Hitler călătoreşte în Antarctica

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 22 ( martie, 2012 )

Julio Murillo Llerda – Shangri-La. Crucea de Sub Antarctica
Trad. Mihai Gruia Novac
Colecţia Suspans
Editura Nemira, Bucureşti, 2009

Mărturisesc că nu am avut mari aşteptări atunci când am scos din bibliotecă acest volum cu o prezentare grafică, trebuie să recunosc, destul de reuşită. De acelaşi autor ştiam că mai apăruse la noi, tot la Nemira, Pământ şi Apă, un roman istoric, aşa că mă gândeam: încă un roman pe linia Codul lui da Vinci (spre deosebire de ce spunea Mircea într-o altă cronică din revista Suspans, eu am reuşit să duc romanul lui Dan Brown până la capăt şi nu mi s-a părut chiar de necitit). M-a atras însă titlul, ducându-mă cu gândul la urmăriri prin Tibet, unde ştiam eu că se află Shangri-La.

Romanul este o ucronie deghizată în thriller conspiraţionist foarte interesant ca premisă şi cu o execuţie surprinzător de bună.

Romanul se concentrează asupra a trei personaje: Eilert Lang este un biolog care a făcut o descoperire fenomenală la Polul Sud – Adolf Hitler şi Eva Braun nu s-au sinucis în faimosul lor buncăr, în 1945, ci, cu ajutorul unei organizaţii secrete, Noua Thule (am căutat pe internet, organizaţia a existat în realitate!), au fost înlocuiţi de sosii şi au călătorit spre Antarctica, unde Noua Thule construise o imensă bază militară, ticsită de arme ultrasecrete şi ultraputernice: bombe nucleare, avioane capabile să călătorească în câteva minute de la un Pol la altul, submarine atomice etc., toate acestea în vederea unei viitoare campanii de cucerire a lumii; Hitler şi Eva Braun ar fi trăit bine-mersi în Shangri-La din Antarctica până în anii 1970.

Norvegianul Lang este urmărit de câţiva ani buni de Noua Thule, ai cărei extrem de puternici membri s-au infiltrat în guverne, asociaţii, conduceri ale băncilor şi care vor să păstreze cu orice preţ secretul vechi de mai bine de jumătate de secol. El este ajutat de englezul Simon Dardene, ziarist la britanicul The Guardian, şi de Elke Schultz (practic, ea îl ajută mai mult împotriva voinţei sale, deoarece acesta o răpeşte din Berlin pentru a putea scăpa de urmăritorii trimişi să-l lichideze), violonistă la Filarmonica din Berlin. Lang este acum în căutarea ultimilor membri în viaţă ai Noii Thule originale, cea din timpul celui de-al Doilea Război Mondial; aceştia sunt lichidaţi unul câte unul pentru a fi reduşi la tăcere şi a nu mai putea furniza informaţii compromiţătoare. Pe urmele lor se află şi un detectiv zelos şi ajutorul său (care se va dovedi foarte important mai încolo) de la Poliţia din Berlin.

Urmăriri, multe gloanţe, multe crime, secrete nu foarte bine păzite, operaţiuni secrete ale nemţilor şi ale Armatei S.U.A., conspiraţii, toate acestea alcătuiesc reţeta unui thriller palpitant, pe care l-am devorat în câteva ore.

Romanul este o ucronie deghizată în thriller conspiraţionist (na, trebuie şi să atragă potenţialii admiratori ai lui Dan Brown et al.), foarte interesant ca premisă şi cu o execuţie surprinzător de bună. Suferă însă de tarele inerente genului: organizaţii care fac orice pentru a-şi păstra secretele, crime uneori absurde în numele unor idealuri de mult apuse, urmăriri de-a lungul şi de-a latul continentului etc.

Un lucru nu pot să înţeleg la acest gen de conspiraţii: oare lumea chiar n-ar mai putea trăi (sau Vaticanul ori Creştinătatea s-ar dezintegra) dacă aceste secrete teribile ar fi date în vileag? Eu, unul, aş dormi la fel de liniştit şi dacă aş afla că Iisus Hristos n-a murit pe cruce, ci s-a căsătorit cu Maria Magdalena şi au avut copii; dacă aş afla că Hitler, Elvis Presley, John Fitzgerald Kennedy sau Bruce Lee trăiesc încă bine-mersi pe o insulă pustie sau la Polul Sud ori într-o bază militară secretă de pe Lună.

Recomand însă acest thriller al lui Julio Murillo măcar pentru ideea ei principală destul de originală. Dacă aveţi poftă de o lectură cu multe peripeţii, dar fără foarte multe pretenţii, această carte ar fi o alegere potrivită.