Clubul perdanţilor

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 22 ( martie, 2012 )

Rodica Ojog-Braşoveanu – Apel din necunoscut
(Colecţia Rodica Ojog-Braşoveanu – Opere Alese, Vol. 7)
Editura Nemira, Bucureşti, 2012

Am citit câteva din titlurile adunate în colecţia de Opere Alese ale Rodicăi Ojog-Braşoveanu de la Nemira şi dintre acestea Apel din necunoscut este probabil romanul meu preferat. Şi nu doar pentru că abia la jumătatea cărţii apare crima în sine, iar la final avem parte de o răsturnare de situaţie!

Când eram mică, la bunică-mea veneau în vizită diverse băbuţe, prietene de-ale ei, iar eu mă încurcam printre ele, beam „cafeaua” mea (cacao, adică) şi le sorbeam din priviri, trăgând cu urechea la noianul de povestiri despre unii, despre alţii, personaje în principiu necunoscute mie – eram martor mai degrabă mut la „taclale”. Cartea asta este ca un veritabil taifas cu bunică-mea.

Totul porneşte de la un apel telefonic tulburător primit de Miliţie în noaptea de Sfântul Ion. Suntem prin 1982, într-un oraş ardelean, afară viscoleşte cumplit, iar miezul nopţii îi găseşte în serviciu pe doi tineri locotenenţi, Andrei Dumitraşcu şi Traian Ionescu. Apelul nu are nici un sens, femeia de la celălalt capăt al firului îşi anunţă moartea iminentă, însă amnezia o împiedică să le spună celor doi ofiţeri ai legii cine este sau unde se află. Sursa apelului nu poate fi depistată prin centrală deoarece aceasta nu funcţionează. Chiar şi aşa, locotenentul Dumitraşcu este impresionat de caz şi caută alte căi, care mai de care mai originale, prin care să ajungă la bătrână ca să o salveze.

În Apel din necunoscut toată lumea pierde, ca de altfel în orice război. Fiecare personaj îşi lansează propriul său apel de salvare şi totuşi niciunul nu reuşeşte să-şi învingă soarta. Un tragism fin, cu iz de floare presată printre file de poezie.

S.O.S.-ul venit din necunoscut nu este decât o premiză, de aici autoarea dezvăluie cu mare talent frământările şi problemele personale ale celor doi tineri ofiţeri. Îi cunoaştem pe soţii Dumitraşcu, părinţii lui Andrei, prinşi într-un triunghi amoros cu Ioana, o pictoriţă cunoscută, femeie independentă şi sigură pe sine, aparent. Aflăm despre Anca, iubita lui Andrei şi relaţia lor ce nu este văzută defel bine de mama Ancăi. Ne amuzăm de dilemele lui Traian şi felul în care se fereşte de atenţiile mult prea înfocatei sale iubite. Aflăm, în paralel, povestea unei moldovence tinere şi frumoase mai de la început de secol care este la rândul ei prinsă fără voie într-un triunghi amoros nenorocit, un fel de triunghi al Bermudelor din care nimeni şi nimic nu pare să aibă scăpare. Planul prezent şi planul trecutului, fire de poveste care se încrucişează şi duc până la urmă la descoperirea adevăratei crime.

Ori crimelor, căci în acest roman Rodica Ojog-Braşoveanu extinde obiectul crimei – şi dragostea poate fi ucisă, nu?

Superb jocul celor două planuri, felul cum relaţiile încâlcite ale familiei Dumitraşcu pun şi mai bine în evidenţă problemele moldovencei Nataliţa cu soţul care calcă strâmb şi-şi găseşte suflet pereche în făptura unei baronese. De-abia la final mi-am dat seama cum se justifică crima, cum criminalul se confundă cu victima – dacă în povestea moldovencei vocea ei este cea care ne conduce, a soţiei înşelate, la Dumitraşcu vocea amantei se aude cel mai bine şi te obligă să priveşti din cu totul alt unghi aceeaşi situaţie.

Evident, în roman apare discret, dar omniprezent şi un alt fel de personaj: oraşul ardelean cu al său Corso (care este decorul şi în Al cincilea as). Intuiesc că este vorba de Braşov; nu are importanţă, autoarea nu-l identifică şi îi păstrează astfel o aură de mister şi generic. Dar el este acolo, ca o pânză de păianjen în care toţi ceilalţi sunt captivi.

Personajele din romanul acesta trăiesc şi retrăiesc mult, fac multe compromisuri şi regretă mult. În Apel din necunoscut toată lumea pierde, ca de altfel în orice război. Fiecare personaj îşi lansează propriul său apel de salvare şi totuşi niciunul nu reuşeşte să-şi învingă soarta. Un tragism fin, cu iz de floare presată printre file de poezie.