Iluzia moştenirii genetice

Articol publicat in:Recenzii | Aparut in:Nr. 6 ( noiembrie, 2010 )

Bentley Little – His Father’s Son
Signet, New York, 2009

Cu acest penultim roman (cel mai recent fiind The Disappearance), Bentley Little pare a fi câştigat un pariu cu el însuşi. Dacă până acum supranaturalul juca un rol esenţial în proza autorului, fiind chiar o marcă personală, în His Father’s Son el lipseşte aproape complet. Astfel, romanul câştigă enorm în echilibru, în tonalitate, în, de ce nu, valoare. Mutarea accentului pe partea psihologică a horror-ului se dovedeşte a fi, astfel, un pas benefic.

Tot la capitolul inovaţie în „obişnuinţele” lui Bentley Little am putea trece şi descrierea personajului central. Deşi funcţionar mărunt într-o firmă de relaţii publice – rol social minor, deci, ca-n multe alte cărţi ale autorului –, Steve Nye ascunde curiozitatea şi atenţia pentru detaliu a scriitorului aspirant. O atenţie, în acelaşi timp, pentru poveste şi mecanismele dezvoltării ei. Şi tocmai despre poveşti e vorba în His Father’s Son!

Pe scurt, subiectul se prezintă aşa: Într-o zi ca oricare alta, Steve Nye primeşte un telefon de la mama sa. Lucru surprinzător, întrucât relaţiile dintre ei n-au fost niciodată dintre cele mai strălucite. Mesajul: „E ceva cu taică-tău. A încercat să mă ucidă.” Şi de aici începe un carusel dement al crimei. Inspirat, chipurile, de vorbele bălmăjite de tatăl său pe patul de moarte, Steve începe să dezgroape fantomele din trecutul părintelui său. Dintr-odată, crima devine pentru el un act de dreptate, un dat al familiei, o tradiţie genetică imposibil de încălcat. Dezgropând iluzoriile fapte ale tatălui său, Steve se simte îndreptăţit să-i urmeze paşii, pedepsindu-i pe şi mai iluzorii criminali scăpaţi de braţul lung al justiţiei.

„Tânjim întotdeauna după aprobarea taţilor noştri. Vrem întotdeauna ca ei să fie mândri de noi.”

Acest scenariu gen Dexter este dus la apogeu graţie naturii fabulatorii a scriitorului aspirant. În carte sunt presărate adevărate nestemate de proză scurtă horror, aşa cum doar în The Collection ne-a mai fost dat să citim. Îngemănarea dintre ororile închipuite de protagonist şi modul în care le pune în aplicare face tot… „deliciul”.

Degenerarea sa, plăcerea maladivă de-a ucide, balansul dintre fapt real şi iluzie, metafora donquijotescă şi finalul surprinzător, în contra uzanţelor prozei triumfalist-occidentale, sunt tot atâtea motive pentru care His Father’s Son merită a fi pus înaintea destul de multor alte producţii romaneşti ale lui Bentley Little. Şi-o spun cu totală responsabilitate că Little se profilează cu fiecare nouă carte ca o voce obligatoriu de luat în seamă pe planul prozei horror şi de suspans. Începeţi cu acest roman şi vă veţi dori fără doar şi poate să continuaţi cu altele.