Conspiraţia Mozart

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 10 ( martie, 2011 )

Scott Mariani – Conspiraţia Mozart
Traducere de Adrian Bercea
Editura Nemira, 2011

În ultima vreme am făcut o pasiune pentru cărţile cu mistere istorice, îmi plac romanele care aduc în actualitate secrete bine păzite din trecut şi se străduiesc să le elucideze – evident, fără succes, aici fiind vorba de ficţiune (care trebuie să lase loc şi altora) şi nu despre documentare istorică.

Din această categorie face parte şi cartea lui Scott Mariani, Conspiraţia Mozart. Roman, la fel ca Manuscrisul lui Fulcanelli, publicat de Editura Nemira în 2007, face parte din seria în centrul căreia figurează personajul lui Ben Hope, fost luptător în armata britanică, actualmente recuperator de persoane răpite şi vigilante, care nu se sfieşte să-i omoare pe tipii cei răi dacă astfel consideră că face un bine umanităţii. Exact genul meu de personaj, aşa că sper să mai aud de el în multe alte cărţi ale lui Mariani.

Conspiraţia Mozart este o carte a cărei acţiune nu trenează nicio clipă, în care eroii sunt mereu în mişcare, unde apar răsturnări de situaţie, unele de-a dreptul tragice şi macabre.

În volumul de faţă, Ben şi Leigh Llewellyn, iubita lui din tinereţe, încearcă să afle cine l-a omorât pe Oliver Llewellyn, pianist, fratele decedat în condiţii suspecte al lui Leigh, biograf al lui Mozart şi catalizatorul întregii acţiuni. Pe parcursul a patru sute şaizeci de pagini, cuplul insolit format dintr-un maior lăsat la vatră şi o cântăreaţă de operă faimoasă este urmărit aproape încontinuu de o organizaţie secretă al cărei unic scop este să îi împiedice să scoată la iveală atât împrejurările reale ale morţii lui Oliver, cât şi împrejurările reale ale morţii renumitului compozitorul austriac, Wolfgang Amadeus Mozart. Despre viaţa lui Mozart recunosc că nu ştiam prea multe, nici măcar despre motivul pentru care a compus Flautul fermecat, nici că Mozart era adept al masoneriei şi nici că decesul lui subit a fost învăluit în mister. Toate lecţiile de istoria muzicii din şcoală nu m-au făcut să reţin cât m-a făcut să reţin această carte, foarte bine documentată, cu pasaje detaliate în care se povesteşte despre Mozart, despre miturile care circulă în jurul numelui său, despre Loja Masonică şi duşmanii acesteia, dar şi despre cea mai cunoscută compoziţie a lui Mozart, despre care se spune că ar fi fost creată pentru a îmbunătăţi imaginea masonilor aflaţi în dizgraţie la acel moment.

Conspiraţia Mozart este o carte a cărei acţiune nu trenează nicio clipă, în care eroii sunt mereu în mişcare, unde apar răsturnări de situaţie, unele de-a dreptul tragice şi macabre, încât la un moment dat devine solicitant să ţii pasul cu ele. Pentru cei care devorează cărţile de suspans pline de acţiune este însă ca o felie de tort de ciocolată – gustoasă, energizantă, săţioasă, dar care îţi lasă un gust amar în gură, din cauza finalului bulversant.