Ce fiară se ascunde oare în spatele unui chip simpatic şi nevinovat?

Articol publicat in:Recenzii | 01 martie 2013

Cine o fi criminalul? Ce fiară se ascunde oare în spatele unui chip simpatic şi nevinovat? Şi va putea detectivul să îşi ducă la capăt misiunea de a îl prinde pe făptaş la timp? Cam acestea sunt premisele de la care porneşte orice autor de roman de suspans, iar cu aceste întrebări în minte parcurgem cu sufletul la gură cărţile de acest gen. Agatha Christie, Raymond Chandler, Georges Simenon, Arthur Conan Doyle şi mulţi mulţi alţii ne-au fascinat, provocat şi zguduit cu misterele şi personajele care i-au făcut celebri.

Romanele poliţiste bune sunt ca o cursă contra-cronometru pe care le parcurgem stând în fotoliu.  Obstacole? La fiecare pas. Întorsături de situaţie, personaje conflictuale, intrigi complexe, conflicte ascunde, minciuni, violenţă şi, de obicei, un erou pozitiv neînfricat, gata oricând să descurce iţele poveştii, chiar cu preţul vieţii sale, toate aceste elemente constituie împreună reţeta unui roman poliţist atrăgător.

Peter James este un autor contemporan britanic de suspans. Considerat a fi unul dintre cei mai buni ai generaţiei sale şi înscriindu-se cu succes în galeria marilor maeştri, James ne-a oferit o serie de volume de suspans foarte bine primite de public, poate şi pentru că romanele sale sunt inspirate din cazuri şi fapte reale.

Spre deosebire de predecesorii săi, James nu duce literatura de suspans la marginea ficţiunii, acolo unde se poate împleti chiar şi cu fabulaţia, creînd situaţii sau personaje neverosimile, cazuri care nu pot fi elucidate decât prin apariţia vreunui clu atât de improbabil încât nu poate fi comparat decât cu tehnica Deus ex Machina şi nu crează intrigi atât de ramificate încât să nu le poată pricepe nici cel mai versat dintre investigatorii moderni. Peter James porneşte de la premisa că viaţa bate filmul, devenind unul dintre cei mai conştiincioşi autori ai prezentului: lucrează mână în mână cu poliţia oraşului în care locuieşte, studiază arhive, cere părerea adevăraţilor detectivi şi crează o ficţiune cu atât mai verosimilă, cu cât ea este bine înrădăcinată în realitatea noastră de zi cu zi.

Ai să mori mâine este un exemplu perfect în care viaţa însăşi devine contextul perfect pe fondul căruia se desfăşoară o dramă poliţistă „ca la carte.” Un transplant de ficat la un pacient cu insuficienţă hepatică devine scânteia ce aprinde motorul unei acţiuni palpitante care îl are ca protagonist pe detectivul Royce Grace, eroul cel mai îndrăgit al romanelor lui James.

S-au dus vremurile în care un cadavru în bibliotecă pune pe jar o familie întreagă de suspecţi, iar vreo fată din lumea bună îşi pierde preţioasele rubine într-un mod misterios. Viaţa se întâmplă sub ochii noştri, departe de a fi anacronică şi prăfuită, iar Peter James o exploatează ca nimeni altul. Un transplant de ficat devine motivaţie pentru fărădelegi, scoate în evidenţă tot ce e mai bun sau mai rău din oameni, pune pe jar autorităţile şi îi dă autorului ocazia de a urmări cu microscopul reacţiile şi emoţiile celor implicaţi.

Royce Grace este un detectiv aparte. Lipsit de obsesiile lui Sherlock Holmes dar şi de defectele lui Philip Marlowe, Grace este în primul rând uman, un om înzestrat cu talent deductiv şi iniţiativă, care se remarcă atât printr-o sinceritate debordantă, cât şi printr-un simţ al dreptăţii neobişnuit. Adăugaţi umorul britanic la o oarecare rezervă tipică, o minte sclipitoare şi un „nas” de copoi ce l-ar face invidios şi pe Hercule Poirot, şi astfel avem eroul modern, poliţistul incoruptibil, bărbatul demn pe care te poţi baza.

Ai să mori mâine este un roman de dimensiuni considerabile dar care se citeşte aproape singur. Impresionante sunt pasajele în care se descrie agonia bolnavilor, pline de suspans sunt scenele de acţiune, uimitoare sunt referinţele la ţara noastră. Amuzant, ironic, palpabil şi viu, romanul se înscrie în seria celor care l-au făcut celebru pe James şi care demonstrează încă o dată că genul „poliţist” merită citit de la prima la ultima pagină.

Articol preluat de pe Blogul Editurii Nemira, via Kudika.ro

Etichete: ,