Creatura din pădure

Articol publicat in:Recenzii | 20 martie 2013

Matthew Scott Hansen-Ucigașul din UmbrăMatthew Scott Hansen-Ucigaşul din Umbră (The Shadowkiller, 2007) 560p., MMP, Nemira, Bucureşti, 2007, Colecţia Suspans, Trad. Mihai-Dan Pavelescu, Red. Nicoleta Ghement

Despre Matthew Scott Hansen nu se pot spune prea multe lucruri, decât că acesta este singurul lui roman de ficţiune, pe lângă alte patru volume de nonficţiune, că este american şi că locuieşte în Carolina de Sud, SUA, şi că a scris singura carte despre Bigfoot/Yeti/Sasquatch pe care am citit-o eu vreodată. Şi este un volum foarte bun chiar.

Atunci când câţiva oameni plecaţi în camping pe munte neglijează un foc şi aprind pădurea, nu-şi imaginează că vor înfuria peste măsură o creatură imensă, de peste trei metri înălţime şi cântărind peste 600 de kilograme, cu o furie ucigaşă şi arătând ca un om, dar cu o putere colosală. Dacă până atunci aceşti veri primari ai noştri, Gigantopithecus pe numele lor savant, fuseseră blânzi sau indiferenţi cu oamenii, acesta este un ucigaş însetat de sânge, care este hotărât să extermine specia umană care i-a omorât rudele (o explicaţie posibilă pentru care creatura despre care este vorba în volumul de faţă este un ucigaş sângeros este că are grave probleme de comportament, la fel ca oamenii: unii o iau razna şi încep să omoare pe cine întâlnesc în cale, adică nu există pădure fără uscături).

Acţiunea romanului se desfăşoară în ţinutul Snohomish, în apropiere de oraşul Seattle, aflat în statul Washington, un stat din nord-vestul SUA, cu un relief predominant muntos, unde păduri seculare încă au mai rămas neparcurse de picior de om. Personajele principale sunt în număr de patru: Tylor Greenwood, zis şi Ty, este un fost expert în software, putred de bogat, care în urmă cu doi a avut o întâlnire cu Sasquatch în pădure şi care de atunci a rămas marcat pe viaţă de această traumă-toţi l-au crezut nebun, şi-a pierdut prietenii, doar familia rămânându-i alături, soţia şi cei doi copii; Mac Schneider este un detectiv de vreo patruzeci cu o minte sclipitoare, sosit nu de mult aici tocmai din Los Angeles, divorţat, dispus să accepte doar fapte concrete, nu zvonuri sau bazaconii, are un partener cam încuiat şi cu ochelari de cal, iar lor le va fi încredinţat cazul ucigaşului în serie care cutreieră pădurea în căutare de victime; cel de-al treilea personaj principal este un amerindian de optzeci de ani, Ben Campbell Eagleclaw, un actor faimos aflat încă pe val, cel care poate comunica prin intermediul minţii sale cu o putere formidabilă, cu creatura din pădure, pe care indienii nativi din America o denumiseră Oh-Mah-acum aproape şaizeci de ani Ben fusese urmărit prin pădure de către o creatură asemănătoare cu cea care acum ucide oameni din pură plăcere, nu doar pentru a se hrăni; acum Ben a început să aibă coşmaruri îngrozitoare în care este urmărit de creatura ucigaşă prin pădure-rezultatul? Ben este nevoit să părăsească platourile de filmare pentru a pleca în urmărirea lui Oh-Mah.

Am lăsat cel de-al patrulea personaj principal la urmă pentru că este unul mai special, şi nu mă refer aici la sensul bun al cuvântului: Kris Walker este o reporteriţă la Canalul 7 din Seattle şi, totodată, cel mai dezgustător reporter pe care l-am întâlnit vreodată în vreo carte. Este foarte atrăgătoare (cei mai mulţi spun superbă) şi este conştientă de acest lucru, inteligentă şi determinată să ajungă cea mai mare vedetă de televiziune din toate timpurile, iar pentru asta face tot ce-i stă în putere, călcând în picioare pe toată lumea, sabotându-şi colegii, culcându-se cu oricine crede ea că îi poate ajunge vreun avantaj (şefi, poliţişti-chiar şi seriosul şi sobrul Mac Schneider îi cade în plasă, alegându-se cu o suspendare şi fiind în pericol de a fi concediat din poliţie datorită unei înscenări puse la cale de vicleana Kris), minţind cu neruşinare, înscenând, adaptând, dezinformând pentru a ieşi în faţă, pentru a fi remarcată, pentru a atinge noi cote ameţitoare de rating, chiar dacă ce susţine ea nu are nicio bază reală şi poate afecta desfăşurarea unei anchete sau vieţile unor oameni. Este atât de respingătoare, din punctul meu de vedere, încât ajunsesem la un punct în care simţeam mai multă simpatie pentru bietul Oh-Mah decât pentru ea şi aşteptam cu nerăbdare momentul când Kris va da nas în nas cu creatura şi va avea mult de suferit.

Ce mi s-a părut curios este că deşi atacurile mortale şi dispariţiile misterioase din ţinutul Snohomish (care este foarte întins şi în care locuiesc peste 1 milion de oameni) sunt din ce în ce mai dese şi mai sângeroase, părând a fi mâna unui grup foarte numeors, nicidecum a unei creaturi cu o putere colosală, poliţia anchetează cazul cu doar doi detectivi, Mac şi partenerul său, Carillo, şi câţiva cercetaşi. Singura care dă glas temerilor că un ucigaş în serie sângeros este în pădure este Kris Walker, dar nu o face pentru că este super-inteligentă şi că a corelat faptele cunoscute, ci pentru că în acest fel totul ar fi mai spectaculos şi i-ar aduce o audienţă mai mare (în sinea ei se roagă, atunci când aude că a mai dispărut o persoană, ca aceasta să fie moartă şi să fi murit într-un mod cât mai oribil cu putinţă).

Singurul care începe să banuiască adevărata natură supraumană a temutului ucigaş din pădure este Mac, după ce colectează o urmă de picior de peste 50 de centimetri lungime şi cu al cărei mulaj se duce la un profesor expert în astfel de creaturi, care îi confirmă temerile: urma nu este falsificată, iar creatura care a lăsat o astfel de urmă are peste trei metri înălţime, în jur de 600 de kilograme greutate şi o forţă enormă, o furie ucigaşă şi greu de stăpânit, astfel încât ar fi greu de crezut că ar putea fi capturată vie. Cu toate că dovada dată de urma de picior este concludentă, profesorul nu este de acord să depună mărturie în favoarea lui Mac pentru că s-ar umple de ridicol şi cariera lui ar fi în pericol.

Trupa de comando care se va forma pentru prinderea creaturii este insignifiantă: Ty Greenwood (omul care a avut numai de suferit din cauza faptului că a susţinut că a fost urmărit de Bigfoot în pădure şi şi-a cheltuit timpul şi o parte din avere pentru a dovedi ce i s-a întâmplat), Ben Eagleclaw (indianul bătrân care are viziuni cu creatura şi care o poate găsi cu ajutorul minţii) şi Mac Schneider (poliţistul pus de şerif să-şi ia câteva zile libere ca urmare a unei benzi audio măsluite de Kris Walker, în care acesta susţinea că poliţia ştie că un ucigaş în serie se află în libertate, dar că dovezile sunt secrete şi nu pot fi dezvăluite publicului)? Urmarea? Citiţi un roman alert şi interesant şi o veţi afla.

Un roman plăcut, fără să fie o capodoperă, dar alert şi cu personaje vii, pe care le poţi îndrăgi sau urî în egală măsură. Oh-Mah este adevărata vedetă a cărţii, un monstru sadic însetat de sânge, dar care are o motivaţie cât se poate de întemeiată: familia, copiii, rudele, i-au pierit ca urmare a focului scăpat de sub control de Două-Picioare, adică de oameni.

Avantajele lui sunt numeroase, făcând din el cel mai de temut ucigaş şi prădător pe care l-a întâlnit până acum omul: are o forţă uriaşă, este un gigant pe lângă care şi urşii cei mai mari par mărunţei, este inteligent şi precaut, cântărindu-şi cu grijă mişcările următoare, îşi aduce aminte învăţăturile bătrânilor, strânse cu grijă de-a lungul generaţiilor, şi, mai ales, poate citi cu puterea minţii gândurile primare ale oamenilor-frică, teamă, îngrijorare, grijă pentru cei dragi, bucurie, nevoie de ajutor. Recunosc că cel mai plăcut moment pentru mine a fost urmărirea şi prinderea la ceas de noapte a lui Kris Walker de către Oh-Mah. Delicios moment.