Cyber-thriller cu spioni

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 15 ( august, 2011 )

Charles Stross – Halting State
Orbit Books, Londra, 2007

Viitorul nu prea îndepărtat nu sună prea bine, în această viziune a lui Charles Stross: lumea virtuală şi-a intrat de mult în drepturi, iar compromiterea sistemelor de securitate informatică riscă să aducă sfârşitul omenirii, pentru că nu mai există sistem care să nu depindă de buna funcţionare a reţelei. Iar când cea mai mare bancă virtuală e atacată de orci şi de dragoni coşmarul pare să devină brusc real.

Aşa începe Halting State: trei tineri cu specializări foarte diferite sunt trimişi în birourile firmei Hayek Associates pentru a investiga jaful virtual al secolului. Firma în cauză se ocupa de reglarea pieţei în bani reali dintr-o serie de jocuri MMORPG extrem de populare – introducea pe piaţă bani sau artefacte pentru a preveni inflaţia sau deflaţia, încuraja jucătorii să îşi depună la bancă artefactele cele mai bune, pentru a le şti în siguranţă, urmărea atent obiceiurile jucătorilor şi evalua cantitatea de distracţie pe cap de locuitor. Iar când banca e jefuită miza e incredibil de mare: prăbuşirea economiei tuturor jocurilor administrate, a firmei şi a partenerilor ei de afaceri.

Din punctul de vedere al suspansului cartea e cât se poate de mulţumitoare, cu răsturnări de situaţie la care nu te aştepţi, câteva omoruri misterioase şi o acţiune bine dozată.

Poliţista Sue Smith, contabila-investigatoare Elaine Barnaby şi programatorul Jack Reed descoperă însă, treptat, că mizele sunt încă şi mai mari. Compromiterea sistemelor de securitate ale jocurilor MMORPG s-a putut face doar după ce hackerii au obţinut anumite chei criptografice care apără reţelele de calculatoare din întreaga lume, deci ei au obţinut de fapt puterea de a distruge rapid orice sistem doresc – de la sistemul virtual folosit de poliţie pentru a se organiza la cele folosite de spitale, supermarketuri, guvern şi UE.

Cei trei tineri pornesc, iniţial separat şi apoi împreună, într-o goană pentru prinderea vinovaţilor care îi va duce în chiar inima sistemelor de putere mondiale (pentru că hackerii sunt, bineînţeles, controlaţi de serviciile de securitate chineze). Avem urmăriri prin lumea reală şi prin tot soiul de jocuri, lupte corp la corp, taxiuri controlate de la distanţă, reţele de spionaj care îşi bagă coada în tot şi, în final, un vinovat cât se poate de credibil motivat de dorinţa elementară de a obţine cât mai mulţi bani.

Din punctul de vedere al suspansului cartea e cât se poate de mulţumitoare, cu răsturnări de situaţie la care nu te aştepţi, câteva omoruri misterioase şi o acţiune bine dozată. Fondul mi-a plăcut şi el destul de mult, mai ales că modul în care le permitem jocurilor online să se insereze în viaţa reală e o problemă cât se poate de actuală. Mi-a plăcut enorm şi ideea că anumite entităţi lansează pe piaţă jocuri care au rolul de a-i antrena pe jucători pentru situaţii reale – e vorba de Spooks, un joc de-a spionii administrat de serviciile de spionaj, care au la dispoziţie mulţumită lui o bază de date imensă cu persoane utile într-o situaţie sau alta.

Puţin deranjant a fost stilul de-a scrie al lui Stross, mai ales folosirea obsesivă a anumitor regionalisme sau cuvinte de jargon. Dat fiind faptul că mare parte din întâmplări au loc în Scoţia autorul s-a simţit dator să scrie într-o cvasi-scoţiană pe alocuri contrariantă. Pe unii cititori îi poate deranja şi faptul că întregul roman e scris la persoana a doua, într-un stil nepersonal, uneori nefiind limpede de la început despre cine e vorba şi ce se petrece exact. Frazele adesea lungi şi întortocheate, pline de jargon geek, pot şi ele produce confuzie, dar cred că nu prea ai de ce citi cartea dacă nu cunoşti acel jargon şi nici preocupările comunităţii în cauză.

Halting State mi-a plăcut, una peste alta; chiar dacă unii dintre cititori vor găsi poate exagerate predicţiile lui Stross, cartea are meritul de-a explora inteligent şi fără a neglija deloc acţiunea şi crearea suspansului problematicile tipice cyberpunk-ului contemporan.