Dean Koontz – Cu Sufletul la Gură

Articol publicat in:Recenzii | 22 noiembrie 2012

Dean Koontz-Cu Sufletul la Gură (Breathless, 2009) 394p., Trade Paperback, Litera, București, 2011, Colecția Thriller, Trad. Carmen Ion, Red. Florin Sia, Mira Velcea.

Dean Ray Koontz cred că nu mai are nevoie de nicio prezentare, fiind principalul concurent, ca popularitate, al lui Stephen King; de altfel, i-am făcut și eu o scurtă prezentare acum ceva timp, tot în Revista Suspans, când am scris despre „Șoapte” (Whispers, 1980). Are la activ aproape 100 de cărți, multe dintre ele best-sellere de primă mână, din care nu am reușit să citesc decât vreo zece-unsprezece. Din fericire este destul de prezent pe piața de carte românească (nu îndeajuns pentru fanii lui, dar totuși nici aproape absent-cum se întâmplă, de exemplu cu o mulțime de grei pe care nimeni de la noi nu-i bagă în seamă: Peter Straub, Robert R. McCammon, Tom Piccirilli, Norman Partridge, Joe R. Lansdale, Jack Ketchum, Richard Laymon etc.), mai multe edituri fiind angrenate în publicarea celor mai recente apariții ale sale. Romanele sale s-au vândut în sute de milioane de exemplare în toată lumea și fiecare nouă apariție a sa este pe lista celor mai vândute cărți ale anului.

Romanul de față, apărut în 2009, are un subiect destul de interesant și se abate aproape complet de la ceea ce ne-a obișnuit Dean Koontz: romane horror pline de suspans sau thrillere care te țin cu sufletul la gură. Este un roman SF destul de neconvențional, cu numeorase personaje și fire narative, care par că nu au nimic în comun până când ajungi la finalul cărții. Grady Adams este un fost militar care a trecut prin multe, acum retras total din viața publică în mijlocul pădurii, la o cabană din vârful munților din Colrado, unde îl are alături doar pe Merlin, un imens ogar irlandez, blând ca un mielușel, ascultător și foarte inteligent. Grady este acum un tâmplar foarte talentat, care confecționează obiecte de mobilier unicat din materiale scumpe. Într-o zi însorită de septembrie, pe când cei doi se plimbau liniștiți prin pădure, le apar în cale două animale extrem de ciudate, cum Grady nu mai văzuse niciodată: blănoase, arătând ca o încrucișare între un câine și o pisică, cu niște ochi imenși și strălucitori și cu niște labe foarte neobișnuite, jucăușe și inteligente, curioase și netemătoare, care, atunci când omul se apropie de ele pentru a le studia mai atent, nu fug să se ascundă cât mai repede, ci par și mai curioase.

La o fermă din apropiere medicul veterinar Camilla Rivers, proprietara unui adăpost umanitar pentru toate animalele domestice și sălbatice care au nevoie de îngrijire și de un adăpost, este, împreună cu personalul care deservește adăpostul, martora unui fenomen foarte neobișnuit: la un moment dat toți câinii pe care îi salvaseră de la moarte sigură dintr-un alt adăpost ciulesc urechile și par că ascultă toți niște zgomote auzite doar de animale, nu și de oameni. Fenomenul se repetă a doua zi cu toate animalele de la o altă fermă: cai, rațe, pisici, găini, toți încremenesc la fel cum încremeniseră câinii de la adăpost cu o seară înainte, atenți la niște zgomote auzite doar de necuvântătoare.

La o altă fermă, tot în apropiere, sosește Henry Rouvroy, un bancher new-yorkez plin de succes, pentru a-și vizita fratele geamăn, Jim, și pe soția acestuia, Nora. Vizita se dovedește a avea însă un scop macabru: Henry îi ucide pe cei doi, pentru a-i lua locul lui Jim și pentru a pune la adăpost muntele de bani pe care îl strânsese, atunci când aflase că lumea se îndrepta încet, dar sigur, către colaps. Orele trec iar Henry, acum transformat în Jim, începe să alunece, treptat-treptat, pe panta nebuniei: începe să audă zgomote sinistre, banii pe care îi ascunsese în pivniță dispar, una din mănușile pe care le purtase fratele său când fusese omorât apare în dormitor, se aprinde lumina în beci, se aud zgmote de pași, urme de mâini însângerate apar pe perete.

Doctorul Lamar Woosley este un expert în teoria haosului, pe care el o enunțase și o popularizase cu ani înainte. Este un jucător de cărți și un parior înrăit, care urmărește tipare în jocurile de noroc și care câștigă sume uriașe de bani din această activitate. Pe drumul către o conferință ce avea loc în Denver, face un ocol prin Las Vegas, unde câștigă aproape 12 mii de dolari, pe care îi dăruiește unei chelnerițe. Doctorul face deseori astfel de gesturi, aparent fără sens.

Pe o plajă, un vagabond gigant, care toată viața trăise doar din cerșit și care cheltuise tot ce agonisea din mila semenilor doar pe băutură, are o revelație care îi schimbă total viața. În ce constă această revelație? Apariția din neant a unor animale foarte ciudate, identice cu cele întâlnite de Grady Adams în pădurea din Colorado. Pe un teren de golf, un judecător prosper, cu o familie fericită, pune la cale uciderea cu sânge rece a soției și a fiului său de doar câțiva ani. Executantul-un pedofil ucigaș, care încasează o sumă frumușică de bani și căruia judecătorul îi permite să se și distreze un pic cu soția lui înainte de-a o ucide.
Atunci când cele două animale ciudate îți fac apariția pe nepusă-masă în casa lui, Grady Adams o cheamă pe Camilla Rivers pentru a le cerceta mai îndeaproape. Avem de-a face, desigur, și cu prezentarea traumelor prin care trecuseră cei doi cu ani în urmă și care îi transformaseră în ceea ce erau acum-doi însingurați, care nu mai au încredere în nimeni, nici măcar în ei înșiși. Grady făcuse parte dintr-o unitate de lunetiști de elită, dar, atunci, când cel mai bun prieten al său murise fără a-l putea ajuta în niciun fel, se retrăsese la căsuța lui din Colorado. Camilla suferise chinuri îndelungate timp de cinci ani îngrozitori, atunci când mama sa dependentă de droguri o luase într-o croazieră cu iahtul celui mai nou iubit al său. Acolo iubitul mamei sale o supusese celor mai groaznice torturi: bătăi repetate, arsuri cu țigara, tăieturi etc. Pentru că toate astea nu erau de ajuns, fusese martoră și la uciderea cu sânge rece a tatălui său de către iubitul mamei sale.

Doctorul Rivers sosește în mare grabă acasă la Grady, unde rămâne absolut fermecată de cele două animale. Lucrurile nu se liniștesc, din contră, se precipită: Departamentul Securității Naționale sosește în trombă pentru a-i examina în amănuțime pe micii teroriști care amenințau siguranța națională și a întregii planete. Toți protagoniștii acestei povești se întâlnesc la un moment dat, într-un fel sau altul, pentru ca ițele acestei intrigi complexe să fie descurcate.

Ce m-a nelămurit este prezența lui Henry Rouvroy în această poveste-de ce își omoară fratele și cumnata? De unde știe că lucrurile o vor lua razna, când nici măcar Departamentul Apărării nu știa? Sau animalele ciudate știau deja că o catastrofă se apropie și de accea apar? Este un volum nu foarte masiv, ușor de citit și care poate da naștere unor întrebări legate de scopul nostru în viață și nu numai. Poate fi citit și ca o pildă-cum reacționează oamenii aparent obișnuiți în fața unor evenimente neobișnuite? Suntem pregătiți pentru a face față unor întâlniri cu ființe neobișnuite? Cu extratereștrii? Cu Divinul?