Farmecul apelor mai tulburi

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 20 ( ianuarie, 2012 )

Tim Powers – Pe ape şi mai tulburi
Traducere de Ana-Veronica Mircea
Editura Voyager Premium Books, Bucureşti, 2011

Vă plac romanele de aventuri? Vă plac poveştile cu piraţi, vă place să citiţi despre obiceiurile lor, despre luptele lor pe mare? Vă plac istorisirile care fac părul măciucă, aducând în scenă tărâmuri stranii, stafii şi zombi?

Puteţi răspunde da la toate aceste întrebări? Atunci nu mă-ndoiesc că o să vă tenteze o incursiune în lumea piraţilor din Caraibe – aşa cum o vede Tim Powers în romanul său Pe ape şi mai tulburi.

Dacă vă veţi hotărî să deschideţi cartea, vă veţi întoarce imediat în timp, într-un moment când din cel de al optsprezecelea veac nu s-au scurs nici măcar două decenii. Căci, imediat ce ne aruncăm ochii pe prima pagină, suntem în anul 1718. Arhipelagul Caraibelor e o lume încă nouă, tainică, incitantă, virgină, un paradis al piraţilor şi al vrăjilor, care, deşi ajuns în amurgul acestei etape a existenţei sale, continuă să atragă nu numai aventurieri, ci şi bărbaţi cu veleităţi de vrăjitor din aşa-numita Lume Veche, dispuşi să calce peste cadavre ca să pătrundă pe calea către un anumit soi de divinitate şi către un anumit soi de nemurire.

În acest univers al piraţilor şi al vrăjitorilor, bântuit de stafii ocrotitoare sau răuvoitoare şi de zombi, ajunge din întâmplare John Chandagnac, alias Jack Shandy, nevoit să se adapteze ca să supravieţuiască, aici acceptând compromisuri, aici refuzând cu orice preţ să le accepte.

Tim Powers reuşeşte să-şi aducă pe deplin cititorii în lumea zidită de imaginaţia sa, o lume pe care o părăseşti bucurându-te fiindcă ororile ei nu sunt reale, dar regretând că frumuseţea ei poetică şi cavalerismul care-i însufleţeşte eroul principal nu sunt decât plăsmuiri ale minţii.

Pe ape şi mai tulburi e povestea aventurilor sale, aventurile unui bărbat încă tânăr, care ajunge să mânuiască velele, sabia de abordaj, pistolul şi tunul cu aceeaşi îndemânare cu care s-a deprins din timpul copilăriei sale de păpuşar nomad să manevreze şi să cioplească marionete. E un roman bogat în răsturnări de situaţii, palpitant, dinamic şi trepidant, aşa cum sunt înfruntările dintre corăbii şi clipele nesfârşite în care înfruntă corăbierii furtuna, un roman străbătut, de la un capăt la celălalt, de firele iscusit întreţesute ale mai multor poveşti de dragoste, mai mult sau mai puţin bizare, mai mult sau mai puţin cumplite: povestea bătrânului Benjamin Hurwood, dornic să-şi readucă la viaţă soţia pierdută chiar dacă pentru asta trebuie să piară, ucişi de el sau de uneltele lui, „o duzină de indieni … şi o duzină de oameni albi, şi o duzină de prieteni”, şi povestea, sau mai degrabă poveştile fiicei lui, Beth Hurwood, pe care o doresc, fiecare în felul său şi din motivele sale, trei bărbaţi: vestitul Barbă Neagră, pirat-rege bântuit în taină de stafii şi stăpân neîncoronat al Mării Caraibelor şi al apelor şi jurul ei, Leo Friend, ucenic vrăjitor obez şi frustrat sosit în Lumea Nouă pentru a dobândi acea putere ce i-ar permite să stăpânească pământul şi oamenii ca zeu absolut, şi John Chandagnac, corsar fără de voie; fostul păpuşar, capabil să pună în mişcare cu sforile lui până şi un cadavru, e hotărât de la bun început să o salveze pe Beth de vrăjile în care ea nu crede, dar cărora e menită să le cadă victimă, însă îşi dă seama mult mai târziu că de fapt o iubeşte, că, pentru el, e sigura femeie în care poate „vedea, în acelaşi timp, un trup şi un chip”.

Toate acestea se îmbină într-o poveste fantastică, romantică şi realistă în acelaşi timp, presărată cu pasaje de un umor fin, discret, şi de descrieri vii, sugestive. Tim Powers reuşeşte să-şi aducă pe deplin cititorii în lumea zidită de imaginaţia sa, o lume pe care o părăseşti bucurându-te fiindcă ororile ei nu sunt reale, dar regretând că frumuseţea ei poetică şi cavalerismul care-i însufleţeşte eroul principal nu sunt decât plăsmuiri ale minţii.