângă care și echipamentele moderne de decriptat par înapoiate, cei patru mai fură și cruci de aur încrustate cu nestemate și diverse obiecte rare și de mare valoare, dintre obiectele pe care chiar Vaticanul le trimisese pentru a fi pentru prima oară expuse publicului. La furtul de o violență rară (unul din paznicii de la intrare fusese dcapitat cu sabia de către unul din hoți, iar mulți alții fuseseră împușcați, alții călcați și loviți de către cai) este martoră și Tess Chaykin, un arheolog renumit, împreună cu fetița ei, Kim, și cu mama ei. Tess este singura care observă că unul din cavaleri, cel care părea conducătorul hoților, este preocupat doar de decodor, pe care îl ridică în sus cu venerație, rostind câteva cuvinte în latină.

Însuși FBI-ul se implică în anchetarea celui mai nerușinat jaf care a avut loc vreodată, conducătorul investigației fiind Sean Reilly, un bărbat fermecător, singur, catolic practicant, inteligent și perseverent, care va merge până în pânzele albe pentru a-i găsi pe hoți, secondat, în mod surpinzător, de un trimis al Vaticanului, De Angelis, care trebuie să facă totul posibil pentru a recupera prețiosul decodor, pe care un înalt episcop italian îl vrea cu tot dinadinsul înapoi. Lucrurile încep să înainteze atunci când trei dintre hoții de la muzeu sunt torturați și apoi uciși unul câte unul. Reilly se aliază cu Tess Chaykin (de care, încet-încet, se îndrăgostește), care află că hoțul-șef de la muzeu este nimeni altul decât un fost coleg, arheolog, William Vance, care suferise o pierdere teribilă (soția și fiica nenăscută muriseră) și care învinovățea biserica pentru pierdere. Acesta o luase razna și se aliase cu alți trei hoți, pentru a jefui muzeul și a fura decodorul cel vechi, cu ajutorul căruia, spera el, să găsească (fiind cel mai mare expert mondial în istoria cavalerilor templieri) și să descifreze faimoasele manuscrise ale templierior, pentru a da în vileag, o dată pentru totdeauna, secretele pe care Biserica le ținuse ascunse pe parcursul îndelungatei sale existențe, secrete care i-ar fi pus în pericol chiar existența.

Ce urmează? Aventuri nenumărate, prin Turcia, Vatican, pe mările din jurul Greciei și Turciei, secrete, conspirații, toate de-a lungul unei cărți bine scrise, cu o intrigă logică, chiar dacă mie mi s-a părut câteodată cam trasă de păr. Raymond Koury nu merge atât de departe ca Dan Brown în faimosul său ‚Codul lui Da Vinci’ cu ipoteza conform căreia Iisus n-a murit pe cruce, ci a supraviețuit crucificării și ar fi plecat cu soția sa, Maria Magdalena, în Franța, unde ar fi avut urmași, care ar fi înființat Dinastia Merovingienilor. Nu, el urmează o poveste mult mai logică și mai probabilă, prin poveștile tăinuite de biserică de-a lungul timpului, dar descoperite de templieri în Templul lui David din Ierusalim, conform cărora Iisus Hristos a fost un simplu om, muritor, cu un talent oratoric desăvârșit, neobișnuit din mai multe puncte de vedere, dar nicidecum fiul lui Dumnezeu sau o ființă supranaturală, dar pe care Biserica l-a găsit foarte convenabil pentru a putea fi venerat și transormat în Fiul lui Dumnezeu. Reilly, care găsise un sprijin în credință atunci când tatăl lui se sinucisese (lucru care-l făcuse să se închidă în sine și să păstreze distanța de toată lumea, inclusiv, la început, de Tess, cea care-i va fi alături de-acum înainte) este pus în fața unei mari dileme: să-l găsească pe Vance și să-l împiedice să dezvăluie lumii întregi taina ținută cu prețul atâtor sacrificii, salvând astefel lumea creștinătății, sau să o ajute pe Tess, ținută captivă de Vance, și care își dorește la rândul ei, cam ce își dorește și Bill Vance, adică dezvăluirea adevărului, pentru care templierii își dăduseră cu toții viața pentru a-l dezvălui?

Un roman agreabil, bine scris, alert și cu indei interesante, cu două planuri de desfășurare a intrigii, cu personaje atrăgătoare și credibile (chiar și cele negative, cum sunt Vance sau De Angelis), cu o intrigă solidă și cu o desfășurare a acțiunii amețitoare, care pur și simplu nu te lasă să abandonezi cartea, trebuind să dai pagină după pagină. Are destule clișee, dar asta nu-i știrbește nimic din valoare. Khoury este un autor care știe să scrie și să-și motiveze cititorii pentru a exclama, atunci când termină cartea: Mai vreau!