De partea întunecată a legii

Articol publicat in:Recenzii | 08 octombrie 2012

DreddAm rămas plăcut impresionat de remake-ul Judge Dredd apărut anul acesta. Mă aşteptam ca noul regizor să preia o idee, să o învârtă tehnologic şi să o scuipe pe piaţă într-o formă care să adune rapid bani dar lipsită totodată de logică (după modelul filmelor din ziua de azi). În schimb am dat peste un film de nota nouă care deşi preia o temă care a făcut vâlvă în 1997 şi e considerată de mulţi deja răsuflată, reuşeşte totuşi să îmbine acţiunea cu o poveste deloc liniară.

Încă de la începutul filmului te aştepţi să apară pe ecran bărbia dreaptă a lui Sylvester Stallone. Rolul lui Dredd îl joacă acum Karl Urban care e mai mult decât capabil să-i ocupe locul. Aceeaşi voce groasă, aceeaşi determinare în mişcări.

Acţiunea are loc într-un oraş american al viitorului, când legea deja nu mai poate stăpâni haosul civilizaţiei şi milioane de oameni trăiesc între zidurile unei urbe futuriste care trebuie controlată cât de cât. Intră în scenă justiţiarii judecători, o încrucişare între poliţişti şi un tribunal privat care împart ordinea cu ţeava pistolului şi execută sumar pe toată lumea.

Noul Judge Dredd e plin de scene de acţiune, cu ceva mai bunicele decât cele din filmele anului acesta. Zidurile explodează în ploi de artilerie, ni se arată close-up-uri cu oase drobite şi chipuri măcelărite, vedem în detaliu cum glonţul iese prin craniu. Toate astea suprapuse peste o poveste devenită deja clişeu dar care reuşeşte să depăşească acest stadiu. Tema blocului de locuinţe care colcăie de răufăcători e răsuflată şi a apărut în mai toate tipurile de filme, de la SF la horror la filme de acţiune. De la Die Hard încoace am avut cel puţin o duzină de asemenea producţii. La Judge Dredd însă faptele fac diferenţa iar această temă a superclădirii securizate ia o nouă întorsătură.

Ca să pipereze pelicula, scenariştii au introdus şi un mutant în scenă – o tânără care doreşte să fie la fel de judecătoare ca Dredd şi care pe deasupra mai are şi puteri paranormale, fiind capabilă sp te citească instant şi să-ţi spună ce gândeşti.

Judge Dredd este unul dintre primii eroi negativi din benzile desenate iar ce-l situează şi mai departe de aceştia este faptul că este primul asemenea erou creat de o companie britanică şi nu americană. Filmul preia ideea mai departe şi transpune acţiunea din UK-ul postapocaliptic într-o SUA cu ceva mai civilizată. Urmarea este că o mulţime de cetăţeni plătitori de taxe sunt ciuruiţi de gloanţe.

Singurul minus pe care i-l pot acorda filmului este faptul că abuzează de scenele slow-motion. Parte a acestui efect e datorită unuia din subiectele filmului – un drog numit Slow-Mo care încetineşte derularea timpului în mintea consumatorului. Astfel, scenele încetinite sunt prin ochii consumatorilor şi apar destul de des prin film. Partea proastă e că acestea sunt lungite uneori dincolo de raza de interes a privitorului, cu unele depăşind un minut în lungime.

Per ansamblu, noul Judge Dredd e un film excelent. O adevărată desfătare pentru fanii SF şi o peliculă mai mult decât decentă pentru cei cu poftă de fum de ţeavă de pistol. Scenele violente sunt poate cu o idee mai sângeroase şi explicite decât ar trebui să fie, dar hei – un cadavru în plus sau minus pe ecran nu mai contează.