Crăciun scandinav

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 19 ( decembrie, 2011 )

Kjetil Try — Noël sanglant
Traducere de Alex Fouillet
Editura Gallimard (Série noire), Paris, 2010

Kjetil Try e un autor norvegian care a publicat până acum patru thrillere (cel mai recent în 2011). Noël sanglant e primul său roman tradus în franceză şi e probabil cea mai potrivită lectură poliţistă nordică pentru un Crăciun liniştit condimentat cu un pic de suspans.

Întâi pentru că acţiunea are loc la Oslo în preajma Crăciunului din 2007. Primul intră în scenă Reidar Dahl, un actor vestit care e ovaţionat la scenă deschisă pentru rolul lui Joseph din Evanghelia de Crăciun. Acesta va fi ultimul său triumf, pentru că poliţia îi va găsi câteva zile mai târziu organele frumos împachetate şi plasate în congelatorul de acasă. Trupul său nu va mai fi găsit, treaba detectivilor fiind foarte complicată: nu ştiu când a murit, unde, cum a fost ucis şi de ce.

Pentru un thriller nordic, Noël sanglant e suspect de lipsit de elemente scabroase şi greţoase. Avem doar câteva viscere, şi acelea descrise de la distanţă, cu nasul strâns între degete şi fără prea multe amănunte despre culoare, textură sau damf. Bucatele de Crăciun nu riscă deci să evadeze mai rapid decât e cazul din stomacurile cititorilor mai sensibili.

Povestea se complică şi mai mult atunci când sunt găsite organele altor doi dispăruţi: o măicuţă catolică şi un măgăruş. Trupurile lor vor fi, şi ele, lipsă la apel. Acesta a fost momentul când mi-am dat seama, cu destul de mult amuzament, ce se întâmplă de fapt (recapitulăm: Crăciun, Iosif, măicuţă, măgar, trupuri eviscerate). Asta a fost bine înainte de jumătatea cărţii, şi m-am distrat apoi aşteptând să le pice fisa detectivilor şi urmărind pistele false care apăreau la tot pasul. S-ar fi putut, este drept, să mă înşel, caz în care umilinţa ar fi fost greu de suportat. Din fericire (sau dimpotrivă, pentru cei cărora nu le plac misterele tip mură în gură) autorul nu m-a mai surprins cu nimic.

Un alt motiv pentru care aş recomanda thrillerul acesta pentru după-amiezile dedicate digerării sarmalelor de Crăciun e, deci, faptul că sufletul cititorilor nu va fi zguduit prea puternic. Singurele frisoane sunt pricinuite de intrarea în scenă a unei tinere însărcinate care va naşte chiar de Crăciun şi de apariţia subită a unui taximetrist care se instalează în viaţa ei şi aşteaptă cu nerăbdare naşterea pruncului, dar nu se va ajunge, în final, la lucruri groaznice.

Şi ajungem astfel la ultimul motiv pentru care recomand romanul lui Kjetil Try, anume faptul că, pentru un thriller nordic, Noël sanglant e suspect de lipsit de elemente scabroase şi greţoase. Avem doar câteva viscere, şi acelea descrise de la distanţă, cu nasul strâns între degete şi fără prea multe amănunte despre culoare, textură sau damf. Bucatele de Crăciun nu riscă deci să evadeze mai rapid decât e cazul din stomacurile cititorilor mai sensibili.

Dezavantajele sunt, cred, deja evidente: puţin cam prea predictibilă, lipsită de tonus şi de ambiţie, cartea e ideală pentru cei care doresc o lectură uşoară şi cât mai puţin solicitantă, dar nu e în nici un caz memorabilă. Ce voi mai ţine minte din ea peste câteva luni e doar găselniţa crimei de Crăciun (recapitulez: Crăciun, Iosif, măicuţă, măgar, trupuri eviscerate), care mi s-a părut amuzantă în măsura în care bancurile macabre pot să fie astfel. Dat fiind apetitul publicului român pentru suspansul nordic e posibil să vedem curând publicat acest roman şi în ţara noastră, dar recomandarea mea rămâne aceeaşi: serviţi, de preferinţă, de Crăciun!