De citit înainte de asfinţit

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 23 ( aprilie, 2012 )

Stephen KingLa Asfinţit
Traducere de Mircea Pricăjan

Acesta este cel de-al doilea volum de povestiri al lui Stephen King, după Nightmares and Dreamscapes (1993), pe care îl citesc. Colecţia cuprinde o selecţie de treisprezece povestiri de toate genurile, de la cele terifiante la cele super-amuzante, de la pastişe la nuvele, în care iluzia se împleteşte cu realitatea, toate cu o pronunţată doză kingiană. Acestea fiind spuse, să-i dăm drumul.

Willa Pasagerii unui tren îşi dau seama că sunt de fapt morţi şi că rătăcesc de colo-colo, dar numai un cuplu tânăr ajunge să recunoască acest lucru; m-a impresionat scena dansului celor doi protagonişti principali. Nu e cea mai bună povestire din volum, cum recunoaşte şi King în Note La Asfinţit de la sfârşitul volumului; de fapt, mie mi s-a părut chiar slabă.

Per ansamblu este un volum bine închegat. Are şi povestiri bune, dar şi câteva slabe. Cu siguranţă merită citit.

Fata de turtă-dulce O tânără al cărei bebeluş murise nu cu mult timp în urmă dezvoltă o pasiune din ce în ce mai obsesivă pentru alergat; ajunge să îşi părăsească soţul, pentru care nu mai simţea nimic, şi se refugiază la casa de vacanţă a tatălui ei, la malul mării, unde curiozitatea prea mare o împinge în ghearele unui violator ucigaş; scena evadării din scaunul de care fusese legată cu bandă adezivă este absolut senzaţională. O povestire plină de suspans, care se citeşte cu sufletul la gură.

Visul lui Harvey Un bărbat pur şi simplu îşi îngrozeşte soţia când îi povesteşte un vis pe care îl avusese noaptea trecută, vis care nu se termină prea bine pentru una dintre cele trei fiice pe care le au; problemele conjugale inerente, care apar într-un cuplu după o îndelungă perioadă petrecută împreună, îşi fac simţite prezenţa. Nu m-a impresionat aproape deloc.

Popas O povestire care mie mi s-a părut ceva mai atipică pentru opera lui Stephen King; un bărbat se opreşte într-o toaletă publică, unde asistă la un scandal grozav între un bărbat şi soţia lui, iar instinctele sale agresive, precum şi pofta de a răzbuna bătaia pe care femeia tocmai o îndurase, sunt mai puternice decât instinctul de conservare. Atmosfera lipseşte cu desăvârşire, dar probabil că nouă bărbaţi din zece ar fi procedat ca personajul principal. Slabă e tot ce pot spune.

Bicicleta staţionară Cu totul altfel stă treaba cu această povestire. Un artist liber-profesionist, cum îi place acestuia să se auto-denumească, descoperă că nivelul colesterolului său este cam mare, drept care se apucă de exerciţii serioase. Lucrurile nu ies chiar aşa cum ar vrea el atunci când îşi instalează la subsol o bicicletă staţionară şi începe să evadeze din realitatea cotidiană şi când unul dintre muncitorii de la Divizia Lipide se sinucide, determinându-i pe colegii săi să ia măsuri şi să-l alerge pe bietul om noaptea prin pădure. Din punctul meu de vedere, cea mai bună povestire din volum.

Lucrurile rămase în urma lor Un supravieţuitor al masacrului de la 11 septembrie 2001 din New York începe să primească lucruri care aparţinuseră unor colegi nu la fel de norocoşi ca el în acea zi. Încearcă să scape de acestea, dar descoperă că nu e chiar aşa de uşor. Destul de terifiantă şi cu siguranţă a răscolit multe răni vechi la data apariţiei.

După-amiaza absolvirii Povestirea care mi-a plăcut cel mai puţin din tot volumul. Apocaliptică e cuvântul care o poate descrie cel mai bine.

N.Cea mai horror dintre toate povestirile cuprinse în volum; bine am făcut că am citit-o în miezul zilei. Un psihiatru se sinucide după ce un pacient de-al său, cu o gravă afecţiune, numită obsesiv-compulsivă, căpătată în urma vizitării Câmpului lui Ackerman, un loc unde zei-monştri apar şi dispar şi-i îngrozesc pe oameni, se sinucide la rândul său. King spune că s-a inspirat din Marele Zeu Pan al lui Arthur Machen, nuvelă publicată în 1894; n-am citit-o, dar l-am citit pe Lovecraft, aşa că înţeleg ce spune. Terifiantă de-a dreptul, nota zece pentru execuţie.

Pisica diabolică O povestire horror absurdă, cu o felină criminală, căreia nici măcar un ucigaş profesionist de faimă internaţională nu-i poate veni de hac. Nu degeaba se spune că pisica are nouă vieţi. Foarte bună, pe linia mai vechiului roman Cujo, dar fără asediul de rigoare.

New York Times la ofertă specială O văduvă este sunată de soţul decedat într-un accident de avion nu cu mult timp în urmă ca să fie avertizată asupra unor evenimente periculoase pentru sănătatea ei; tema apelurilor telefonice supranaturale revine la King, am mai citit o povestire de acest gen în volumul amintit mai sus, dar nu-i mai ţin minte titlul. Aşa şi-aşa.

Mut Un soţ înşelat îi povesteşte unui autostopist surdo-mut cum ajunsese soţia lui să-l înşele şi să delapideze 130.000 de dolari pentru a-i cheltui pe bilete de loterie şi lenjerie de damă; autostopistul o fi fost el mut, dar de ascultat îl ascultase cu maximă atenţie. Scena spovedaniei este savuroasă. Mi-a plăcut extrem de mult.

Ayana Un bărbat capătă puteri vindecătoare senzaţionale după o întâlnire cu o negresă de şapte ani şi începe să vindece oameni în dreapta şi-n stânga, ghidat de un fost puşcaş marin pe post de agent. Sumbră, dar şi optimistă.

În mare rahat Ultima povestire duce la extrem rivalitatea dintre doi vecini bogaţi, bătrâni şi cam senili, unul din ei intrând la propriu în substantivul din titlu. Scena evadării din toaletă, precum şi gândurile celui care încerca să evadeze din Alcatrazul Împuţit sunt absolut senzaţionale; am citit-o cu un mare amuzament. Bine, recunosc: de fapt, am râs în hohote de multe ori. King se mişcă foarte lejer prin orice gen de povestire.

Per ansamblu este un volum bine închegat. Are şi povestiri bune, dar şi câteva slabe. Cu siguranţă merită citit. Nu cred că în română a mai apărut vreo culegere de povestiri a lui King (poate cu excepţia a două volume care conţin câte două nuvele de dimensiunea unor romane), aşa că pe acesta vi-l recomand categoric.