Evanghelia Aberaţiilor

Articol publicat in:Recenzii | 11 aprilie 2013

Patrick Graham-Evanghelia după SatanaPatrick Graham-Evanghelia după Satana (L’evangile selon Satan, 2007) 478p., HC, Nemira, București, 2009, Colecţia Suspans, Trad. Diana Morărașu, Red. Nicoleta Ghement

Credeaţi că o dată cu Dan Brown și Raymond Khoury s-au epuizat thrillerele cu subiecte religioase și nu s-ar mai putea inventa nimic nou despre originea lui Iisus Hristos, a apostolului Pavel, a creștinismului sau a bisericii? Că nu mai sunt comori de dezgropat și evanghelii de scos la iveală, care să răstoarne complet ceea ce știam despre biserică și despre cum ne-a minţit cu bună știinţă biserica de-a lungul veacurilor?

Nicidecum, iar dacă asta credeaţi, v-aţi înșelat amarnic. Iar inventivitatea autorilor de thrillere religioase și ezoterice nu cunoaște margini. Ceea nu e neapărat un lucru rău. Dar nici extraordinar de bun nu este. Și asta o dovedește din nou, dacă mai era nevoie, un autor francez pe nume (împrumutat) Patrick Graham, care în 2007 a publicat un roman, cel de faţă, vândut în peste 200000 de exemplare.

Subiectul nu este deloc neobișnuit: descoperirea unei evanghelii pierdute, care dezvăluie un secret cutremurător-înainte de a muri pe cruce, Iisus l-a renegat pe tatăl său, Dumnezeu, care îl abandonase furiei oamenilor, și s-a transformat într-un monstru, Ianus, iar apostolii s-au luptat cu soldaţii romani care îl păzeau pe crucificat, omorându-l apoi pe Iisus cu ciomege, furându-i cadavrul și apoi îngropându-l într-o peșteră. Iar Dumnezeu avea încă de atunci un frate geamăn, Satana, ai cărui discipoli au început să-i propovăduiască doctrina eretică în toate colţurile lumii, reușind să ajungă până în jungla din America de Sud.

Povestea începe acum multe secole cu uciderea extrem de sângeroasă a unui grup de călugăriţe de la câteva mănăstiri răsfirate prin toată Europa. Suntem în plin Ev Mediu, la ceva timp după prigoana declanșată asupra cavalerilor Templieri întorși din cruciade și excomunicaţi de Papă pentru a li se confisca averile. Cavalerii Templiei s-au întors din locurile sfinte nu numai cu comori, ci și cu manuscrise eretice, care vor constitui pretextul invocat de Papă pentru excomunicarea și arestarea lor. Aceștia vor fi uciși până la unul, iar comorile lor și manuscrisele vor fi confiscate.

Doar o evanghelie, cea mai neagră și mai macabră și mai eretică dintre toate, va fi pierdută, ajungând în mâna unei călugăriţe care va face totul posibil pentru a o ascunde, pentru că în această evanghelie, scrisă de însuși Satana, fratele geamăn al lui Dumnezeu, se află dovada că Iisus s-a transformat în Ianus (vedeţi povestea ceva mai sus). Însă pe urmele călugăriţei se află cea mai teribilă armată ucigașă: Hoţii de Suflete, niște călugări aparent nemuritori, care taie, spânzură, torturează, nimicesc, tot ce le iese în cale, pentru a pune mâna pe Evanghelia după Satana. Este Evul Mediu, ciuma face ravagii în toată Europa, mormanele de cadavre zac pe străzi, neavând cine să le îngroape, iar cea mai mare grijă a papalităţii și a Hoţilor de Suflete este să pună mâna pe Evanghelia după Satana.

Facem un salt până în zilele noastre, la Marie Parks, agent FBI, care în urma unui accident teribil (în care și-au pierdut viaţa soţul și fiica ei) a zăcut în comă o lungă perioadă de timp. În urma accidentului a rămas cu un dar (de fapt este mai mult blestem decât dar): sindromul mediumnic reacţional. Asta înseamnă că poate intra în mintea unei victime sau a unui criminal și poate simţi tot ce simt aceștia. Iar ea s-a transformat în cel mai de succes vânător de ucigași în serie din cadrul FBI.

Însă viaţa ei nu e deloc ușoară: simte pe pielea ei tot ce simte victima, de la teroarea de a fi răpită, până la tortura și la realizarea faptului că va muri într-un mod îngrozitor. Iar atunci când patru femei dispar misterios într-o pădure, Marie Parks este chemată la datorie. Însă ea nu are de-a face cu un simplu criminal în serie, care hăcuiește chelneriţe: criminalul răpitor este un călugăr venit din negura timpului, Caleb, unul din Hoţii de Suflete, care nu moare niciodată. Iar Marie îi va deveni aproape victimă, dar în final va reuși să-l ucidă pe acesta. Dar acesta nu se lasă ucis cu una, cu două, ci revine mereu, urmărind-o pe Marie până în pânzele albe.

Ceva mai departe de SUA apare un alt personaj important în desfășurarea acţiunii (doar era nevoie și de o poveste de dragoste în carte, nu?): exorcistul Alfonso Carzo, cel mai important om de acţiune al bisericii, care este în căutare de evenimente din cele mai neobișnuite, evenimente care îi dau de înţeles că Ziua Judecăţii, când Antihristul va veni pe Pământ, se apropie. Însă ce va descoperi el într-o piramidă îngropată în jungla amazoniană întrece orice așteptări: ce am povestit mai sus, că Iisus s-a transformat în maleficul Ianus, iar INRI, iniţialele gravate pe cruce, nu însemnau de fapt Iisus din Nazaret, Regele Iudeilor, ci Ianus din Nazaret, Regele Infernului, iar creștinismul a fost adus de către ereticii sataniști în cele două Americi cu mult înaintea lui Columb și a armatei de evangheliști propovăduitori ai Evangheliei și doctrinei creștine.

Însă toate aceste nu sunt de ajuns pentru acest thriller sângeros, mai e nevoie de încă un ingredient pentru a ieși un thriller care să ne ţină cu sufletul la gură: o conspiraţie la nivel mondial, pusă la cale de o organizaţie ultrasecretă și ultraputernică – Papa este asasinat de reprezentantul Fumului Negru al Satanei, care urmărește nici mai mult, nici mai puţin, decât înscăunarea unui Papă antihrist, care va răsturna ordinea mondială și tot ceea ce știam noi despre creștinism și despre originile sale: pentru că Fumul Negru al Satanei, a cărui armă este reprezentată de Hoţii de Suflete, se hrănește cu haos.

Dacă iei prea în serios aceste fapte deconspirate de autor (era să spun aberaţii), riști să ajungi la concluzia că autorului îi lipsește o doagă. Sau îi lipsesc mai multe, de fapt. De acord, romanul este scris destul de bine și te ţine în suspans, este macabru și gotic prin atmosferă, cu călugări ucigași și călugăriţe hăituite de fantomele altor călugăriţe prin tenebrele mănăstirilor medievale. Iar darul lui Marie Parks pur și simplu îţi dă fiori.

Povestea decurge destul de bine și te prinde, dar parcă o cam lălăie și nu mai ajunge o dată la un deznodământ. Iar când crezi că totul s-a terminat, că nu mai are ce să se întâmple, pac, mai începe un fir, sau Caleb învie și iar începe urmărirea. Însă ce mi s-a părut absolut ridicol a fost următorul lucru: de ce se străduiesc toţi papii să ducă Evanghelia după Satana cât mai departe, s-o îngroape, s-o ţină ascunsă de ochii lumii, cu preţul a sute de vieţi omenești? Nu puteau s-o ardă pe rug când ardeau un cavaler Templier sau o vrăjitoare eretică și să termine odată povestea cu ea? Ce, învia și Evanghelia precum legendarul Caleb, Hoţul de Suflete? Sau ca Lazăr în Biblie?