GONE GIRL

Articol publicat in:Recenzii | 08 februarie 2013

Gillian Flynn, tânăra scriitoare foarte apreciată de critică, ne încântă cu un al treilea roman care, odată aventuraţi în lectura lui, ne ţine captivi în mrejele sale până la finalul previzibil pentru câţiva, totuşi extrem de surprinzător pentru majoritatea.

Începutul siropos ne prezintă un cuplu perfect de tineri perfecţi, demn de invidiat şi un model pentru alţi tineri cu gânduri de căsătorie. Dar, vorba proverbului, „Pe afară vopsit gardul, înăuntru leopardul“, rapid ne dăm seama că spoiala de fericire nu este veritabilă. În ziua celei de-a cincea aniversări a căsătoriei lor, Nick Dunne vine acasă la soţia iubitoare, care… surpriza!… nu este de găsit nicăieri în casa întoarsă cu susul în jos. De aici începe un joc sinuos ce ne este prezentat alternativ din două puncte de vedere, cel al lui Nick, în prezent, şi cel al lui Amy, prin intermediul jurnalului ei. Astfel aflăm amănunte despre „minunata“ lor relaţie încă de la debutul ei, despre felul în care se reflectă ea în ochii tinerei, despre schimbările afective prin care trece femeia şi despre minciuna în care ajunseseră să trăiască în viaţa de cuplu. O compătimim pe tânăra soţie pentru nefericirea ei, însă trebuie să fim obiectivi şi să privim şi cealaltă faţă a poveştii.

Nick, bărbatul chipeş, iubitor, bine-crescut, visul oricărei femei, este aşa doar în aparenţă. De fapt este parcă dependent de minciuni nevinovate, are gânduri ascunse care uneori ne scandalizează până ajungem treptat să-l antipatizăm şi să-l bănuim, odată cu poliţia, de uciderea lui Amy. Bineînţeles că apar şi alte personaje suspecte, cum ar fi tatăl lui Nick, internat într-o instituţie de îngrijire a bolnavilor mintal, de unde evadează frecvent. Însă Nick, prin comportamentul său, dar mai ales prin gândurile sale ce ne sunt dezvăluite cu o francheţe izbitoare, este suspectul numărul unu până la final, când se rezolvă misterul. Cheia misterului o reprezintă, la propriu, o uşă pe care Nick o deschide într-un moment în care toată lumea îl vedea deja condamnat pentru „îngrozitoarea crimă“. Nu vă pot dezvălui deznodământul, dar veţi vedea la respectivul moment cum mintea voastră va face o retrospectivă rapidă a tuturor evenimentelor, rearanjând în ordinea corectă piesele de puzzle.

„[W]hat looks like a straightforward case of a husband killing his wife to free himself from a bad marriage morphs into something entirely different in Flynn’s hands. As evidenced by her previous work (Sharp Objects, 2006, and Dark Places, 2009), she possesses a disturbing worldview, one considerably amped up by her twisted sense of humor. Both a compelling thriller and a searing portrait of marriage, this could well be Flynn’s breakout novel. It contains so many twists and turns that the outcome is impossible to predict. „Booklist”

„Ceea ce pare un caz clasic în care bărbatul îşi ucide soţia pentru a se elibera dintr-o căsnicie nefericită se transformă în ceva cu totul diferit în mâinile lui Flynn. După cum am putut constata încă de la primele două romane (Obiecte ascuţite şi Locuri întunecate), scriitoarea are o tulburătoare viziune asupra lumii, amplificată de un ascuţit simţ al umorului. Un thriller irezistibil şi o frescă a căsniciei distruse, iată elementele ce pot face din această carte un succes răsunător. Conţine atâtea suişuri şi coborâşuri, încât finalul este imposibil de prevăzut.“ Booklist”

Etichete: ,