Filon, între Istorie și poveste

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 6 ( noiembrie, 2010 )

Guillaume Prévost – Asasinul şi profetul
Trad. de Mihaela Stan

Oricât de paradoxal ar părea – doar vorbim aici despre un autor de suspans – lui Guillaume Prévost nu par a-i plăcea misterele, haosul. El preferă de departe soluțiile, ordinea, re-așezarea lucrurilor în matca lor, kosmosul – în sensul lui etimologic, de întreg armonios, organizat și infinit. Așa că aruncă mistere la tot pasul, ca o plasă deasă, care se strânge pe măsură ce narațiunea avansează, și care se vor constitui în final drept o soluție, de fapt singura soluție cu putință. Într-un sfârșit, haosul e risipit iar universul redevine armonios, încărcat de sens.

Se întâmplă astfel întrucât, cu Prévost, a face Istorie înseamnă, puțintel, și a povesti o istorie. Nu întâmplător am amintit de etimonul elinesc al cuvântului kosmos, la fel cum nu întâmplător îl va fi ales Prévost pe Filon din Alexandria, pe Filon Iudeul să joace rolul unui detectiv care are toate atributele modernității, în Ierusalimul veacului 6. La drept vorbind, filosofia creștină din vechime a început nu cu un creștin, ci cu un evreu care, deși elenizat, a rămas credincios religiei iudaice. Evreul acesta este personajul istoric și bine cunoscutul autor Filon Iudeul. Prévost a știu să valorifice, în personajul lui, dubla apartenență a învățatului iudeu. Filon s-a născut și a trăit în afara Palestinei, așadar în Diaspora, a fost evreu elenizat care a scris în elinește, dar în același timp și un rabin pios, credincios religiei mozaice și Dumnezeului părinților lui Israel. Ușurința cu care se mișcă personajul printre mistere, spiritul lui pătrunzător de observație, capacitatea de deducție și totodată de sinteză, dublate de un însemnat curaj, trecut mai întâi, așa cum se cuvine unui adevărat iudeu, prin filtrul rațiunii, te fac să pierzi firul cel drept între Istorie și poveste.

Deloc întâmplător este și rolul jucat de secta esenienilor în trama narațiunii. Căci Filon, acela al Istoriei, nu a fost totuși un scriitor evreu ortodox, dat fiind că în două rânduri s-a abătut de la iudaismul conservator: o dată, pentru că a aparținut prin naștere și educație mediului iudeo-elin și a doua oară, pentru că a fost un adept al Terapeuților. Așa se numeau ei înșiși esenienii trăitori într-o comunitate mică, din apropierea lacului Mareotis din Egipt. Lor le-a închinat scriitorul trei opuscule, în care descrie atât doctrina lor mistică și filosofică, precum și viața de zi cu zi. Prévost preia cu măiestrie în paginile lui descrierile lui Filon, dând contur verosimil micii comunități de oameni ai Domnului în sânul căreia s-a strecurat răul. Căci numai din rândurile celor mai puri dintre cei puri poate izvorî răul absolut: crima și răzvrătirea împotriva Domnului și stăpânului tuturor celor câte sunt. Aripa răului atinge, rând pe rând, toate cele trei principale grupări din cadrul Iudaismului: fariseii, saducheii și esenienii. Toți cei implicați aparțineau unuia și aceluiași clan străvechi, ceea ce te duce cu gândul la un soi de trunchi comun originar, din care se vor fi desprins ulterior celelalte credințe, cu atributele lor nu de puține ori atât de diferite. Se știe prea bine că saducheii au reprezentat multă vreme puterea religioasă și, alături de farisei, au deținut puterea politică și juridică. Ei promovau o interpretare literală a Legii (spre deosebire de cei doi Filon despre care vorbeam aici, personajul literar și personajul istoric, ambii adepți ai interpretării alegorice), nu credeau în învierea trupurilor, în nemurirea sufletului și nici în îngeri. De-a lungul istoriei, compromisurile cu stăpânitorii, fie ei perși, egipteni, greci ori romani, i-au ajutat să-și mențină pozițiile și puterea. Fariseii, la rândul lor, s-au constituit, și în Istorie, și în poveste, în opoziție la gruparea saducheilor. După cum și numele le-o arată (fariseu provine din rădăcina paras – a separa), ei căutau să se despartă, să se rupă de tot ceea ce era rău, impur. Spre deosebire de saduchei, fariseii erau foarte deschiși la dezbateri și interpretări pe marginea Legii. Mai credeau ei că, pe lângă Scripturi (adică forma scrisă a Legii), Domnul i-a transmis lui Moise și o tradiție orală, prin care îl învăța modul de aplicare și semnificația Legii. De aceea, dincolo de textul scris, ei aveau o serie întreagă de rânduieli pentru viața de zi cu zi care vizau înainte de toate purificarea. Așadar, nu întâmplător Batșeba, fiica aparent impură (atinsă de neputință locomotorie) a capului fariseilor ucis în propria lui casă, îl ascunde pe Filon de romani în propria ei baie, în apă, într-un mediu pur așadar, la ceasul sacru al abluțiunilor.

Aminteam, la început, despre risipirea haosului și reinstaurarea ordinii și a armoniei, a kosmosului: înlăturarea răului din această lume nebună și eteroclită, descoperirea criminalului, echivalează cu o întoarcere a lumii sub lege. Dispariția asasinului deschide cale liberă ivirii profetului. Și, pentru ca armonia să fie deplină, singura impuritate mai care amenința această lume perfectă și echilibrată – incapacitatea Batșebei de a-și folosi picioarele – este pusă și ea, la final, sub semnul întrebării, printr-o frază ambiguă și măiastră. Universul se închide, rotund, iar Filon rămâne acolo, să-și vadă în continuare, netulburat, de scrierile și de iubirile lui, veșnic agățat între Istorie și poveste.