Fiori în Calcutta

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 18 ( noiembrie, 2011 )

Carlos Ruiz Zafơn – Palatul de la Miazănoapte
Traducere de Lavinia Similaru
Editura Polirom, Iaşi, 2011

Al doilea roman al lui Zafon, după Prinţul din negură. Tot din categoria cărţilor pentru „tinerii adulţi”. O poveste construită cam pe acelaşi calapod, apelând însă la o proză ceva mai dospită, aproape răscoaptă. Lucru care poveştii de faţă nu-i face tocmai bine.

Suntem în Calcutta anilor ’30, după un prolog revelator plasat în anul 1916. La orfelinatul St. Patrick’s se apropie ziua în care o generaţie de copii ajunge la şaisprezece ani şi devine, conform legii, independentă. În timpul sărbătorii, directorul stabilimentului, domnul Carter, primeşte vizita unei vârstnice pe nume Aryami Bose care vrea să-l avertizeze cu privire la ameninţarea care planează asupra tânărului Ben, băiatul lăsat chiar de ea în grija lui Carter cu cincisprezece ani în urmă. Ameninţarea poartă un nume: Jawahal. O fiinţă supranaturală, ştim deja din prolog, care a adus moartea părinţilor lui Ben şi-a sorei lui gemene, Sheere (aflată până acum în grija bunicii Aryami, fără să fi avut vreodată ştiinţă de existenţa lui Ben). Directorul Carter stă în cumpănă dacă să-i dea crezare şi pregetul său se dovedeşte, până la urmă, fatal.

Luat ca atare şi judecat în contextul mai larg al prozei pentru adolescenţi, Palatul de la Miazănoapte se relevă ca o poveste pasionantă, înfiorătoare, cu ale cărei personaje tinerii cititori ar putea empatiza. O lectură recomandată, deci. Nu chiar înrobitoare, dar evident încântător de înfiorătoare.

Dacă în Prinţul din negură aveam un trio de adolescenţi, în Palatul de la Miazănoapte avem o întreagă societate – Societatea Chowbar, îşi spun ei, cei care o formează: Ian, naratorul nostru, Siarj, pasionatul de istorie, Isobel, fata isteaţă pe care o idolatrizează Siraj, dar care îl iubeşte de fapt pe Michael, „un băiat înalt, slab şi tăcut care se lăsa îndelung pradă melancoliei”, şi Ben asupra căruia trecutul îşi aruncă umbra. Lor li se alătură la momentul când debutează povestea Sheere, geamăna lui Ben. Cartierul general al Societăţii Chowbar este Palatul de la Miazănoapte, o clădire părăginită, abandonată, numită astfel „din pricina orarului şedinţelor noastre plenare”.

Când directorul Carter cade victimă făpturii neguroase Jawahal, cei şase curajoşi decid să facă lumină în cazul incendierii gării Jheeter’s Gate, proiectul grandios al tatălui celor doi fraţi, incendiu în care au mistuit nu doar părinţii lor, ci şi sute de copii nevinovaţi. Odată acest ţel stabilit, sarcinile se împart şi acţiunea demarează. Aidoma bătrânului Victor Kray din primul roman al lui Zafon, Aryami Bose joacă rolul participantei la evenimentele declanşatoare din trecut şi le oferă iscoditorilor o versiune a poveştii. Nu însă versiunea adevărată. Pe aceasta o vor descoperi ei singuri şi curiozitatea îi va face să treacă prin pericole fantastice.

Palatul de la Miazănoapte se vede limpede că s-a încercat a fi ceva mai mult decât romanul anterior, autorul a investit mai mult efort în dezvoltarea atmosferei, în prezentarea decorurilor şi a istoriilor fiecărui personaj în parte. Iar tributul pe care l-a plătit pentru toate astea a fost însăşi povestea principală. Un subiect de – cel mult – nuvelă a fost extins (graţie ambiţiilor înainte pomenite) la nivelul unui roman. Farmecul de basm al Prinţului din negură se pierde aici în amănunte şi efectul e atât de mult întârziat, încât i se cam pierde însemnătatea.

Desigur, toate acestea sunt minusuri doar comparativ cu altă lucrare a lui Zafon. Luat ca atare şi judecat în contextul mai larg al prozei pentru adolescenţi, Palatul de la Miazănoapte se relevă ca o poveste pasionantă, înfiorătoare, cu ale cărei personaje tinerii cititori ar putea empatiza.

O lectură recomandată, deci. Nu chiar înrobitoare, dar evident încântător de înfiorătoare.