Coupland e un demizeu

Articol publicat in:Recenzii | 03 octombrie 2012

Coperta Generation X”Generation X” strălucește de departe printre cărțile pe care le-am citit anul acesta. Cu toate că e o scriitură haotică din punctul de vedere al acțiunii, cu toate că uneori de greu de urmărit. Cu toate că, dacă ar fi să mă întrebe cineva despre ce anume e cartea, n-aș putea să dau un răspuns concret.

Primul gând care-mi vine în legătură cu ”Generation X”, romanul de debut al lui Douglas Coupland, e că a dat startul unui curent ce poartă același nume. Citești cartea și observi un ”Fight Club” diluat, obervi un Irvine Welsh luându-și notițe. Este romanul generației pierdute, a ceea ce Chuck Palahniuk numea generația lipsită de istorie.

Atmosfera e cea de început al anilor ’90, când cei născuți în urmă cu două decenii realizează că viața le este pavată cu locuri de muncă menite doar să-i mențină pe linia de plutire (McJobs). Că tot ceea ce pot spera de la viitor e o casă în rate, că părinții i-au lăsat să se descurce într-o lume a cărei moștenire e incertă în cel mai bun caz. Trei prieteni – naratorul, Dag și Claire – s-au stabilit undeva în mijlocul unui deșert american și își deapănă povești unul altuia. Dag e un fel de Tyler Durden în devenire, cu gust pentru distrugere și sarcasm din belșug. Claire e o Marla mondenă care se reinventează aproape zilnic și e în căutare de iubire. Naratorul e chiar autorul cărții, un tip mai timid și cu preferințe pentru persoane de același sex. Acțiunea se restrânge la viața într-un orășel aproape pustiu, o vizită de Crăciun în orașul părinților naratorului și mici incursiuni în trecut prin amintirile celor trei prieteni.

Ca să petreacă timpul cu folos au încropit un joc: fiecare trebuie să le spună celorlalți o poveste, condiția fiind ca ceilalți doi să nu-l întrerupă pe cel care vorbește și să nu-l ridiculizeze indiferent ce i-ar ieși pe gură.

Substratul romanului este unul de revoltă socială, de analiză a generației născute în perioada războiului din Vietnam. Personajele se leapădă de viața lor din mijlocul metropolelor, renunță la job-ul oarecum bine plătit și decid să își trăiască viața așa cum doresc: intens, filosofând, visând. Fanteziile lor condimentează paginile cărții, iar incursiunile în inutilitatea valorilor societății fac din ”Generation X” o voce a tinerilor adulți.

Un lucru aparte în cazul romanului este faptul că autorul inventează și explică pe marginea ei termeni meniți să înglobeze într-unul sau două cuvinte o idee, o stare de spirit – neologisme de moment folosite pe alocuri în text, toate învârtindu-se în jurul acelui substrat amintit anterior. Termeni precum ”supradozare istorică” (să trăiești într-o perioadă de timp în care mult prea multe se întâmplă, cu simptome ce variază de la dependența de ziare la dependența de TV și canalele de știri), ”brazilificare” (dispariția clasei de mijloc și lărgirea prăpastiei dintre săraci și bogați), ”osmoză” (inabilitatea unui loc de muncă de a se ridica la nivelul așteptărilor ego-ului) sau ”umbră platonică” (prietenie asexuală cu o persoană de sex opus).

Tot de remarcat la ”Generation X” este formatarea textului. Capitolele încep cu un cadran gros de text, adevărate porți în povestire care impun un anumit ritm de citire. Pe marginea paginilor, pe lângă dicționarul de expresii și termeni folosiți de autor găsim și mici mantre de genul ”Ne comportăm precum insectele”, ”Nu reciclați trecutul”, ”Economia de masă distruge posibilitatea de a alege” sau ”Eroticizează inteligența” – crâmpeie cu trimitere la transgresivism și sarcasm.

Din faptul că manuscrisul a fost inițial refuzat în Canada și publicat de-abia în SUA, deducem că ”Generation X” nu este pentru oricine. Că este destinat unei anumite pături a societății, că are ca target un anumit segment de cititori. E genul de carte care ori îți displace profund, ori te atrage fără drept de apel.

Tu din care categorie faci parte?