Ce are în comun o pasăre dodo cu Jane Eyre?

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 14 ( iulie, 2011 )

Jasper Fforde – Cazul Jane Eyre
Traducere de Carmen Toader
Editura Humanitas Fiction, Bucureşti, 2011

Amândouă apar în cartea lui Jasper Fforde, Cazul Jane Eyre, şi amândouă sunt salvate de Thursday Next din situaţii disperate.

Mai mult decât o lectură de vacanţă, eu aş trece Cazul Jane Eyre pe lista obligatorie de lecturi a elevilor la filologie, pentru că felul în care este abordată literatura clasică engleză într-o operă de ficţiune modernă te face să zbori spre bibliotecă în căutarea secţiunii de literatură engleză.

Cazul Jane Eyre e o carte specială şi destul de dificil de citit. Are talentul de a încorpora vreo şase genuri într-o singură naraţiune, fiind în acelaşi timp o carte fantasy, SF, poliţistă, satirică, romantică şi de acţiune, dar are şi defectul de a se adresa unor cititori care au la activ ceva cultură literară. Din acest motiv cartea poate reprezenta o lectură destul de anevoioasă pentru cei care nu au citit măcar fugitiv ceva din Shakespeare, din Dickens, din Charlotte Bronte ori din cei mai cunoscuţi poeţi romantici britanici, pentru că romanul este înţesat de referinţe literare (din fericire, explicate în note de subsol) şi presărat cu jocuri savuroase de cuvinte. Însă pentru pasionaţii de mistere şi literatură victoriană, cartea, asemănată de critici cu Alice în Ţara Minunilor pentru nonsensul ei general, şi cu Ghidul autostopistului galactic pentru umorul SF,  va fi o lectură mai mult decât plăcută.

Povestea o are ca personaj principal pe Thursday Next, detectiv literar, locuitor al Angliei anului 1985, o Anglie alternativă, desigur, care încă mai poartă războiul din Crimeea şi este condusă de Corporaţia Goliath, o companie producătoare de armament care controlează totul ca un Big Brother orwellian (şi, dacă stăm să ne gândim bine, 1985 este doar la un an distanţă de 1984-ul lui Orwell, şi sunt sigură că nu e un an ales întâmplător). Thursday are treizeci şi şase de ani, este veterană a războiului din Crimeea, necăsătorită, dar îndrăgostită de Landen Parke-Laine, iubitul ei din tinereţe, cu o pasăre dodo pe post de animal de companie şi ajunge în centrul acţiunii deoarece îl cunoaşte personal pe Hades Acheron, cel mai mare criminal al tuturor timpurilor, şi îl poate identifica deoarece acesta i-a fost profesor la un moment dat. Hades a furat manuscrisul original al lui Dickens la Martin Chuzzlewit şi încearcă să şantajeze guvernul britanic, ameninţând că omoară personaje din carte. Pentru că, vedeţi voi, epoca în care trăieşte Thursday este una în care literatura face parte din viaţa omului de rând ca aerul şi apa, iar controversele literare (cum ar fi, de exemplu, cea referitoare la cine a scris de fapt piesele lui Shakespeare) nasc adevărate lupte de stradă între adepţii unui curent sau altuia. Şi, mai mult, acum se poate intra într-o operă literară: mătuşa lui Polly se plimbă prin poezia Odă narciselor de Wordsworth, iar turişti japonezi fac turul moşiei Thornfield Hall a lui Rochester din Jane Eyre. Din nefericire, tot în Jane Eyre se dă şi bătălia finală între Thursday şi Acheron, bătălie care va modifica pentru totdeauna finalul romanului şi va deveni cel pe care îl cunoaştem noi azi.

Mai mult decât o lectură de vacanţă, eu aş trece Cazul Jane Eyre pe lista obligatorie de lecturi a elevilor la filologie, pentru că felul în care este abordată literatura clasică engleză într-o operă de ficţiune modernă te face să zbori spre bibliotecă în căutarea secţiunii de literatură engleză şi este un punct fantastic de pornire pentru dezbaterea unor subiecte care încă mai stârnesc discuţii aprinse între experţii literari din întreaga lume.