Doza anuală de John Saul

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 16 ( septembrie, 2011 )

John Saul – Nightshade
Ballantine Books, New York, 2001

Am o slăbiciune pentru John Saul. Nu ştiu dacă se poate explica într-un fel raţional. Cărţile lui sunt relativ banale, de genul „dacă ai citit una le-ai citit pe toate”, poveştile nu debordează de imaginaţie, nu surprind, sunt cuminţele… Şi totuşi, an de an, cel mai adesea vara, simt o atracţie puternică spre raftul doldora de Sauli şi nu am pace până nu-mi iau doza.

Să fi tot citit până acum vreo 15-16 realizări literare ale lui John Saul. Adică ce a ieşti pe piaţa noastră în traducere (şi-i urmăresc cărţile de la începutul anilor ‘90, de la Chinuieşte-i pe copii încoace), plus un braţ zdravăn de titluri englezeşti, luate la grămadă cu diverse ocazii în exemplare second-hand. Mi-e clar, deci. John Saul scrie după reţetă. Într-o comunitate americană pariarhală s-a petrecut cândva în trecut o faptă urâtă. O faptă căreia i-a căzut victimă, cel mai adesea, un copil. Asta aflăm de regulă din prolog. Suntem introduşi apoi în viaţa tihnită a unei familii din acea comunitate, aflăm – poate – că familia tocmai s-a mutat acolo sau că a primit în casă o rudă îndepărtată (un unchi, o bunică etc.) şi, după fix 50 de pagini, totul se dă peste cap. Încep ciudăţeniile. Apar fantomele. Sunt diverse forme. Şi familia noastră începe să se destrame.

Nightshade e, ca mult alte romane ale lui John Saul, o poveste cu fantome. Singura diferenţă, binevenită ca o gură de apă în deşert, este aceea că fantoma, acum, iesedinăuntrul unei persoane şi nu pătrunde în ea, posedând-o.

Cam aşa stau lucrurile şi în Nightshade. Familia e compusă din Joan şi Bill Hapgood, cu fiul (vitreg pentru Bill) Matthew Moore. Bill face parte din elita regiunii, e-unul dintre bogătaşii aceia care se relaxează jucând golf şi mergând la vânătoare. Joan e mai modestă. Şi suferă fiindcă mama ei n-a iubit-o niciodată. Nu atât cât a iubit-o pe Cynthia, sora ei care a murit în floarea vârstei. Iar Matt, fiul lui Joan, e prins undeva la mijloc.

Cum vă spuneam, lucrurile o iau razna când în acest micro-univers pătrunde o rudă. În cazul de faţă e vorba de mama Joanei, rămasă pe drumuri după ce i-a ars casa într-un incendiu. Numai că ea se mută la reşedinţa Hapgood împreună cu toate amintirile care o leagă de frumoasa Cynthia şi aducând cu ea toată ura pe care a simţit-o mereu faţă de cealaltă fiică a ei, Joan. Încet-încet, lucrurile între soţi se răcească, până când unul dintre soţi, anume Bill, se răceşte definitiv. Întrucât, în timpul unei partide de vânătoare, el este împuşcat – aparent accidental – de fiul său, Matt.

Oraşul întreg se întoarce împotriva băiatului, bunica dispare, dispare şi fata căreia Matt îi făcea ochi dulci, în casa Hapgood se simte tot mai des prezenţa Cynthiei (are şi o cameră numai a ei, cu un portret agăţat pe perete), iar Joan se comportă tot mai ciudat. Până într-acolo încât ajunge să nu mai ştie cine este.

Nightshade e, ca mult alte romane ale lui John Saul, o poveste cu fantome. Singura diferenţă, binevenită ca o gură de apă în deşert, este aceea că fantoma, acum, iese dinăuntrul unei persoane şi nu pătrunde în ea, posedând-o. Întrucât aflăm până la urmă că între Joan şi Cynthia a continuat să existe o legătură foarte specială.

Un roman horror numai bun de citit într-un weekend lenevos, o carte a unui autor care nu ştiu cum face, dar reuşeşte să-mi întoarcă gândul la el, fără greş, an de an, vară de vară.